Lipunmyynnin ja tariffijärjestelmän muutokset 2021

Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Täällä näki aina silloin tällöin sitä, että joku (monesti nuorempi mies) tarjosi kuskille tahallaan tai tietämättään 50 euron seteliä. Siten jotkut kuskit käskivät istumaan. Täällä foorumilla jotkut puolustivat (yleensä automiehet) käteismaksun säilyttämistä. Jankkasin vastaan että yleinen näky kun joku kuskin kanssa suorittaa maksuoperaatiota kolikoiden ja seteleiden kanssa ja auto seisoo. Muut matkustajat odottavat yhden maksamista.

Nyt runkolinjan bussiin mennään kolmestakin ovesta ja sitten lähdetään. Kyllä se vaajykin kuukauden kuluttua kehuu teidän uutta systeemiä.
No tuo käteismaksu ei minua koske, koska maksan Ratikassakin sillä matkakortilla, Nysse-arvolla.

Yritän vain kertoa, että jotkut edelleen tykkää maksaa käteisellä. Autoa minulla ei ole. Minusta, jos tässä nyt lähdetään poistamaan käteinen, olisi reilua jos se matkalippu olisi kaikissa myyntikanavissa samanhintainen. Ei se voi olla niin, että satunnaisen turistin täytyy hommata matkakortti, että pääsee säästämään 60 senttiä matkassa. Joillekin se 60 senttiä on paljon. Ja se systeemi, jolla se Nyssen rahastus pyörii ei vain ole hyvä ratikassakaan, eli se QR-koodin luku on aikaa vievää varsinkin ruuhkapysäkeillä ja bussi seisoo joka tapauksessa (samoin ne mattimyöhäiset jotka alkaa vasta kaivamaan kännykkää ja yrittävät maksaa lippua). Kaikki kuskit ei anna istahtaa ja maksaa eli kaikki seisoo.

Ei siihen käteistä tarvitse. Se ratikassa on hienoa, että ratikka ei seiso, vaan asiakkaat yleensä menee suoraan istumaan. Osa pummilla, osa ei jaksa leimata, osaa ei huvita jonottaa niille vähille laitteille, kun on 20 yrittäjää.

Voihan tuo systeemi toimia hyvin jossain Helsingissä, mutta täällä kun täytyy jokaista QR-kodia näyttää bussin ainoaan ja ratikan kahteen laitteeseen per oviryhmä, niin kyllä siinä moni matkaa pummilla tai jättää leimaamatta. Hesassa sitä mobiililippua ei ratikassa tai metrossa pidä näyttää, mutta Tampereella pitää Ratikassa kuin bussissa, laitteelle. Joka ei aina lue sitä nopeasti ja siitä se jono ja turha odottaminen aiheutuu esim. busseissa. Turisteille tuo on huono mainos, että ajan tekniikka ja näin surullinen toimintavarmuus :lol: Siinä kun Paunun kuljettaja lataa jokaiselle sentti tännepäin ja pidä siinä viis sekkaa, niin muut odottaa kun 10 mobiilimaksajaa seuraa ohjeita. Näyttö kirkkaammaksi!

Välillä kävi niinkin, että asiakas oli unohtanut PIN-koodinsa luuriin, niin eihän sitä lippua saanut aukaistua. Siinä sitten seistiin minuutteja kun dementiaa sairastava yritti muistella mikä se koodi taas olikaan.
Toinen asiakas yritti leimata, ei onnannut, näyttö meni kiinni. Siinä taas koko rumba alusta, eli koodilla näytön avaus, Nysse-appiin ja taas sama viisi sekkaa paikallaan ja vihreää tuli.
Ja edelleenkään käteistä ei tarvita yhtään, että linja on heti 2-3 min myöhässä. Vaikka toki silläkin linjoja saa myöhästymään 1-2 minuuttia lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Uskoisin että Tampereellakin jossain vaiheessa siirrytään siihen perusfilosofiaan, että kun on lippu valmiina, kortissa tai puhelimessa, niin sen jälkeen sitä ei enää tarvita millään tavalla roplata missään laitteessa. Mikä siis merkitsee sitä että vaunu tai auto ei seiso pysäkillä maksamiseen liittyvien asioiden vuoksi.

Taisivat perustella tuota jollain liikenteen seurantalaskennalla, mutta esim täällä nousut lasketaan jollain erillisillä tunnisteantureilla. Mutta tästä en ihan satavarma ole, mutta joku tarvittaessa oikaisee.

Kävin kesällä Mikkelissä ja siellä sai paikallisliikenteessä ostaa kuskilta lipun. Onhan se kätevää turistin kannalta. Mutta siellä reitti voi olla 5 kilometriä ja kyydissä 3 muuta matkustajaa. Pieni seremonia kuskin kanssa on siten aitoa savolaisuutta.

Sitten minulla on myös tuo ühiskaart, joka pysäyttää päiväkohtaisen maksimiveloituksen kolmeen euroon.
Tukholmaan mennessä kertalippuja voi ostaa tarvittavan määrän laivan infosta.

Oliko teillä siellä Tampereella kova väittely ja keskustelu kuljettajien lipunmyynnin poistumisesta ?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Mutta lapsilla kortti voi hukkua tai sen arvo loppua, noin käy vähän väliä, kun esim. aikuisellakin saldo loppu Nysse-kortista. Ja moni maksaa käteisellä, lapset ja turistit, monet eläkeläiset.

Olen jostain lukenut, että käteinen on kuitenkin validi maksutapa, eli sitä pitää hyväksyä. Helsingissä on Kampissa ja varmaan muuallakin HSL-automaatteja. Sellaisia on Tampereelta turha etsiä.

Itsellä on kyllä varmaan ollut Helsingissä matkakortti niin kauan kuin muistan. Aikanaan ainakin taisi olla päiväkoti-ikäisillekin leikkilippuja, jos en ihan väärin muista. Jos kortti voi hukkua, niin samaan tapaanhan vaikka lapsen kotiavain voi hukkua tai se käteinen, jolla oli tarkoitus se lippu ostaa.

Ja nuo lippuautomaatit eivät välttämättä ole pysymässä täällä enää kovin pitkään. Muistelen nähneeni juttua Kivenlahden metrosta, että sinne ei enää automaatteja asenneta paperilippujen poistuessa käytöstä.

Ymmärtääkseni käteistä ei myöskään tarvitse hyväksyä maksutapana, mikäli siitä ilmoitetaan erikseen. Ja kyllä kai teilläkin matkakortteja voi ladata käteisellä halutessaan? Teilläkö kortinlukijat eivät varoita arvon tai kauden olevan vähissä? Täällä niin on ollut ja ainakin uskoisin olevan yhä vaikken nyt ihan varmaksi muista (pelkän vihreän valon sijaan vihreä+keltainen).

---------- Viestit yhdistetty klo 00:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:17 ----------

Uskoisin että Tampereellakin jossain vaiheessa siirrytään siihen perusfilosofiaan, että kun on lippu valmiina, kortissa tai puhelimessa, niin sen jälkeen sitä ei enää tarvita millään tavalla roplata missään laitteessa. Mikä siis merkitsee sitä että vaunu tai auto ei seiso pysäkillä maksamiseen liittyvien asioiden vuoksi.

Taisivat perustella tuota jollain liikenteen seurantalaskennalla, mutta esim täällä nousut lasketaan jollain erillisillä tunnisteantureilla. Mutta tästä en ihan satavarma ole, mutta joku tarvittaessa oikaisee.

Mahtaako olla näin? Helsingin tulevissa kortinlukijoissahan pitäisi mobiililipun lukemisen onnistua. Eli jos täällä suunta on Tampereen nykytilaa kohti, niin onko siellä muka oikeasti vastakkainen suunta? Toki runkolinjat täälläkin erikseen.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Itsellä on kyllä varmaan ollut Helsingissä matkakortti niin kauan kuin muistan. Aikanaan ainakin taisi olla päiväkoti-ikäisillekin leikkilippuja, jos en ihan väärin muista. Jos kortti voi hukkua, niin samaan tapaanhan vaikka lapsen kotiavain voi hukkua tai se käteinen, jolla oli tarkoitus se lippu ostaa.

Ja nuo lippuautomaatit eivät välttämättä ole pysymässä täällä enää kovin pitkään. Muistelen nähneeni juttua Kivenlahden metrosta, että sinne ei enää automaatteja asenneta paperilippujen poistuessa käytöstä.

Ymmärtääkseni käteistä ei myöskään tarvitse hyväksyä maksutapana, mikäli siitä ilmoitetaan erikseen. Ja kyllä kai teilläkin matkakortteja voi ladata käteisellä halutessaan? Teilläkö kortinlukijat eivät varoita arvon tai kauden olevan vähissä? Täällä niin on ollut ja ainakin uskoisin olevan yhä vaikken nyt ihan varmaksi muista (pelkän vihreän valon sijaan vihreä+keltainen).

---------- Viestit yhdistetty klo 00:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:17 ----------



Mahtaako olla näin? Helsingin tulevissa kortinlukijoissahan pitäisi mobiililipun lukemisen onnistua. Eli jos täällä suunta on Tampereen nykytilaa kohti, niin onko siellä muka oikeasti vastakkainen suunta? Toki runkolinjat täälläkin erikseen.

Kortinlukijat kertovat jos kortti on vähissä, mutta saldo täytyy nähdä aika nopeaan, koska se häviää näytöltä aika nopeasti.

Tätä voisi Nysse kehittää, että halutessaan voisi valita päätteeltä saldontarkistuksen, joka näkyisi normaalia pidempään että se huononäköinennkin ehtisi nähdä sen.

Ratikassa kun ei ole kuljettajaa vieressä, niin sitä saldoa ei näe, jos näyttö kerkeää muutamassa sekunnissa poistamaan sen korttitiedon.

Jos pistää uudestaan lukijalle nähdäkseen saldon, se veloittaa toisen lipun, minkä kuljettaja voi perua ja tulostaa saldon kuitille. Nellasta voi nähdä kotona jos pääsee nettiasioissa sinne.

Kaikki voi hukkua, ja se rahakin voi kulua muuhun kuin piti. Kaipa tuosta käteinen ei käy pitäisi ilmoittaa jotenkin, mutta mahtaako näkyä sitten kuitenkaan busseissa? Kuitenkin jokuu tulee kesäkuun jälkeen setelin kanssa sinne :lol:
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

..
Ja nuo lippuautomaatit eivät välttämättä ole pysymässä täällä enää kovin pitkään. Muistelen nähneeni juttua Kivenlahden metrosta, että sinne ei enää automaatteja asenneta paperilippujen poistuessa käytöstä.
Kait sinne asemalle tulee tapa, jolla voi ostaa lipun metroon yhdelle matkalle. Jos on turisti, jolla ei ole älypuhelinta. Vai onko niin että siinä vaiheessa pankkikortin lähimaksu on käytössä. Sen voisi jotenkin tajutakin.

..Mahtaako olla näin? Helsingin tulevissa kortinlukijoissahan pitäisi mobiililipun lukemisen onnistua. Eli jos täällä suunta on Tampereen nykytilaa kohti, niin onko siellä muka oikeasti vastakkainen suunta? Toki runkolinjat täälläkin erikseen.
Silloin kun metro tuli, niin aika monesta eurooppalaisesta kaupungista poiketen täällä päädyttiin avorahastukseen. Nyt kun matkustajat, kuljettaja ja joukkoliikennesuunnittelijat katselevat tuota runkolinjojen toimivuutta, niin väitän että ei mene pitkää kun siniset bussit myös siirtyvät avorahastukseen.

Seuraava askel onkin sitten maksuton (eli verotuloista katettava)joukkoliikenne Helsingissä kirjoilla oleville. Ei se nyt ihan lähivuosina realisimia ole, mutta keskustelu aiheesta vahvistuu pikkuhiljaa. Ilmastopolitiikka ja sosiaalipolitiikka tulee vaakakuppiin entistä enemmän. Esim köyhä pääsee toiselle puolelle kaupunkia ruokajonoon, seurakunnan aterialle tai näkemään yleensä muita ihmisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Kait sinne asemalle tulee tapa, jolla voi ostaa lipun metroon yhdelle matkalle. Jos on turisti, jolla ei ole älypuhelinta. Vai onko niin että siinä vaiheessa pankkikortin lähimaksu on käytössä. Sen voisi jotenkin tajutakin.

HSL 5.10.2021 sanoi:
Uudistus on tarkoitus toteuttaa vaiheittain. Ensimmäisenä muutos näkyy matkustajille juurikin uusina kortinlukijoina. Niitä asennetaan kesästä 2022 lähtien ja valmista on tämänhetkisen aikataulun mukaan keväällä 2023. Uudet lukijat toimivat aluksi aivan nykyisten tapaan. Uudistuksia käyttöliittymään tehdään uusien palveluiden käyttöönoton aikataulussa.

Nuo uudet kortinlukijat mahdollistavat lähimaksun ja Kivenlahden jatkeen pitäisi aueta vuonna 2023, joten voisi olettaa, että lähimaksu tulee käyttöön viimeistään muutama kuukautta jatkeen aukeamisen jälkeen.

Tosin...
HSL 30.11.2021 sanoi:
HSL:n lukijalaitekilpailutuksen osalta hankintamenettelyn aikana hankintapäätöksen tekemisen jälkeen on käynyt ilmeiseksi, että hankintapäätöksessä on ollut virhe ja hankintamenettely on syytä keskeyttää. Hankintayksikkö voi poistaa aiemmin tehdyn virheellisen hankintapäätöksen hankintalain 132 §:n mukaisesti. Hankintapäätöksen poistamisen ja hankintamenettelyn keskeytyksen jälkeen käynnistetään uusi tarjouskilpailu lukijalaitteen hankkimiseksi. Uusi hankintailmoitus on tarkoitus julkaista vuoden 2021 aikana
Uuden järjestelmän toteuttamisaikataulu saattaa siis siirtyä muutama kuukautta eteenpäin.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Olen itse niitä, jotka kannattavat kuljettajarahastusta. Ilmeisesti tämä tekee minusta iästäni huolimatta kaikkea vastustavan vanhan ukkelin. Kertalipun osto kuljettajalta on nopea, luotettava ja helppo tapa, johon ei vaadita matkakorttia, älypuhelinta tai lähimaksulla varustettua pankkikorttia. Matkakortti on käteislippuakin nopeampi, mutta suurimmalla osalla harvoin matkustavista ei ole matkakorttia eikä välttämättä tule olemaankaan. Sen sijaan nämä Nyssen kovasti mainostamat mobiililippu ja lähimaksu ovat kertalippuun verrattuna hitaita. Ainoastaan siinä tapauksessa käteismaksu on hitaampi, jos joku tarjoaa isompaa seteliä, mutta bussia usein käyttävänä näitä tulee niin harvoin, että mahtaa olla kuukausia kun viimeksi olen nähnyt tällaista.

Nyssen vuoden 2020 vuosikertomuksen mukaan jopa koronavuonna 2020 Nysse-liikenteessä tehtiin 1,3 miljoonaa matkaa käteislipuilla. Tuskin näitä kaikkia matkoja tehtiin vain huvin vuoksi, vaan siksi että matkustaja on kokenut käteislipun olevan syystä tai toisesta paras maksutapa. Lähimaksua ei toki 2020 ollut vielä saatavilla, mutta jostain syystä se ei ole vielä saavuttanut kovinkaan suurta suosiota.

Tällä foorumillakaan kukaan ei ole edes väläyttänyt että kuljettajarahastus pitäisi saada takasin.

Tällä foorumilla kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiinsä, siispä on keskustelun kannalta täysin merkityksetöntä onko joku jo sanonut jotain vai ei. En tiedä HSL-alueen keskusteluista, mutta ainakin Nysse-alueella on ollut myös niitä, jotka ovat puolustaneet käteismaksua. Mutta keskustelun kannalta tuollaiset kommentit ovat minusta täysin turhia, se että onko joku jo ollut samaa mieltä jostain, ei tee eri mieltä olevan mielipiteestä yhtään vähemmän merkittävää.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Tuossa ylempänä VHi tiivistää hyvin. Pari muistelua, mutta ovat ääripäästä myönnän. Mutta havainnollistavat.

Ennen raitiovaunua Länsiterminaalista lähti bussi 15 ja 15A. Koska moni matkalainen oli Helsinkiä kauempaa, niin lippu ostettiin käteisellä kuljettajalta. Monilla oli enemmän tai vähemmän kaljalaatikoita ja sitten tietysti laivamatkan jälkeen myös oltiin useamman oluen vaikutuksen alaisena. Monella oli kiire siihen pysäkille saapuvan ensimmäiseen autoon ja siitähän sitten tuli erimielisyyksiä, kuka ehtii. Tässä kaikessa hässäkässä kuljettaja suoritti kuljettajarahastusta. Sitten kun kaikki oli rahastettu, niin sitten vasta lähdettiin. Moni muistaa tämän shown.

Messukeskuksen pääsisäänkäynnin kohdalla on pysäkki ja usein on messuja, jotka kiinnostavat koko Suomea. Kuljettajarahastusaikaan 30 hengen seurue tuli Messukeskuksesta ja osti kuljettajalta liput. Loput ongelmasta arvaatte.

Mielenkiintoista on että jos kuljettajarahastus on hyvä idea, niin kuka ta i mikä sitä Helsingissä tai Tampereella esittäisi. Mutta keskustelunaiheeksi täällä sopisi se, että raitiovaunuihin tulisi rahastajat takaisin. Ensin se ammutaan savikiekkona alas, mutta tänne se sopii keskustelunaiheeksi. Siinä järjestelmässä kuljettaja keskittyy ajamiseen.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Ratikasta en itse välitä tuon taivaallista, ei ole samanlaista fiilistä, kyllä bussi on bussi. Toivon, että ratikkaa ei tulisi Pirkkalaan koskaan.

Tästä mä olen täysin päinvastaista mieltä, ratikassa on fiilistä ja toivon, että Tampereellakin verkko laajenee. Mutta samaan hengenvetoon totean, että harrastaminen on sillä lailla kivaa ja vapaata, että meillä saa olla just sellaiset mielipiteet kuin haluamme, eikä omaa tykkäämistä tarvitse perustella mitenkään muuten kuin että "on fiilistä", just kuten kirjoitit, se riittää! Siihen ei kukaan voi tulla väittämään vastaan, että fiilikset olisi "vääriä".

Kertalipuista olen samaa mieltä kanssasi. Jo kesällä koin, että ratikalla matkustaminen oli tehty aivan poskettoman vaikeaksi Tampereella, kun ei lippuautomaatteja löytynyt mistään ja vuorokausilippuja myytiin yhdessä ainoassa paikassa koko kaupungissa. Eikä se paikka ollut Nyssen oma palvelupiste! Seuraavalla reissulla syksymmällä ostin ratikkalipun sitten liikkuvasta myyntipisteestä eli pysäkillä seisovasta bussista. Bussinkuljettaja ei vaikuttanut edes yllättyneeltä, kun astuin kyydistä heti lipun saatuani – en varmasti ollut ensimmäinen, joka tällä tavalla toimi. Mutta sekään ei enää onnistu, mikä on aivan surkeaa.

Väitän, että kynnys käyttää joukkoliikennettä nousee, kun lippujen hankinta on tehty vaikeaksi.

Ulkomailla minun ei tarvitse välittää tuon taivaallista mistään, vaan joukkoliikenteen käyttö on huoletonta. Tiedän, että kun taskunpohjalla on kolikoita, niin taatusti pääsen bussin, ratikan, metron kyytiin enempiä miettimättä. Harvemmin sitä lippua kuljettajalta enää saa, mutta automaatteja on pysäkeillä, asemilla ja vaunuissa ja niissä kelpaa luonnollisesti käteinen. Miksi tämäkin asia on Suomessa tehty niin hirvittävän hankalaksi ja vaikeaksi?
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Tästä mä olen täysin päinvastaista mieltä, ratikassa on fiilistä ja toivon, että Tampereellakin verkko laajenee. Mutta samaan hengenvetoon totean, että harrastaminen on sillä lailla kivaa ja vapaata, että meillä saa olla just sellaiset mielipiteet kuin haluamme, eikä omaa tykkäämistä tarvitse perustella mitenkään muuten kuin että "on fiilistä", just kuten kirjoitit, se riittää! Siihen ei kukaan voi tulla väittämään vastaan, että fiilikset olisi "vääriä".

Kertalipuista olen samaa mieltä kanssasi. Jo kesällä koin, että ratikalla matkustaminen oli tehty aivan poskettoman vaikeaksi Tampereella, kun ei lippuautomaatteja löytynyt mistään ja vuorokausilippuja myytiin yhdessä ainoassa paikassa koko kaupungissa. Eikä se paikka ollut Nyssen oma palvelupiste! Seuraavalla reissulla syksymmällä ostin ratikkalipun sitten liikkuvasta myyntipisteestä eli pysäkillä seisovasta bussista. Bussinkuljettaja ei vaikuttanut edes yllättyneeltä, kun astuin kyydistä heti lipun saatuani – en varmasti ollut ensimmäinen, joka tällä tavalla toimi. Mutta sekään ei enää onnistu, mikä on aivan surkeaa.

Väitän, että kynnys käyttää joukkoliikennettä nousee, kun lippujen hankinta on tehty vaikeaksi.

Ulkomailla minun ei tarvitse välittää tuon taivaallista mistään, vaan joukkoliikenteen käyttö on huoletonta. Tiedän, että kun taskunpohjalla on kolikoita, niin taatusti pääsen bussin, ratikan, metron kyytiin enempiä miettimättä. Harvemmin sitä lippua kuljettajalta enää saa, mutta automaatteja on pysäkeillä, asemilla ja vaunuissa ja niissä kelpaa luonnollisesti käteinen. Miksi tämäkin asia on Suomessa tehty niin hirvittävän hankalaksi ja vaikeaksi?

Juuri näin.

Maailmassa on monia faneja, bussifaneja, junafaneja ja ratikkafaneja. Kaipa joku lentokoneistakin tykkää.

Minua ei sikäli ratikan rakentaminen haittaa, kunhan se tehdään niin, että jatkossakin olisi vaihtoehtoisia tapoja liikkua, esim. bussi. Itse saan esim. enemmän nautintoa, kun matka on pidempi ja menee autoteitä.

Olen ratikassa matkustanut ja se on kokemuksena ok. En kyllä siihen mitään bussia vaihtaisi.

Kävin joskus Amsterdamissa ja siellä pystyi heti kentältä ostamaan automaatilta rajattomia lippuja vaikka koko viikoksi kattaen ratikat, bussit ja halutessaan junat. Kun menet esim. TMP:n lentoasemalle, niin kokemus on ihan eri.

Ensinnäkin busseja ei ole enää samoissa määrin, eikä ratikkaakaan näillä näkymin rakenneta kuin ehkä Pirkkalan keskustaan. Ja parasta oli tuossa automaatissa, että voinut laittaa setelin ja se laite antoi vaihtorahat.

Ei tarvinnut vaivata kuin vähän itseään ja se oli siinä. Sitä en tosin matkalla huomannut katsoa oliko noita myyntiautomaatteja muuallakin, mutta ainakin tuolla oli ja julkisen liikenteen palvelupisteissä.

Nyt pelkään eniten sitä, että kun aletaan rakentaa ratikkaa Lielahtea kohti, niin taas on esim. linjasto myöhässä ja kuljettajat koetuksella kun työmaita tulee eteen yms.

Moni kuljettajakin sanonut, ettei tuo käteisen poisto ole hyvä, tosin myös päinvastaisia mielipiteitä on ollut.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Miksi et voi käyttää HSL-korttia ?

Tampereella?

Mulla on aikamoinen kokoelma matkakortteja, jotka ovat säännöllisessä käytössä. HSL tottakai, Madrid, Lontoo, New York, Dubai ja mitä kaikkia tuolla laatikossa onkaan. Pitää sieltä aina muistaa ottaa mukaan oikea kortti, kun lähtee reissuun, tai tyytyä vähän kalliimpiin kertalippuihin. Todennäköisesti se Nysse-korttikin on pakko hankkia, tosin nyt on kai niin, jos oikein muistan, että sillekään ei vuorokausilippua saa. Ja jos lähtee Tampereelle ratikkaharrastamaan, niin se vuorokausilippu olisi siihen paras tuote.

Vaikka tuo sopii minulle, kun käyn noissa kaupungeissa toistuvasti, niin minusta on kohtuutonta lähteä vaatimaan satunnaisilta kävijöiltä noiden matkakorttien ostamista. Käyvät kerran elämässään Suomessa, ja täällä kuvitellaan, että ne lataisivat puhelimet täyteen kaiken maailman appeja ja ostelisivat lompakontäydeltä muoviroskaa. Kyllä niin yksinkertainen asia kuin bussilipun hankkiminen täytyy tehdä mahdolliseksi muutenkin.

Ja Salomaa, ihan selvyyden vuoksi, tästä on turhaa vängätä. Sinä et ole oikeassa, enkä minäkään. Nämä ovat meidän mielipiteitämme. Eikä niiden tarvitse muuttua samanlaisiksi.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

... minusta on kohtuutonta lähteä vaatimaan satunnaisilta kävijöiltä noiden matkakorttien ostamista. Käyvät kerran elämässään Suomessa, ja täällä kuvitellaan, että ne lataisivat puhelimet täyteen kaiken maailman appeja ja ostelisivat lompakontäydeltä muoviroskaa. Kyllä niin yksinkertainen asia kuin bussilipun hankkiminen täytyy tehdä mahdolliseksi muutenkin.

Ja Salomaa, ihan selvyyden vuoksi, tästä on turhaa vängätä. Sinä et ole oikeassa, enkä minäkään. Nämä ovat meidän mielipiteitämme. Eikä niiden tarvitse muuttua samanlaisiksi.

Varmaan monen kaupungin maksujärjestelmä tehdään niin että se palvelee parhaiten liikennevälineiden käyttäjien enemmistöä. Helsingissä se tarkoittaa sitä että olemme vihdoinkin päässeet eroon 50 matkustajan seisottamisesta pysäkillä, kun satunnainen matkustaja roplasi kuskin kanssa lipunostoseremoniaa. Matkustajat kyytiin ja sitten mentiin. Tästä teemasta ei nykyään mitään vänkäämistä saa.

Ei missään vaiheessa turisteille ole suunniteltu HSL-korttien myymistä eikä appien lataamista. Turisti ja muu satunnainen käyttäjä saa kyllä kohtuudella selville R-kioskien sijainnin, niinkuin minun esim Riiassa piti saada selville Narvessen-kioskien sijainti. Näin tässä eilen että mies osti Alepasta kertalipun. Kohta ilmeisesti lähimaksulla ostetaan liikennevälineissä pankkikortilla.

Nettiostamista odotettiin ja lopulta se tuli. Ei tarvitse edes R-kioskilla jonottaa lataamisen kanssa. Mitäs mieltä ovat foorumimme ammattikuljettajat nykyisestä systeemistä ? Onko siinä jotain puutteita ?

(Tuo Tampereen järjestelmä tarvinnee säätämistä)
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä homma onkin helppoa, kun joukkoliikennelipun saa ostettua käteisellä ties mistä marketista, kioskista ja automaatista. Tampereella ennakkokertalippujen myyntipisteinä ovat käsittääkseni vain Nyssen asiakaspalvelu ja R-kioskit. Esim. Tesoman kokoisessa lähiössä ei ole yhtäkään R-kioskia, ympäryskunnissakin yleensä vain yksi kuntakeskuksessa. Ennakkokertalipun esittäminen varteenotettavaksi vaihtoehdoksi esim. Ylöjärven Kurussa asuvalle olisi pelkkää kiusantekoa.

(339-DF:n aikaisempien viestien kanssa olen myös samaa mieltä)
 
Vs: Tampereen pikaratikkahanke

Ei missään vaiheessa turisteille ole suunniteltu HSL-korttien myymistä eikä appien lataamista. Turisti ja muu satunnainen käyttäjä saa kyllä kohtuudella selville R-kioskien sijainnin, niinkuin minun esim Riiassa piti saada selville Narvessen-kioskien sijainti. Näin tässä eilen että mies osti Alepasta kertalipun. Kohta ilmeisesti lähimaksulla ostetaan liikennevälineissä pankkikortilla.

Riiassa on myös paljon lippuautomaatteja eikä niistä luopuminen ole suunnitteilla. HSL taas aikoo luopua lippuautomaateista. Jos turisti osaa englantia huonosti, hänen on helpompi ostaa lippu automaatista kuin kioskilta. Ja jos hän sattuu tarvitsemaan lipun sellaiseen aikaan, että lähimmät kioskit eivät ole auki, automaatti olisi ainut vaihtoehto.
 
Takaisin
Ylös