Vs: Jätkäsaaren raitiotie
Jos kaksi saareketta, niin sitten palaa vain 2 m jos tehdään kapeat korokkeet. Se vielä onnistuis autokaistoista nirhasemalla, jos ne autokaistat olis täysmittaiset. Mutta ei ne Manskulla ole. Monin paikoin ne on 3,25+3,25 ja joissain paikoin vielä vähemmän.
Minusta Mannerheimintie on hyvä esimerkki siitä, miten katutilaa tuhlataan kun sitä käytetään tehottomasti. Manskulla kulkee tunnissa suuntaansa enimmillään suunnilleen 36 ratikkaa, 150 bussia ja 1000 autoa. Näissä kulkee yhteensä 9300 henkilöä aamuruhkassa kolmen tunnin aikana klo 6-9. Vilkkaimman tunnin liikennemäärä on vain hieman muita ruuhkatunteja suurempi, eli vilkkaimman tunnin voi arvella olevan noin 3400 henkilöä. (Tiedot Liikenne Helsingissä 2010)
Manskulla on siis yksi kaista 36 ratikalle, toinen 150 bussille ja kolmas 850 henkilöautolle. Kun jaetaan kaistat henkilöille, ratikkakaistalla kulkee 1160, bussikaistalla 1280 ja autokaistalla 1000 henkilöä. Ja keskikuormat per ajoneuvo: 32 hlö/ratikka, 8,5 hlö/bussi ja 1,2 hlö/auto. Istumapaikkoja on ratikassa (lyhyessä Nr-vaunussa) 39, bussissa 45 ja autoissa 5.
Nyt on nyt, mutta miten voisi olla tulevaisuudessa? Transtechin vaunuissa on istumapaikkoja 73 ja seisomatilaa 25 m[SUP]2[/SUP]. Täydet valoetuudet saadaan toimimaan 2 minuutin vuorovälillä eli 30 vuoroa tunnissa. Ratikat voivat silloin kuljettaa yksinajossa istuvia matkustajia 2250 eli 2/3 Mannerheimintien nykyliikenteestä tai koko nykyisen joukkoliikenteen. 3400 henkilöä tarkoittaa 114 hlö/vaunu eli 41 seisojaa. Seisontatiheys on vähemmän kuin 2 hlö/m[SUP]2[/SUP]. Transtechilta tulevat vaunut ovat vielä lyhyitä, vain 27-metrisiä. Mutta kaksinajossa Manskun ratikkaliikenteen kapasiteetti voi tuplaantua, eikä se maksa ratarakenteissa yhtään mitään. Sen sijaan bussien ja autojen kapasiteetti on jo nyt maksimissaan.
Tulevaisuuden Mansku voi olla vaikka 4-kaistainen: Joukkoliikenne kulkee raitiotien raiteilla, autoille on yksi kaista suuntaansa. Kaukobusseja on niin vähän, ettei niille tarvita omaa kaistaa, vaan ne ajavat autojen kanssa. Nykyään busseista on kaukoliikenteen busseja enintään neljännes eli alle 40 vuoroa tunnissa. Se on yksi kaukobussi per valokierto. Matkustajia kaukobusseissa on 330 hlö/h.
Kritiikkiä lentää: Ratikoissa on ruuhkaista jo nyt, liikenne ei jakaudu tunnille tasan, ei kaikki bussit aja melkein tyhjinä jne. Aivan. Mutta niiden bussien, jotka eivät aja edes keskikuormassa, ei tarvitse ajaa kantakaupungin ytimeen ollenkaan. Sillä kustannuksella kun ne ajavat pitkiä matkoja lähes tyhjinä voi tarjota parempaa palvelua eli esim. 10 min vuoroväliä liityntänä esikaupunkeihin saakka ulottuville ratikkalinjoille. Ne täydet bussit taas korvataan ratikoilla, koska se on edullisempaa ja parempaa palvelua kuin ajaa tiheästi täysiä busseja. Kun leveyden kanssa ei enää tarvitse taistella senteistä ja ratikkaliikennettä hidastaa siksakmutkilla ja raiteessa kiinni ajavilla autoilla, ratikat ovat nopeampia kuin bussit tai autot. On myös tilaa järjestää suojatietkin niin, ettei niidenkään vuoksi tarvitse hidastella raitiovaunuja.
4-kaistainen Mannerheimintie siis voi olla tehokkaampi kaikella tavalla kuin nykyinen 6-kaistainen. Kapasiteetti voi olla suurempi kuin nyt ja liikennevirrat lisäksi nopeampia. Ainakin suurimmalle osalle matkustajia, eli raitiovaunussa kulkeville. Ja samalla joukkoliikenteen kustannukset laskevat sekä tulot nousevat. Fillareillekin on tilaa ja melu vähenee oleellisesti, kun 110 dieselbussia suuntaansa poistuu. Eikä maksa miljardia, kuten esim. 3 uutta maanalaista juna-asemaa, jotka eivät lisää joukkoliikenteen käyttöä eivätkä vähennä autoja tai busseja.
Antero