Keskustelemme mielestäni tehokkaasta tavasta hoitaa liikenne. Tarkoitan tässä käytännössä ohitsekulkevia ihmisiä kohdassa x tietyn ajan aikana. Miksi puhut hevoskärryistä, kun ne eivät liity viestiini mitenkään? Totta kai autoilu on tehokasta verrattuna vaikkapa kävelyyn tai hevoskärryihin. Se ei kuitenkaan, todellakaan, ole sitä verrattuna nykyaikaisiin joukkoliikenneratkaisuihin.
Katsotaanpa, miltä tilanne näyttää käytännössä vaikkapa tuolla Töölön tullin tienoilla Manskulla, jossa liikennemäärätilastojen mukaan näyttäisi olevan pahin tulppa. Tieliikennettä
Tukholmankadun ja Reijolankadun välisellä osuudella on 47600 ajoneuvoa/vrk, eli jos noissa on vaikka 1,3/per auto, tuossa kulkee autoilla 60000 ihmistä/vrk.
Ihan vastaavaa tilastoa en löytänyt raitiovaunuille, mutta
tämän HSL:n dokumentin mukaan ruuhkatuntina samalla paikalla kulkee n. 1500-2000 matkustajaa tunnissa (parempi kartta olisi tervetullut...). Jos olettaa ruuhkatunnin olevan 10% koko vrk:sta, raitiovaunut kuljettaisivat tuossa n. 15000-20000 matkustajaa/vrk.
Raitiovaunujen helpotuksilla palvellaan tuossa siis vähemmistöä matkustajista ja aiheutetaan hallaa suurelle enemmistölle. Ero matkustajamäärissä on kai vieläkin suurempi, sillä osa autoista on busseja, joissa lienee noilla main enemmän kuin 1,3 matkustajaa/bussi... Etelämpänä ero toki tasoittuu, mutta Lasipalatsille tullessakin autoja on jokseenkin yhtä paljon kuin raitiovaunumatkustajia.
Manskun ongelma on siis siinä, että palvelemalla yhtä erityisryhmää aiheutetaan helposti todella suurta hallaa kaikille muille. Manskulla pitäisi pystyä palvelemaan kaikkia tasapuolisesti. Ainakaan ei näyttäisi siltä, että ratikoiden suosimista autoihin verrattuna voisi perustella sillä, että ratikoilla kulkee moninverroin enemmän ihmisiä.