Lipunmyynnin ja tariffijärjestelmän muutokset 2021

Itsekin kiinnostaisi tietää, että mitähän siellä kokouksessa on asiasta keskusteltu? Kuukausi sitten asia jätettiin pöydälle joidenkin jäsenten voimakkaan vastarinnan vuoksi, mutta nyt eilisessä kokouksessa asiasta ei ole ilmeisesti edes äänestetty. Kukaan ei ole pöytäkirjan mukaan tehnyt muutosesitystä kuten viime vuonna samasta aiheesta, eli kuukaudessako näiden vastustajienkin mielipide muuttui? En ole asiantuntija lautakuntien toiminnassa, mutta kyllä hieman ihmetyttää.
 
Itsekin kiinnostaisi tietää, että mitähän siellä kokouksessa on asiasta keskusteltu? Kuukausi sitten asia jätettiin pöydälle joidenkin jäsenten voimakkaan vastarinnan vuoksi, mutta nyt eilisessä kokouksessa asiasta ei ole ilmeisesti edes äänestetty. Kukaan ei ole pöytäkirjan mukaan tehnyt muutosesitystä kuten viime vuonna samasta aiheesta, eli kuukaudessako näiden vastustajienkin mielipide muuttui? En ole asiantuntija lautakuntien toiminnassa, mutta kyllä hieman ihmetyttää.

Onkohan tässä väärinkäsitys? En tunne tätä asiaa, mutta yleensä asioiden jättäminen pöydälle johtuu siitä, että osa jäsenistä taikka jokin poliittinen ryhmä haluaa vielä selvittää asiaa omaan laskuun ennen päätöstään. Käytännössä siis kysyä mielipidettä tai lisätietoja asiaa paremmin tuntevilta, jolloin hän ei ole pelkästään virkamiesten esittelyn varassa. Aika tyypillinen tilanne ja luonnollinenkin, kun nykymaailmassa iso osa päätettävistä asioista edellyttää erityistä asiantuntemusta, jota maallikkopäättäjällä usein ei ole kuin sattumalta.
 
Onkohan tässä väärinkäsitys? En tunne tätä asiaa, mutta yleensä asioiden jättäminen pöydälle johtuu siitä, että osa jäsenistä taikka jokin poliittinen ryhmä haluaa vielä selvittää asiaa omaan laskuun ennen päätöstään. Käytännössä siis kysyä mielipidettä tai lisätietoja asiaa paremmin tuntevilta, jolloin hän ei ole pelkästään virkamiesten esittelyn varassa. Aika tyypillinen tilanne ja luonnollinenkin, kun nykymaailmassa iso osa päätettävistä asioista edellyttää erityistä asiantuntemusta, jota maallikkopäättäjällä usein ei ole kuin sattumalta.

Voihan toki olla, että pöydälle jättämiseen on ollut juuri tuollainen syy, mutta Aamulehden uutisessa marraskuulta lautakunnan puheenjohtaja oli sanonut, että osa puolusti käteismaksua hyvin voimakkaasti, joten asia jätettiin hautumaan. Siitä tuli olo, että juuri sen takia asia jätettiin pöydälle. Mutta voi olla, että uutinen oli vain epäselvästi muotoiltu. Odotin kuitenkin, että jos osa puolusti käteismaksua voimakkaasti, niin nämä henkilöt olisivat tehneet muutosesityksen tmv. Koska näin ei tapahtunut eikä asiasta ilmeisesti edes äänestetty, niin eikö se silloin tarkoita että esitys hyväksyttiin yksimielisesti?
 
Ovatko arvolla matkustavien yölisät isokin tuloerä, että se jätettiin tässä yhteydessä voimaan?
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

kyllä on,mutta ainoa mitä ei tarvitse näyttää sisään tullessa on Nyssen paperinen kertalippu:

Näytä liitetiedosto 3209
Vielä toistaiseksi.

Kesäkuusta ei enää käteislippuja myydä busseissa, joten silloin joutuu ostamaan lippunsa korteilla tai kioskista.

On siinäkin järkeä, kun lapsilla ei yleensä ole esim. matkakorttia yms.

Lisääntyy ratikassakin pummilla ajelut 100% kun ei pääse bussissakaan maksamaan käteisellä varsinkin nuorten keskuudessa, joilla ei ole maksukorttia.

Ratikasta en itse välitä tuon taivaallista, ei ole samanlaista fiilistä, kyllä bussi on bussi. Toivon, että ratikkaa ei tulisi Pirkkalaan koskaan.

Näkihän sen jo tuosta, että kun ratikka tuli, niin ne sai ihan kunnolla linjaston sekaisin, eli viattomat kärsii ratikan takia. Täältä esim. pääsi ennen lähipysäkiltä Lidlin pihalle (Pirkkala), nyt joutuu meneen vaihdolla eli kaksi bussia tarvitaan!

Ei pienintäkään järkeä, mutta me asutaankin "maaseudulla", mitä väliä kun on hervantalaisilla rasse ja Lidl kotipihalla.

Kotiin pääsi ennen 1, 1A, 1B, 1C jatkuvalla syötöllä, nykyään hyvä jos menee 2 bussia tuntiin, ja nekin tosiaan vaihdollisia kasiin jos haluaa Lidlillä jäädä eikä 1,1 km Lidlistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

On siinäkin järkeä, kun lapsilla ei yleensä ole esim. matkakorttia yms.

HSL-alueella erittäin monella lapsella on oma matkakortti vähintään yläasteesta alussa mutta monella jo aikaisemminkin. Miksi sama ei olisi totta Tampereella? Eikö siellä muka kuljeta julkisilla kouluun?
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

HSL-alueella erittäin monella lapsella on oma matkakortti vähintään yläasteesta alussa mutta monella jo aikaisemminkin. Miksi sama ei olisi totta Tampereella? Eikö siellä muka kuljeta julkisilla kouluun?
Kyllä kuljetaan.

Mutta lapsilla kortti voi hukkua tai sen arvo loppua, noin käy vähän väliä, kun esim. aikuisellakin saldo loppu Nysse-kortista. Ja moni maksaa käteisellä, lapset ja turistit, monet eläkeläiset.

Olen jostain lukenut, että käteinen on kuitenkin validi maksutapa, eli sitä pitää hyväksyä. Helsingissä on Kampissa ja varmaan muuallakin HSL-automaatteja. Sellaisia on Tampereelta turha etsiä.

Jos automaatit tulisi, olisivatko ne täysin toimivia? Jos iskee joku häiriö automaattiin tai vaikka siihen matkakortin lataukseen, niin matkan voisi maksaa käteisellä hyvin kesäkuuhun.

Muutos on aina hyvästä, mutta esim. ratikassakin ja bussissa olisi varmaan maksu sujuvampaa jos ei tarvitsisi joka välissä Visa-kortilla maksuja jonotuttaa.

Käteisellä annat sen 3,50 ja se on siinä.

Olen myös huomannut että mobiililippujen luku aiheuttaa myös Ratikassa ongelmia, kun lippu ei meinaa ainakaan Nyssessä aina tunnistua. Siinä sitten koko jono seisoo kun yksi yrittää tähdätä just siihen oikeaan kohtaan.

Ulkomailla esim. eräässä bussifirmassa laitoit rahat automaattin ja se työnsi sulle oikean lipun ulos ja vaihtorahat. Ei tarvinnut kuljettajia vaivata.

Kyllähän sellainen Suomessakin toimisi. Ja sit sillä lipulla pääsi junaan ja ratikkaan, jos oli vyöhykkeellä. Se että Nyssessä on antiikkinen käteisveloitus kuljettajan kautta ei oikeuta kohtelemaan siltikään maksavia asiakkaita noin.

Sitten sen kuskin pitää kuitenkin turistille kertoa englanniksi miten maksaa ja bussi seisoo.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Vielä toistaiseksi.

Kesäkuusta ei enää käteislippuja myydä busseissa, joten silloin joutuu ostamaan lippunsa korteilla tai kioskista.

On siinäkin järkeä, kun lapsilla ei yleensä ole esim. matkakorttia yms.

Lisääntyy ratikassakin pummilla ajelut 100% kun ei pääse bussissakaan maksamaan käteisellä varsinkin nuorten keskuudessa, joilla ei ole maksukorttia.
......

Kuljettajarahastuksesta luopuminen olisi yksi viimeaikojen parhaimpia uudistuksia täällä HSL-alueella. Tulette sielläkin huomaamaan että asiassa on enemmän myönteisiä puolia. Pienen alkukankeuden jälkeen huomaatte että kovin harva kaipaa takaisin vanhaan jos kukaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:24 ----------

Kyllä kuljetaan.

....
Käteisellä annat sen 3,50 ja se on siinä.

.....

Ostat jokaiselle perheenjäsenelle sen kortin ja lataat verkossa ja se on siinä. Et seiso minkäänlaisessa jonossa R-kioskilla tai automaatilla. Näytää olevan se puhelimen roplaaminen kuskin vieressä yleistä, mutta korttia vilautetaan ja mennään istumaan. Minun korttini ei ole reistaillut. Lukijalaite voi olla rikki, mutta silloin ssen päällä on muovipussi ja mennään istumaan. Ostan kerralla yleensä 3 kk aikaa ja 50 rahaa ja sitten pelittää kuin enkeli
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Kuljettajarahastuksesta luopuminen olisi yksi viimeaikojen parhaimpia uudistuksia täällä HSL-alueella. Tulette sielläkin huomaamaan että asiassa on enemmän myönteisiä puolia. Pienen alkukankeuden jälkeen huomaatte että kovin harva kaipaa takaisin vanhaan jos kukaan.
HSL se toimii osittain siksi, koska sinä vilautat sitä pyörivää lippua kuskille ja astut sisään.

Tampereella sinun pitää näyttää sitä qR-koodia esim. Ratikan lukulaitteelle. Busseissa on jatkuvasti jopa 5/10, jotka yrittävät tähdätä just siihen oikeaan kohtaan, ja bussi on tuon takia muutaman minuutin myöhässä.

Ratikassa moni ei sitä lippua edes vilauta, kun ei luku siinäkään aina nopeaa ole. Jos Tampereen seudun Nyssessä olisi HSL-kaltainen pyörivä lippu, sellainen voisi toki toimia.

Tervetuloa kokeilemaan Nyssen lippusysteemejä, niin tulet toivomaan nopeampaa käteismaksua :)

Osassa busseja puuttuu vielä se QR-koodipaikkaa osoittava alaliuska, joka lisää oman mausteensa siihen, että asiakkaat yrittää ja yrittää saada vihreää valoa sisäänpääsyyn. Ja osassa busseja koko laitenäyttö ei toimi, varsinkin PTL:n autoissa...
eli onnea maksuun jos esim. kortilla meinaat vyöhykkeet valita kun näytöltä ei näe mitään ja Nysse ei taatusti tee asialle mitään. Samat näytöt hajalla kerrasta toiseen tietyissä autoissa. Olen jo nyssen johdolle asti sanonut, että en enää viitsi edes ilmoittaa noista.
Varsinkin Pirkanmaan tilausliikenne Oy ei tee ajoneuvoilleen mitään, samat lamput ja verneet pimeänä/rikki/säröllä ja mitä muuta. Mutta pitää aina toki reklamoida, jos vaikka tulisi vielä se toiseksi halvin tarjous voitolle niin ei olisi näitä ongelmia.
Ratikassa tilanne on toistaiseksi rahastuslaitteiden osalta ok. Sen verran mitä käyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Ei minulla ole edes älypuhelinta. Kehumiseni liittyi pelkästään HSL-korttiin, joka mielestäni maksutavoista paras. Kait teillä Tampereella vastaava kortti joka myös ilmeisesti toimii vilauttamalla.?

Mutta meillä täällä HSL-alueella lukijalaite on rikki, niin matkustaja menee istumaan. Ilmeisesti siellä Tampereella lukija on sitten "osittain rikki" ja/tai hankalakäyttöinen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Ei minulla ole edes älypuhelinta. Kehumiseni liittyi pelkästään HSL-korttiin, joka mielestäni maksutavoista paras. Kait teillä Tampereella vastaava kortti joka myös ilmeisesti toimii vilauttamalla.?
On Nysse-kortti, toimii vilauttamalla. Ratikassa harva vilauttaa, vaikka sen pitäisi olla helppoa.

Laitteet on välillä rikki niin, että näytöstä ei näe mitään, mutta piippausäänet kuuluu. Käytännössä toimii vain Nysse-kortilla maksuun mikäli ei tarvitse vyöhykkeisiin koskea.
Kuljettaja voi lisäksi omalla laitteella vaihtaa vyöhykkeet, mutta en tiedä onnistuuko enää nykylaitteilla.

Tuo korttimaksu voi toimia, mutta moni haluaa säilyttää anonyymiyden. Antaa 3,50 kuskille ja se on siinä, ja toimii ratikassa, sen 90 min. Ei jää jälkeä esim. Nysselle/s-pankille/teleoperaattorille.

Ja monella tosiaan se kortti voi olla tyhjä, sitten ne antaa setelin. Ei kuski voi poiskaan heittää, tai sitten odotetaan kun se asiakas saa lipun hommattua puhelimeen.
Sitten on ollut tilanteita, että Nysse-lataus ei ole siirtynyt kortille oikein ja kortti oli edelleen tyhjä, niin siinäkin ajoneuvo seisoo kun selvitellään.

Autoilijalta ei voi olettaa, että olisi Nysse-korttia, kun menee talvipakkasissa auto rikki, ja tarvii bussia äkkiä. Ei siinä ole aikaa missään kioskilla käydä tai Nysse-kortteja hommata kun pitäisi töihin mennä.
Käteisellä nekin maksaa, ja kun tarvitsee vain 1 kerran vuodessa, niin se on se ja sama maksaako 2,10, 3,50 vai siltä väliltä.

Entä sellainen tilanne, että Visa-kortti on hukassa/tilapäisessä sulussa eikä omista älykännykkää? Mutta on paljon käteistä. Sitten vielä turisteille pitää selittää miten maksaa.

Kyllähän noita Ratikassakin on ollut, että eivät ole osanneet maksaa tuolla Nysse-lukijalla matkansa. Se ei tosin seiso, jos menet enemmin pummilla, kun et maksaa osaa. Riittää, että on Visa-liikenteessä häiriö niin et voi ostaa.
Esim. omalla S-pankin kortilla oli vähän aikaa sitten häiriö ettei voinut missään maksaa tunteihin. Silloin ei voi lippujakaan ostaa, jos ei olisi ollut käteismaksua tai Nysse-korttia.

Pitää huomioida, että esim. Amsterdamissa pääsee julkiseen ajoneuvoon käteisellä ihan normaalisti. Ja setelillä voi ostaa automaatista esim. vuorokausilipun.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Tuo litania oli täälläkin ennen kuljettajarahastuksesta luopumista.
Verukehan se on jos ei yhtä haltijakohtaista korttia voi ostaa ,jossa olisi 10 tai 20 arvoa.

Monien puolustavien tekijöiden lisäksi mainitsen yhden: kuljettajalla ei ole rahaa mukanaan eikä myöskään ole käteisenlaskuoperaatiota vuoron jälkeen.

Tällä foorumillakaan kukaan ei ole edes väläyttänyt että kuljettajarahastus pitäisi saada takasin.

Yksi ukkeli katsoo vertaistukiryhmiä pahvisesta luettelosta, koska netistä ei voi katsoa "koska muut näkevät sen ja sitten tietävät..." Eli mitä voi haitata jos joku tietää jonkun liikkeistä, se on muuten paljon auttanut vaikeiden asioiden selvittämisessä joskus. Näkyyhän se kameroista kuitekin kuka liikennevälineessä on kyydissä.

Mutta kuulun itse samaan sarjaan joka vastustaa ensin tekniikan uusimpien uudistusten käyttöönottoa.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:23 ----------

https://www.nysse.fi/liput-ja-hinnat/matkakortti.html
Teillähän on kätevä matkakortti siellä, 5 euroa !
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Tuo litania oli täälläkin ennen kuljettajarahastuksesta luopumista.
Verukehan se on jos ei yhtä haltijakohtaista korttia voi ostaa ,jossa olisi 10 tai 20 arvoa.

Monien puolustavien tekijöiden lisäksi mainitsen yhden: kuljettajalla ei ole rahaa mukanaan eikä myöskään ole käteisenlaskuoperaatiota vuoron jälkeen.

Tällä foorumillakaan kukaan ei ole edes väläyttänyt että kuljettajarahastus pitäisi saada takasin.

Yksi ukkeli katsoo vertaistukiryhmiä pahvisesta luettelosta, koska netistä ei voi katsoa "koska muut näkevät sen ja sitten tietävät..." Eli mitä voi haitata jos joku tietää jonkun liikkeistä, se on muuten paljon auttanut vaikeiden asioiden selvittämisessä joskus. Näkyyhän se kameroista kuitekin kuka liikennevälineessä on kyydissä.

Mutta kuulun itse samaan sarjaan joka vastustaa ensin tekniikan uusimpien uudistusten käyttöönottoa.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:23 ----------

https://www.nysse.fi/liput-ja-hinnat/matkakortti.html
Teillähän on kätevä matkakortti siellä, 5 euroa !
Eiköhän tähän totu, mutta katsotaan sitten kun muutos astuu voimaan. Pahoin pelkään että epäselvyyksiä tulee.

Olisi myös tärkeää, jos yölisästä luovuttaisiin myös arvolipuissa. Nyt vasta kausikortille tulee tuo, helmikuusta. Lienee ratikassakin parempi juttu, kun eihän siellä voi maksaa yölisää nytkään, jos kortilla ei arvoa.

Oma bussikortti on 10 vuotta vanha ja pelkään joka aamu sitä, että se rikkoutuu. Olisi toivottavaa, että mikäli kortti rikkoutuu joskus, en joutuisi enää maksamaan uudesta viittä euroa.

Minulle kelpaisi samanhintainen mobiililippu kuin kortilla, eli mobiililipussa pitäisi olla 60 sentin alennus aikuiselle, jotta se olisi samanhintainen kuin Nysse-kortilla.

Ratikassa taas ei pummilla matkustamisen kukaan muu pysäytä kuin HSL-tarkastaja, mutta niitäkään en ole nähnyt koskaan. Onkohan kannattamatonta, vaikka jotain tarkastuksia lienee tehdään, kun sakkomaksukin on olemassa.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Käteisellä maksaminen on kaikkea muuta kuin kätevää. Harvalla on tasaraha, vaan tarjotaan viisikymppistä, kaksikymppistä, lasketaan kolikoita, etsitään, että missäs se mun lompakko olikaan.

Kaikesta saa vaikeaa jos.päättää olla sopeutumatta.

Jos ei mikään kortti tai älypuhelin ole käytössä, niin osta niitä ennakkokertalippuja kioskilta, vaikka enemmän kerralla.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Käteisellä maksaminen on kaikkea muuta kuin kätevää. Harvalla on tasaraha, vaan tarjotaan viisikymppistä, kaksikymppistä, lasketaan kolikoita, etsitään, että missäs se mun lompakko olikaan.

Kaikesta saa vaikeaa jos.päättää olla sopeutumatta.

Jos ei mikään kortti tai älypuhelin ole käytössä, niin osta niitä ennakkokertalippuja kioskilta, vaikka enemmän kerralla.

Täällä näki aina silloin tällöin sitä, että joku (monesti nuorempi mies) tarjosi kuskille tahallaan tai tietämättään 50 euron seteliä. Siten jotkut kuskit käskivät istumaan. Täällä foorumilla jotkut puolustivat (yleensä automiehet) käteismaksun säilyttämistä. Jankkasin vastaan että yleinen näky kun joku kuskin kanssa suorittaa maksuoperaatiota kolikoiden ja seteleiden kanssa ja auto seisoo. Muut matkustajat odottavat yhden maksamista.

Nyt runkolinjan bussiin mennään kolmestakin ovesta ja sitten lähdetään. Kyllä se vaajykin kuukauden kuluttua kehuu teidän uutta systeemiä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös