M 300 -hankinta

Nyt täytyy muistaa että Helsingin laiturit jätetään pitkiksi vain sen takia, että JOS pahin skenaario toteutuu, eli 4-vaunuisten junien kapasiteetti ei lyhyelläkään vuorovälillä riitä. Tätä ongelmaa tuskin tulee eteen vielä seuraavaan 10-15 vuoteen, ja silloin M100-sarja on tullut jo poistoikään, joten en nyt alkaisi ollenkaan pohtimaan pitäisikö M100-sarjaa saada kytkettyä uuteen M300-sarjaan. Sen sijaan nyt voisi olla järkevää toteuttaa M300-sarja siten, että se olisi yhteensopiva M200-sarjan kanssa. Kuten jo aiemmin todettiin, niin se tuskin tulee toteutumaan, koska syitä miksi se ei ole mahdollista kyllä keksitään.
 
Nyt täytyy muistaa että Helsingin laiturit jätetään pitkiksi vain sen takia, että JOS pahin skenaario toteutuu, eli 4-vaunuisten junien kapasiteetti ei lyhyelläkään vuorovälillä riitä. Tätä ongelmaa tuskin tulee eteen vielä seuraavaan 10-15 vuoteen, ja silloin M100-sarja on tullut jo poistoikään, joten en nyt alkaisi ollenkaan pohtimaan pitäisikö M100-sarjaa saada kytkettyä uuteen M300-sarjaan. Sen sijaan nyt voisi olla järkevää toteuttaa M300-sarja siten, että se olisi yhteensopiva M200-sarjan kanssa. Kuten jo aiemmin todettiin, niin se tuskin tulee toteutumaan, koska syitä miksi se ei ole mahdollista kyllä keksitään.

Tosin tämä skenaario saattaa toteutua ensimmäisenä automaattiajotalvena, jos ja kun huomataan ettei lyhyt vuoroväli toimi.
 
Sen sijaan nyt voisi olla järkevää toteuttaa M300-sarja siten, että se olisi yhteensopiva M200-sarjan kanssa. Kuten jo aiemmin todettiin, niin se tuskin tulee toteutumaan, koska syitä miksi se ei ole mahdollista kyllä keksitään.

En usko että tuolla yhteenkytkemiselläkään on käytännön merkitystä. Jos kapasiteetti loppuu, niin se loppuu ainoastaan linjavälillä Östersundom-Kamppi/Ruoholahti. Sellaista skenaariota tarkoituksenmukaisella aikavälillä ei taida olla, että väliä Vuosaari-Matinkylä/Kivenlahti jouduttaisiin liikennöimään pitkillä junilla. M300 sarjan tilauksessa tärkeää on se, että vaunut voidaan helposti kytkeä sekä lyhyiksi että pitkiksi juniksi. Yhteensopivuus edellisten sarjojen kanssa on varsin tarpeetonta.
 
M300 sarjan tilauksessa tärkeää on se, että vaunut voidaan helposti kytkeä sekä lyhyiksi että pitkiksi juniksi. Yhteensopivuus edellisten sarjojen kanssa on varsin tarpeetonta.

Nythän ollaan tilaamassa junia jotka ovat yhtenäisiä läpikuljettavia 4-vaunun pötköjä, eli sama idea kuin flirteissä. tällaisista kokoonpanoista ei saa kuin lyhyitä yhden yksikön junia(4 vaunua) tai ylipitkiä kahden yksikön junia(8 vaunua) jotka eivät Helsingin laitureille mahdu, jos tulevan M300-sarjan junia haluttaisiin pidentää 6-vaunuisiksi, pitäisi tilata myös lyhyitä kahden vaunun yksiköitä
 
Nythän ollaan tilaamassa junia jotka ovat yhtenäisiä läpikuljettavia 4-vaunun pötköjä, eli sama idea kuin flirteissä. tällaisista kokoonpanoista ei saa kuin lyhyitä yhden yksikön junia(4 vaunua) tai ylipitkiä kahden yksikön junia(8 vaunua) jotka eivät Helsingin laitureille mahdu, jos tulevan M300-sarjan junia haluttaisiin pidentää 6-vaunuisiksi, pitäisi tilata myös lyhyitä kahden vaunun yksiköitä
Toisin, kuin Flirtit on nivelrakenteinen, jacobinteleillä varustettu moottorijuna, M300-metrojuna koostuu neljästä erillisestä vaunusta, joiden välissä on läpikulku. Sama kontruktiohan on myös M200-junissa, mutta lyhyempänä.
 
Nythän ollaan tilaamassa junia jotka ovat yhtenäisiä läpikuljettavia 4-vaunun pötköjä, eli sama idea kuin flirteissä. tällaisista kokoonpanoista ei saa kuin lyhyitä yhden yksikön junia(4 vaunua) tai ylipitkiä kahden yksikön junia(8 vaunua) jotka eivät Helsingin laitureille mahdu, jos tulevan M300-sarjan junia haluttaisiin pidentää 6-vaunuisiksi, pitäisi tilata myös lyhyitä kahden vaunun yksiköitä

Sitten pitäisi varmaan tilata sellaisia vaunuja, jotka soveltuvat ilman suurempaa säätämistä sekä pitkiin että lyhyisiin juniin. Jos laiturien osalta varaudutaan pitkiin juniin, niin loogista olisi että myös kaluston suhteen tehtäisiin samoin.
 
Tuossa puhutaan verhouksesta. Tuleeko siihen muutakin kuin muovia?
 
Tulkitsinkohan tuota liitettä oikein?
Valmistuskustannus:
- CAF: 5 808 201€, Siemens: 6 314 635€
Elinkaarikustannukset:
- CAF: 4 007 918€, Siemens: 3 218 778€

Yhteensä:
- CAF: 9 816 119€, Siemens 9 533 413€

Eli kokonaiskustannuksiltaan hankittiin kalliimpi metro.
 
Tulkitsinkohan tuota liitettä oikein?
Valmistuskustannus:
- CAF: 5 808 201€, Siemens: 6 314 635€
Elinkaarikustannukset:
- CAF: 4 007 918€, Siemens: 3 218 778€

Yhteensä:
- CAF: 9 816 119€, Siemens 9 533 413€

Eli kokonaiskustannuksiltaan hankittiin kalliimpi metro.

Kyllä CAF teki lähes 9 miljoonaa euroa kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen kuin Siemens.

Koko 20 junayksikön hankinta yhteensä:
CAF 140 409 017,00 €
Siemens 149 934 369,00 €

Elinkaarikustannukset 20 vuoden ajalle:
CAF 4 007 918,51 €
Siemens 3 218 778,26 €

Yhteensä:
CAF 144 416 935,51 €
Siemens 153 153 147,26 €

Erotus: 8 736 211,75 €
 
Kyllä CAF teki lähes 9 miljoonaa euroa kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen kuin Siemens.

Koko 20 junayksikön hankinta yhteensä:
CAF 140 409 017,00 €
Siemens 149 934 369,00 €

Elinkaarikustannukset 20 vuoden ajalle:
CAF 4 007 918,51 €
Siemens 3 218 778,26 €

Yhteensä:
CAF 144 416 935,51 €
Siemens 153 153 147,26 €

Erotus: 8 736 211,75 €

Koskivatko elinkaarikustannukset yhtä junaa vai koko sarjaa? Otsikkona kun oli "METROJUNAYKSIKÖN LCC," oletin että elinkaarikustannus on per yksittäinen yksikkö, joita sitten 20 kappaletta ostetaan.

Jostain syystähän ostamiseen käytettäviä euroja pidettiin kuusi kertaa tärkeämpänä kuin ylläpitoon käytettäviä euroja. Miksi toinen euro on toista arvokkaampi ei käynyt ilmi.
 
Takaisin
Ylös