Perinteisesti on toimittu niin, että matkustajat nousevat suoraan takasillalle kyytiin, vaunu pääsee liikkeelle ja rahastaja sitten rahastaa/tarkistaa matkustajat, jotka siirtyvät takasillalta rahastajan työpisteen ohi varsinaisen matkustamoon. Nopeushyöty tulee siis siitä, että liikkeelle päästään, vaikka rahastus olisi kesken. Vanhoissa nivelvaunuissa järjestely näkyykin hyvin ja tässä selitys isoon takasiltaan ilman penkkejä. Nivelraitiovaunussa myös etuovesta sai tulla sisälle, jos oli kausilippu tai vastaava, jonka kuljettaja tarkisti. Kuljettaja ei kuitenkaan myynyt lippuja. Ja vielä perinteisemmissä raitiovaunujunissa oli joka vaunussa rahastaja erikseen, siis joka toisesta tai joka kolmannesta ovesta pääsi sisälle ja jokaista tällaista ovea kohden oli rahastaja. Kyllä se noin menee tehokkaasti, mutta todella työvoimaintensiivistä tietenkin.