juhanahi
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 348
Metron osalta joku sen puolen tietäjä kertonee sen puolen totuuden, mutta sitä odotellessa kerron joskus saamani käsityksen, jonka mukaan metrot noudattavat lähtöaikaansa periaatteessa vain päättäreillä, ja tämän jälkeen ajavat linjan toiseen päähän sen verran mitä ehtivät ja opastimien mukaan pystyvät.
Tällainen käsitys minullakin on. Metrollahan sinänsä on kyllä asemakohtaiset (yleisö)aikataulut, mutta muistelen jonkun kirjoittaneen tänne, etteivät junat käytännössä kulje niiden mukaisesti.
No, nyt mennään hieman off-topicin puolelle, mutta valotetaanpa asiaa nyt kuitenkin:
Perussääntö toki on, että metro ajaa aikataulun mukaan joka asemalla. Pääsääntöisesti tämä toteutuu varsin hyvin. Ohjaamovinkkelistä se on helppo todeta mm. sen perusteella, että junat kohtaavat vakiominuuttiaikataululla varsin tarkalleen aina samoissa kohdissa rataa. Ison osan päivästä matkustajia on niin paljon, ettei ainakaan etuajassa pysty ajamaan. Jos kaikki soljuu normaalisti, ei kuitenkaan olla myöhässäkään. Toki on selvää, että jos vilkkaaseen aikaan joku juna jää reilun minuutinkin myöhään, se tahtoo myöhästyä lisää asemapysähdyksien venyessä ja seuraava juna taas rupeaa hengittämään niskaan. Jos mitään laajempaa häiriötä ei kuitenkaan ole, nämä pienet myöhästymiset ovat tasaantuvat varsin pian.
Totta on, että lähtöaika päättäriltä on erityisen "pyhä", ja sitä kyllä totellaan ihan sekuntiviisaria seuraten. Sen jälkeen tilanne on se, että kuljettajan aikatauluun ei ole merkitty Itäkeskusta lukuunottamatta väliaikoja, joten pääsääntöisesti sitten "mennään vaan" asemapysähdysten vaatiman ajan tahdittamana. Ruuhka-aikana on syytä ajaa "täysillä", ja siltikään ei tosiaan etuajassa pysty olemaan, oikein hiljaiseen aikaan taas olisi perusteltua ottaa vähän rullaavampi ja rauhallisempi ajotyyli. Jos eroja kuljettajien välille sitten syntyy, niin ne tulevat tästä. Itse kyllä laskeskelen omaksi ilokseni päässäni myös muita väliaikoja ja koitan aktiivisesti sovittaa ajotyyliä sen mukaan, mutta veikkaanpa että suuri osa ei näin tee, eikä tietysti voi edellyttääkään.
Tilannetta on nyt hieman muuttanut sekin, että vanha käytönohjaus seurasi aikataulua myös väliasemilla, eikä antanut heti vihreää, jos juna meinasi olla yli minuutin verran etusessa. Uusi käytönohjaus ei tee näin, vaan vihreää tulee, jos vain rata on vapaa. Käsittääkseni kuljettajille onkin tulossa lisää väliaikoja aikatauluihin, jotka tulevat myös sitten olemaan sitovaa sorttia.
No, taas tämä rupeaa kuulostamaan siltä, että eihän ne metrot nyt sitten koskaan ole aikataulussa... Edelleen totean, että pääsääntöisesti ovat, mutta vilkkaaseen aikaan pienetkin poikkeamat toki hyvin herkästi viivästyttävät lievästi ainakin yhtä-kahta vuoroa. Vähääkään isommat kaikkia vuoroja ainakin jonkin aikaa. Varsinkin Ruoholahti on herkästi pullonkaula. Hiljaiseen aikaan taas turhan reippaasti ajava kuljettaja saattaa olla linjasivun loppupäässä ehkä minuutin etuajassa.