- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Mutu-tuntumalta minustakin tiheä pysäkkiväli on tärkein syy ja toiseksi tärkein hidas ajotapa. Siinä missä bussit ajavat suunnilleen nopeusrajoituksen mukaista nopeutta liikennetilanteen sen salliessa, ratikat menevät usein niin hitaasti, että bussit ohittavat ne tien ollessa molemmille vapaa.
Mutta eikös ratikoilla nykyään ole kontrolloitu etuajassa ajamista? Jos on, niin hidas ajotapa ei välttämättä (eikä muutenkaan) ole syy sinänsä, vaan seuraus jostakin muusta. Liikenteeseen vaikuttavat satunnaistekijät pakottavat lisäämään aikatauluihin varaa, mikä taas sitten tarkoittaa, että vapaalla baanallakin pitää ajaa hitaasti, koska muuten ollaan etuajassa. Täytyisikin siis tietää, kuinka paljon ajotapa juontuu niistä puutteellisista etuuksista ja liian kapeista kaistoista ja mikä jostakin muusta.
Mutta jos verrataan Mannerheimintien busseihin, pitää myös vähän tarkastella niitä busseja. Busseilla on Manskulla metron pysäkkiväli. Ainoa ylimääräinen suunniteltuun toiseen metrolinjaan verrattuna on Kansaneläkelaitoksen pysäkki. Muuten ne vastaavat täsmälleen: yksi Meilahdessa, yksi Taka-Töölössä ja yksi Etu-Töölössä. On selvää, ettei tämä ole palvelun kannalta riittävän tiheä pysäkkiväli Suomen toiseksi tiheimmällä alueella (tiheämpää asutus on vain keskustan itäpuoliskolla). Tuo on mahdollista busseilla vain, koska raitiovaunut hoitavat sen tiheän palvelun ja bussit vain pikalinjoja kauempaa keskustaan. Pikaraitioteille ei kuitenkaan pidä tehdä metron pysäkkiväliä, vaikka ne hoitaisivatkin kauemmas ulottuvaa liikennettä. Ideahan on juuri siinä, että yksi linja hoitaa laajempaa tehtäväkenttää ja tarjoaa paremman palvelun kuin pikalinjat ja paikallislinjat erikseen, koska yhteydet ovat suoria tai lähemmäksi.
Mannerheimintieltä voi periaatteessa kyllä poistaa pari pysäkkiä, jotta pysäkkivälin saa 400-500 metrin tuntumaan. Ei kuitenkaan sen enempää. Niidenkään poisto ei kuitenkaan ole mitenkään yksinkertaista. Töölön hallin ja Kansaneläkelaitoksen voisi yhdistää, mutta sen jälkeen taas Oopperan ja Hesperian puiston pysäkkien yhdistäminen menee erittäin vaikeaksi, tai muuten katvealue kasvaa erittäin isoksi. Jalavatie on ainoa helppo tapaus: sen voisi vain poistaa.