Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ajoin nimenomaan tuota takaa. Minustakin periaatteessa asia pitäisi hoitua valoetuuksilla, ja jos ei niin viedään sitten mieluummin maan alle autot. Käytännössä on tiettyjä paikkoja joissa kuitenkin voisi olla viisampaaa viedä ratikkatunneliin. Jos tuon Mannerheimintien pätkän liittymät hoitaisi viemällä autoliikenteen maan alle, niin tarvittaisiin 1 - 2 maanalaista liikenneympyrää, niihin tuollaiset vajaa kymmenkunta sisäänajoa... Kustannukset aivan eri luokkaa kuin puolen kilometrin yksinkertaisella ratikkatunnelilla, hyödyt tosin samoin suuremmat.Minun mielestä tällaiset pistemäiset eritasohankkeet saavat kuulua keinovalikoimaan.
Joo, arvaan vastaavien hankkeiden pohjalta että puhuttaisiin katujärjestelyineen ehkä jostain 10 - 20 miljoonasta.Yksittäisenä hankkeena sellainen on tietenkin kallis, mutta kun niitä tarvittaisiin vain muutama, ne eivät nosta koko rataverkon rakentamiskustannuksia juurikaan. Tämä vertautuu maantiesiltaan, kallis osa tietä, mutta murto-osa tien kilometrimäärästä. Samassa luokassa tuo on vaikka jonkin yksittäisen ison risteyksen perusparantaminen vaikkapa kehätiellä.
Mulle on jäänyt Laajasalon selvityksistä päähän sellainen luku ratikan nousukulmalle kuin 7%. Tuolta pohjalta arvasin tunneli suuaukon pituudeksi tuollaiset vajaa sata metriä. Eli ei ehkä ihan joka risteyksen välissä kannata nousta pintaan. Olennaista kustannusten ja matkustajien kannalta olisi että pysäkit ovat katutasossa.Ja vielä: raitiovaunuradan nousukulma voi olla aika isokin, joten tunnelista ei tarvitse tehdä pitkää vain sen takia että suuaukon pitäisi olla pitkä. Tuo tunneli olisi ehkä jaettavissa kahdeksi tunneliksi, kumpaankin risteykseen omansa ja rata sukeltaisi vain varsinaisten risteysalueiden alta. Teknisesti ei enää puhuttaisi tunnelista, vaan eritasoliittymistä.
2750m / 423s = 6,5m/s = 23 km/h
Jos Mannerheimintien ratikoita halutaan nopeuttaa, pitänee vuoroista poistaa yli puolet. Mitkä linjat lakkautetaan?
Kolmonen ja ehkä seiskakin Topeliuksenkadulle.Jos Mannerheimintien ratikoita halutaan nopeuttaa, pitänee vuoroista poistaa yli puolet. Mitkä linjat lakkautetaan?
Joo, laskin Kolmikulmasta saakka ja sain jotain 21km/h päälle. Ylipäänsä minua nyppii se että sitä sun tätä ei muka voi tehdä kun se hidastaa liikennettä, ikäänkuin se pintaliikenne nyt jotenkin lentäisi. Yllä linkkaamaani rapparista näkee esimerkiksi keskinopeuksia eri tieosuuksilla, tasainen 20km/h olisi parannus nykytilaan vaikkapa Mannerheimintien eteläpäässä eikä ne keskinopeudet juuri missään ratikkaverkon alueella tuon kummempia ole. Esimerkiksi Kisahallin kohdalla mittauksissa (15 - 18) minimi keskinopeusnopeus 11, keskiarvo 17 ja maksimi 26. Kaupunkiolosuhteissa pintaliikenne ei nyt vaan liiku juuri 20 nopeammin.Todennäköisesti päädyttäisiin hitusen alemmas eli lähemmäs autoja. Minulla on käynnissä keskimääräisen pysäkkivälin ja keskinopeuden kerääminen eri järjestelmistä. Tämä ei ole yksittäiselle tiedolle virheetön, mutta antaa kuvaa todellisuudessa toteutuneista nopeuksista.
Lasken tuossa olevan 6 pysäkinväliä eli keskimäärin 458 metriä. Samassa luokassa ovat mm. München (479 m / 20,2 km/h) ja Strasbourg vuonna 2000 (518 m ja 21 km/h). Aika monta kaupunkia osuus samoille kulmille. Keskiarvossa on yleensä mukana myös kävelykatuja tai sekaliikennettä, joten Mannerheimintiellä oikein tehtynä nopeus voisi olla hiukan suurempi.
Arvaisin siis, että johonkin 20 km/h paikkeille tai hiukan yli voisi päästä, jos tekniikka olisi täysin kunnossa. Silloin oltaisiin yllättävän lähellä autojen nykyisiä nopeuksia.
, tasainen 20km/h olisi parannus nykytilaan vaikkapa Mannerheimintien eteläpäässä
Toki joo, mutta jälleen kerran verrattuna mihin? Se Mannerheimintien ylitys on hyvin hankala eli hidas tälläkin hetkellä. Minä olen edelleenkin sitä mieltä että sieltä pitäisi saada valot kokonaan pois jo ihan jalankulkijoiden vuoksi, nopeuttaisi kyllä ratikkaakin, mutta tuo vaatisi rakenteellisia ratkaisuja. Henk. koht. pidän ajatuksesta että länsipuoli Mannerheimintä olisi kokonaan jalankulkualuetta Espan ja Postitalon välissä, Foorumin edessä voisi olla ehkä tuplapysäkki.Lasipalatsin ja Erottajan välillä hyvien nopeuksien saavuttaminen on vaikeaa, jos jalankulkua ei vaikeuteta merkittävästi.
Tuolla välillä jalankulun toimivuuden ja turvallisuuden pitää minusta olla ensisijainen lähtökohta.
Foorumin edessä voisi olla ehkä tuplapysäkki.
Henk. koht. pidän ajatuksesta että länsipuoli Mannerheimintä olisi kokonaan jalankulkualuetta Espan ja Postitalon välissä
kuhan testasin että lukeeko näitä horinoita kukaan. Tarkoitinkin tietenkin itäpuolta mainitsemistasi syistä.Itäpuoli, jos saa pyytää. Mansku on viisto kaakkoon, joten itäpuolelle paistaa selvästi paremmin aurinko. Sitäpaitsi ilta-aurinko on muutenkin kävelykadulla läntistä mukavampi.
Kadunvarsiliikkeitä tosin on länsipuolella paljon enemmän, että sikäli se olisi kyllä järkevämpi.