M/S Viking Grace

Aluksihan se tuuraa Amorellaa turku-tukholma välillä, kun Amorella on telakalla, mutta kuinka kauan? Menisikö sen jälkeen Isabella käymään telakkavisiitillä :)
 
Milloin se on viimeksi ollut telakalla? Siis Isä-pella? Olikos siitä jossain puhetta, notta meinaako NG LI myydä Isabellan, vai jääkö se Vikingille esimerkiksi juuri sesonkikäyttöön? Varabussit vielä ymmärrän, mutta se menee jo hitusen Ameriiiikan malliksi, että varustamolta löytyisi kokonainen varalaiva suoraan hyllystä.

Tsiigailin muuten Facebookista Viking Gracen like pagea. Siellä on valtava määrä rakennusvaiheen kuvia paatista, joten kannattee käydä kuikkimassa. Yksi juttu harmittaa hieman - Viking ei ole laittanut kuviin kuvauspäiviä. Ainut päivä joka kuvien yhteydessä näkyy, on niiden lisäyspäivä Facebookiin. Muuten homma ei haittaa, mutta nyt ei oikein voi päätellä mistään, miten rakennustyö on milloinkin edennyt. Kaikesta päätellen se eteni hyvin, sillä alus on nyt liikenteessä ja voi hyvin :)
 
Viimeksi muokattu:
Olen siinä käsityksessä (ja saatan olla väärässä), että aiotaan tarjota mahdollisuutta olla laivalla vaikka se käy välillä Helsingissä. Eli siis risteilymatkustajalle lähtö 18.30 Helsingistä ja sitten vaan ollaan laivalla 15.00 saapumiseen asti, vaikka laiva välillä käykin takaisin Helsingissä.

Matkamessuilla käteen osunut lehdykkä aiheesta kertoo asian olevan juuri kuten viikko sitten kerroin. "Yleisön pyynnöstä" tarjotaan 20 tunnin risteilyitä, lähtö on 18.30 ja paluu 15.00, vaikka laiva käy Helsingissä kääntymässä jo aiemmin.

Aluksihan se tuuraa Amorellaa turku-tukholma välillä, kun Amorella on telakalla, mutta kuinka kauan? Menisikö sen jälkeen Isabella käymään telakkavisiitillä :)
Milloin se on viimeksi ollut telakalla? Siis Isä-pella? Olikos siitä jossain puhetta, notta meinaako NG LI myydä Isabellan, vai jääkö se Vikingille esimerkiksi juuri sesonkikäyttöön? Varabussit vielä ymmärrän, mutta se menee jo hitusen Ameriiiikan malliksi, että varustamolta löytyisi kokonainen varalaiva suoraan hyllystä.

Amorella on telakalla 11.2. asti. Sen jälkeen Isabella varmaankin makuutetaan toukokuuhun asti. Laiva tuskin käy telakalla (muuten kuin uusimassa sertifikaattinsa, en muista milloin tämä on viimeeksi tehty), sillä Viking on kertonut tavoitteenaan olevan kuitenkin edelleen laivan myyminen - ja myynnissä olevaan laivaan tuskin kannattaa kauheasti paukkuja laittaa.

Ameriikan meininkiin syynä sen sijaan on autolauttamarkkinoiden matalasuhdanne. Isabellan kaltaisille laivoille ei yksinkertaisesti ole tarvetta nykyisellään juuri missään maailman kulmalla - tai jos on, ostajat eivät ole valmiit maksamaan Vikingin vaatimaa jo nykyiselläänkin varsin maltillista hintaa. Jotain markkinatilanteesta kertoo se, että Isabellan kanssa samana vuonna rakennettu kanadalainen suuri matkustaja-autolautta Joseph and Clara Smallwood (kyllä, tämä oli ihan oikeasti laivan nimi) myytiin romuksi 2011, kun muuta ostajaa ei laivalla yksinkertaisesti löytynyt. (Ja siis myydessä laivaa käyttöön siitö saa lähes aina paremman hinnan, kun ostaja on valmis maksamaan siitä enemmän kuin vain romumetallin arvon).
 
Ja sitten kokonaan toinen juttu, joka liittyy vain puolittain tämän ketjun otsikkoon: mitä kuuluu nykyään kesken jääneelle ADCC:lle?

Muutama viikko sitten näkyi olevan myynnissä jollain laivakauppiaan sivuilla. Sanoivat että vaatii varmaan vuoden työt että sen saa liikenteeseen
ja aika rutkasti rahaa. Samalla sivulla Isabella 32M€ ja Festival (Wellamo) 31M€. http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16191.msg138402#msg138402
Ton mukaan korealaiset ovat käyneet ainakin katsomassa. Viikkarille hyvä vaihtoehto vaikka myydä liian halvalla sinne, eipähän tule kovin äkkiä takas Itämerelle kilpailemaan. St Peter Linelle Isabella olis oikeen hyvä hankinta, kun tekniikka on pääpiirteissään samaa kuin niitten aiemmissa laivoissa jo on. Samoin aluksen koko. Pääsisivät eroon vuokralaivasta Princess Mariasta.
 
Muutama viikko sitten näkyi olevan myynnissä jollain laivakauppiaan sivuilla. Sanoivat että vaatii varmaan vuoden työt että sen saa liikenteeseen
ja aika rutkasti rahaa.
Sen mukaan mitä olen kuullut, ADCC on ollut keskeneräisenä ilman mitään sääsuojaa siitä lähtien kun Viking Line perui laivan tilauksen kolme vuotta sitten. Laivaa rakentanut telakkakin meni konkurssiin vuoden 2011 lopulla, jotenkin en usko että tuosta on enää muuksi kuin romumetalliksi.

Ton mukaan korealaiset ovat käyneet ainakin katsomassa. Viikkarille hyvä vaihtoehto vaikka myydä liian halvalla sinne, eipähän tule kovin äkkiä takas Itämerelle kilpailemaan. St Peter Linelle Isabella olis oikeen hyvä hankinta, kun tekniikka on pääpiirteissään samaa kuin niitten aiemmissa laivoissa jo on. Samoin aluksen koko. Pääsisivät eroon vuokralaivasta Princess Mariasta.
Käsittääkseni laivoja myytäessä on aika yleistä laittaa sopimukseen ehto, että laivaa ei saa tiettyyn aikaa käyttää myyjän kanssa kilpailevassa liikenteessä. SPL:n kohdalla vuokralaiva voi olla kannattavakin ratkaisu, ainakin huhujen mukaan firmalla on rahasta puutetta eikä heillä välttämättä ole 30 miljoonaa laittaa laivan maksamiseen. Princess Anastasiakin on firmalla vuokraus-ostosopimuksella.

Kyl. Onko arvon raadilla näkemystä siitä, mikä toi takakannen pitkä pystytolppa Gracessa on? Tolppa näkyy esim. tässä kuvassa: http://topinjunakuvat.1g.fi/kuvat/Laivat/Kohtaus+hoidettu!.JPG
Turvallisuusvaatimusten vaatima LNG-tankkien "tyhjennysputki". Eli hätätapauksessa LNG voidaan tumpata taivaan tuuliin tuota kautta.

Ja kun Krakenin kuvista tuli puhe niin tässä muutama oma kuvani laivasta viime viikolta: http://kships.blogspot.fi/2013/01/viking-grace-in-turku-16-january-2013.html
 
Turvallisuusvaatimusten vaatima LNG-tankkien "tyhjennysputki". Eli hätätapauksessa LNG voidaan tumpata taivaan tuuliin tuota kautta.

Tämon selkee.

Ja kun Krakenin kuvista tuli puhe niin tässä muutama oma kuvani laivasta viime viikolta: http://kships.blogspot.fi/2013/01/viking-grace-in-turku-16-january-2013.html

Viimeksi muistaakseni jostain naisimmeisestä oon ollut yhtä innostunut kuin nyt Gracesta. No toisaalta sen ymmärtää, sillä oon aina ollut enemmän kiinnostunut kovista kuin pehmeistä paketeista.
 
Jossain viestiketjussa oli mainittuna että Cinderellaa ja XPRS:ää saattaa odottaa telakkakäynti, jospa Isabella saattaa näitäkin käyntejä tuurata, saattaa Gabriellallakin aika käydä myös.
 
Matkamessuilla käteen osunut lehdykkä aiheesta kertoo asian olevan juuri kuten viikko sitten kerroin. "Yleisön pyynnöstä" tarjotaan 20 tunnin risteilyitä, lähtö on 18.30 ja paluu 15.00, vaikka laiva käy Helsingissä kääntymässä jo aiemmin.

Juu, kuten minä viikko sitten kerroin ennen sinua... :p

18:30 lähtö ja 15:00 paluu. Tokihan tuossa tulee vain 20,5 tuntia, mutta kaipa sinne laivaan voi mennä puoli tuntia etukäteen, jolloin mainostus vastaa todellisuutta.

Pahoitteluni, etten maininnut tuolloin, että kyseessä oli ihan Viikkarilta yhden välikäden kautta saatu fakta. Mutta pääasiahan on, että asia kirkastui lukijoille nyt entisestään. :)
 
Pahoitteluni, etten maininnut tuolloin, että kyseessä oli ihan Viikkarilta yhden välikäden kautta saatu fakta. Mutta pääasiahan on, että asia kirkastui lukijoille nyt entisestään. :)

Anteeksi, minulle ei auennut tuolloin kyseessä olevan viikkarilta saatu faktatieto. Jostain syystä viestisi muotoilusta jäi kuva, että kyseessä olisi oma päättelysi.
 
Nythän se on tuokin laiva sitten menettänyt suomalaisten luottamuksen, kun ei viikonloppuna saakaan mennä heti ensimmäisenä taksfriihin ja siitä hyttiin vetämään pään täyteen huoneenlämpimillä export-oluilla ja viinalla.

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288535851161.html

Jotkut hyttibilesankarit oikein uhoavat olevansa laivayhtiötä kannattelevia tärkeitä asiakkaita. Ojalan laskuopilla voisi arvioida, että hytissä halvan kännin ottava tuottaa laivafirmalle huomattavasti vähemmän kuin sillä aikaa ravintolaa, saunaa ja muita palveluita käyttävä asiakas, joka on drinkkikunnossa vielä yölläkin, ja kykenee aamulla myös maksulliselle aamiaiselle sillä aikaa, kun tärkeät hyttijuoppoasiakkaat yrjöävät lakanoita.
 
Takaisin
Ylös