M/S Viking Grace

Tyhmiä kysymyksiä nämä toki ovat kaikki, mutta jollain fiksulla näihin lienee nokkela vastaus.

Ei ole minun mielestäni yhtään tyhmiä (vaikka omaan ketjuun ehkä kuuluisivatkin).
Ehkä mm. eräs asiaan hyvin perehtynyt harrastaja osaa vastata näihin. ;) Onneksi meillä on täällä sellaisiakin.

Toivotaan, että ruotsalaisharrastajat saavat aikaiseksi wiki-sivuston Fakta om fartygin korvaajaksi. Sellaista on vähän foorumeilla väläytelty.

Katso, jos löydät arkiston avulla jotain: http://web.archive.org/web/20121207050853/http://faktaomfartyg.nu/
 
- Mistä noita Fjord Linen liikennöintiaikatauluja löytyisi juuri näiden laivojen osalta?

Fjordline kertoo, että MS Stavangerfjordin neitsytmatka alkaa 29.5.2013 klo 14.30 Bergenistä Tanskan Hirtshalsiin ja sen jälkeen kolmasti viikossa edestakaisin. Systerilaiva MS Bergensfjord aloittaa liikennöinnin syyskuussa, jolloin Bergenistä liikennöidään päivittäin näillä uusilla lavoilla. Pakkaa sekoittaa se, että Stavangerin ja Hirtshalsin väliä liikennöidään täydentävästi syksyyn saakka vanhalla aluksella, jonka nimi on MS Bergensfjord.
 

Kiitti linkistä. Toihan on hieno paatti! Kerrankin on osunut 2010-luku ja tilaajan ajatukset yksiin. Mahtava vehje kyllä kaikkinensa. Olitko itse ombord på färjan? Millainen meininki? Millainen asiakaspalvelu? Millaisia naisia laivalla oli?

Mistä muuten löydän Kreisin pohjapiirustukset? En vieläkään tiedä, onko laivalla promenadea, vai miten toi jako etu- ja takapään välillä on tehty.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kiitti linkistä. Toihan on hieno paatti! Kerrankin on osunut 2010-luku ja tilaajan ajatukset yksiin. Mahtava vehje kyllä kaikkinensa. Olitko itse ombord på färjan? Millainen meininki? Millainen asiakaspalvelu? Millaisia naisia laivalla oli?

Mistä muuten löydän Kreisin pohjapiirustukset? En vieläkään tiedä, onko laivalla promenadea, vai miten toi jako etu- ja takapään välillä on tehty.

Nuo ovat minun kuvia joten ja, jag var ombord på färjan ;)

Asiakaspalvelu oli erinomaista. Pystyi todella aistimaan miten "tohkeissaan" henkilökunta oli uudesta laivasta, ja siitä että olivat päässeet sinne töihin. Tuonnehan ei otettu suoraan Isabellan vanhaa henkilökuntaa, vaan etisttiin parhaista parhaat kaikilta laivoilta sekä myös yhtiön ulkopuolelta.

Ruoka laivalla oli hyvää. Menomatkalla tuli nautittua buffé, joka oli melko perinteinen muutamilla uudistuksilla. Paluumatkan ruokailu tapahtui Franks-ravintolassa. Tuo on Viikkarilla uusi konsepti. Kun tulee ravintolaan saa elektronisen kortin jolle sitten rekisteröidään kaikki ostokset ruokailun aikana. Ravintola tomii self-service periaatteella. Valittavana on Pasta, Pizza ja Grill tiskit, joilta tehdään tilaukset, ja missä annos myös valmistetaan tilauksen jälkeen. Juomille ja jälkiruoille on oma tiskinsä. Tilauksen tehtyä saa mukaansa summerin joka sitten hälyttää kun annos on noudettavissa, ja kun ruokailu on tehty, maksetaan ulosmennessä antaen kassalle tullessa saatu elektroninen kortin.
Itse nautin Pippuripihvi ala Grace:n, aivan erinomainen!
Mikäli haluaa ruokailla fiinimmin tarjolla on kannen 11 keulassa Oscars a'la carte.

Viihdettä laivalta löytyy. Trubaduuri viihdyttää Rockmoressa, jossa dj soitaa musiikkia sitten myöhemmin illalla. Retrossa pääsee humppaamaan suomihumpan tahtiin. Voguessa esiintyi alkuillasta kansainvälistä tanssimusiikkia soittava orkesteri. 23:00 oli ensimmäisen show:n aika, tuolloin lavalle tuli Con Rytmo ryhmä rumpujensa kera. Kuvaa löytyy tuolta linkistä.
Keskiyön show:ssa esiintyi a capella orkesteri FORK, aivan loistava!! Kuivia tustakin löytyy linkistä. Ja sitten 01 lavalle tuli ruotsalainen bilebändi, eli kyllä siellä illan sai tapettua ;)

Laivalla ei ole kävelykatua.
Kansi 9 keulasta perään: hyttejä, conference-osasto ja info, perässä Shopping world
Kansi 10 keulasta perään: Buffet Aurora, Sweet & Salty kahvila, Retro bar ja Rockmore, Club Vogue
Kansi 11 keulasta perään: Oscars a'la carte ja Seamore Champagne bar, Frank's casual dining, Spa, Club Vogue.
Kannet 5-8 ovat hyttiosastoja.

Tukholman päässä oli käytössä kaksi maihinnousuporttia, Turussa neljä. Ero tietenkin siinä että laiva on suunnattu suomalaiselle yleisölle, joten Turussa on suurempi vaihtuvuus kuin toisessa päässä. Mutta nuolla neljällä portilla laiva saadaan kyllä varmaan nopeasti tyhjennettyä ja lastattua.

Viking ei ole aikoihin ollut "my cup of tea", mutta tämä laiva oli jotain aivan muuta! Sinne on päästävä pikaisesti uudestaan ja suositten kaikille muillekin!
 
- Ovatko Viking Song/Saga ainoat 80-luvun Itämeren laivat, joista pääsy matkustajakansille terminaalista tapahtui laivan omia liukuportaita käyttäen?

Kyllä. Liukuportaat ovat yleisiä erityisesti japanilaisissa laivoissa, mutta Itämerellä ei Viking Sagan/Songin lisäksi ole ollut muita kuin kuulemma nykyinen Eckerön Finlandia (jossa näitä ei nykyreitillä käytetä).

Fjordline kertoo, että MS Stavangerfjordin neitsytmatka alkaa 29.5.2013 klo 14.30 Bergenistä Tanskan Hirtshalsiin ja sen jälkeen kolmasti viikossa edestakaisin. Systerilaiva MS Bergensfjord aloittaa liikennöinnin syyskuussa, jolloin Bergenistä liikennöidään päivittäin näillä uusilla lavoilla.

Laivojen täydellinen reitti tulee olemaan Bergen-Stavenger-Hirsthals-Langesund niin, että samalla laivalla on joka toinen päivä lähtö Bergenistä ja joka toinen Langesundista. Ja siis kahdella laivalla päivittäinen lähtö molemmista satamista.
 
Nuo ovat minun kuvia joten ja, jag var ombord på färjan ;)

Asiakaspalvelu oli erinomaista. Pystyi todella aistimaan miten "tohkeissaan" henkilökunta oli uudesta laivasta, ja siitä että olivat päässeet sinne töihin.

Mites ne naiset? Siis sellaiset, jotka ovat laivalla vapaa-ajalla.
 
Liukuportaat ovat yleisiä erityisesti japanilaisissa laivoissa, mutta Itämerellä ei Viking Sagan/Songin lisäksi ole ollut muita kuin kuulemma nykyinen Eckerön Finlandia (jossa näitä ei nykyreitillä käytetä).

Käytetäänhän Tallinnassa, paitsi saavuttaessa päivällä, jolloin poka jätetään Vikingin käyttämään laituriin, jossa on 6:lle sopivat putket. Lähtö ja yökäynti Eckerön "perinteisemmästä" paikasta, jossa poka sisään 4:n sivustasta ja liukuportaita ylös.
 
Ah, tämä oli minulle uutta tietoa. Viimeeksi kun sain asiasta kuulla niin liukuportaat eivät olleet käytössä.
 
Viikonloppuna Viking Gracen kokeneena voin yhtyä Lassen kommentteihin täysin. Laiva oli hieno ja tyylikäs, henkilökunta oli ystävällistä ja palveluita oli riittävästi. A'la carte-ravintola Oscar oli tyylikäs ja ruoka näytti sekä maistui hyvältä. Myös tax-free oli mielestäni todella hieno. Ainoa pieni miinus tulee ajoittain hitaasta palvelusta ja toiminnasta, joka mennee alkukankeuden piikkiin. Kokemukseni tosin rajoittuvat TKU-STO-välille, sillä paluumatkan hoiti Isabella. :)

Mutta kaiken kaikkiaan matka oli todella positiivinen kokemus, ja lähden varmasti uudelleen.
 
Mitä muuten Isabella tekee tämän kevään, kun kerran Grace on nyt liikenteessä? Kesäksihän se tulee Hki-Tll-välille, mutta miten ennen sitä?

Ja sitten kokonaan toinen juttu, joka liittyy vain puolittain tämän ketjun otsikkoon: mitä kuuluu nykyään kesken jääneelle ADCC:lle?
 
Takaisin
Ylös