Ja tämä henkilöön käyvä argumentti edistää keskustelua miten? Kerro nyt edes vastaperusteet.
Riittävän absurdiin väitteeseen sarkasmi on oikein hyvä vastauksen tyylilaji. Ja tuo kommentti käsittelee asioiden esitystapaa, ei henkilöä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ja tämä henkilöön käyvä argumentti edistää keskustelua miten? Kerro nyt edes vastaperusteet.
Niin, mutta ne perusteet. Miksi 40 vuoroa tunnissa kulkisi eri nopeudella riippuen siitä, onko jossain maan alla metrotunneli vai ei?Riittävän absurdiin väitteeseen sarkasmi on oikein hyvä vastauksen tyylilaji. Ja tuo kommentti käsittelee asioiden esitystapaa, ei henkilöä.
Aamuruuhkassa klo 6–9 (siis kolmen tunnin aikana) henkilöitä kulkee 27.700, josta metron osuus on 17.330. Oletetaan, että huipputunti olisi tästä 40 % (saman lähteen sivun 26 kuvan 18 mukaan). Pitkän sillan yli pitäisi siis kuljettaa tunnissa 11.080 hlö. Nyt keskustan suuntaan kulkee huipputuntina 40 raitiovaunuvuoroa (Liitetaulukko 2). Jotta kaikki voisivat kulkea raitiovaunuissa, yhteen vuoroon pitäisi mahtua 277 henkilöä. Tämä hoituu helposti kahden Transtech-vaunun junilla. Seisten matkustavia on 131, seisontatiheys on 2,6 matkustajaa neliömetrillä. Ja siis kun vuorojen määrä on sama kuin nyt, varmaan voinemme olla yhtä mieltä siitä, että myös liikenne sujuu samalla nopeudella kuin nyt.
Niin, mutta ne perusteet. Miksi 40 vuoroa tunnissa kulkisi eri nopeudella riippuen siitä, onko jossain maan alla metrotunneli vai ei?
Aamuruuhkassa klo 6–9 (siis kolmen tunnin aikana) henkilöitä kulkee 27.700, josta metron osuus on 17.330. Oletetaan, että huipputunti olisi tästä 40 % (saman lähteen sivun 26 kuvan 18 mukaan). Pitkän sillan yli pitäisi siis kuljettaa tunnissa 11.080 hlö. Nyt keskustan suuntaan kulkee huipputuntina 40 raitiovaunuvuoroa (Liitetaulukko 2). Jotta kaikki voisivat kulkea raitiovaunuissa, yhteen vuoroon pitäisi mahtua 277 henkilöä. Tämä hoituu helposti kahden Transtech-vaunun junilla. Seisten matkustavia on 131, seisontatiheys on 2,6 matkustajaa neliömetrillä. Ja siis kun vuorojen määrä on sama kuin nyt, varmaan voinemme olla yhtä mieltä siitä, että myös liikenne sujuu samalla nopeudella kuin nyt.
Jos metroa ei olisi koskaan Helsinkiin rakennettu, mutta raitiotie kulkisi samaa reittiä kuin nytkin Sörkästä keskustaan, matka sujuisi ratikalla yhtä nopeasti kuin metrolla nyt.
Kauppakeskukset ovat sinänsä petollisia että niissä yritetään eksyttää ihmisiä ja jäämään niihin tekemään heräteostoksia. Toisaalta jos tietää mitä haluaa ostaa, esim housut, tai takin, aloitan kierroksen jostain liikkeestä joka on lähimpänä sitä metro- tai muuta joukkolikenneterminaalia jonne saavun. Jos ensimmäisestä liikkeestä löytyy mitä etsin, voin palata tyytyväisenä takaisin. Jos joutuu etsimään mitä etsii kiertämällä kauppakeskuksen ja lähiseudun kaikki liikkeet niin se tieto helpottaa että ainakin keskustassa ja esim Itiksessä on metroasema toisessakin päässä sitä reittiä jota kiertää. Parasta keskustassa ja esim Itiksessä on se ettei niihin tarvitse mennä autolla eikä huvita.Tosin Itäkeskuksen kauppakeskuksessa metrolta on Dressmanniin yhtä pitkä matka kuin rautatieaseman laiturilta 7 Aleksanterinkadun Dressmanniin. Vastaavasti rautatieasemalta on Forumin FunkyLadyyn yhtä pitkä matka kuin Itäkeskuksen metroaseman sisäänkäynnin luota Itäkeskuksen FunkyLadyyn. Sekä Forumin FunkyLady että Aleksanterinkadun Dressmann ovat paremmin tavoitettavissa raitiovaunulla. Rainerin kohteena ihan selvästi oli kauppakeskus itsessään eikä mikään yksittäinen liike. Tässä viestissä liikkeiden sijainnit perustuvat kevään tietoihin (kummassakin mainitussa kauppakeskuksessa on meneillään remontti, joka on sulkenut ja siirtänyt liikkeitä) ja matkat on mitattu Google Earthin viivaimella. Kaupat on valittu allekirjoittaneen kiinnostusten perusteella.
Siellä asuu ja pitää pienoisjunakauppaa eräs toinen junaharrastaja .Anteron luokseko olit menossa?
Jo on Mannerheimintie hidas! Keinot liikenteen nopeuttamiseen kyllä on: siirretään joukkoliikenne vaihtoehtoiselle reitille. Esimerkiksi bussi 205 Kampista vie matkustajan päätepysäkille Leppävaaraan 20-30 minuutissa. Ja matkalla kuljetaan aika läheltä Rainerin mainitsemia "paikkeita". Reittioppaan mukaan Stockmannilta pääsee Töölön tullin pysäkille 18 minuutissa, mukana on kävelyt kummassakin päässä. Mutta reittiopas ei tietenkään huomioi ruuhkia.
Voitko tarkentaa? En ymmärtänyt tätä.Itiksessä on metroasema toisessakin päässä sitä reittiä jota kiertää.
Voiko joku vahvistaa tämän väitteen todeksi? Miksi Mannerheimintie on niin hidas, kun Töölöntorin kautta kulkevat bussit ovat huomattavasti nopeampia? Miksi sitten kaikkea joukkoliikennettä ei siirretä toiselle reitille?40-45 minuuttia kympin tai nelosen ratiakssa Stockan luota Munkkaan tai Pikku-Huopalahteen ei ole harvinaista.
Olkiukkoja liikkeellä?Tuo on kyllä ihan eri väite, jonka esitit ja johon vastasin.
Olkiukkoja, kyllä vain. Sörkästä keskustaan, kuten Kaivokadulle, pääsee ratikalla nyt samaan aikaan kuin metrolla. Ratikkavuoroja on tiheimmillään Pitkällä sillalla, jossa niitä on 40 tunnissa. Metrovuoroja on samassa kohdassa ja koko matkalla Sörnäisten ja Rautatieaseman asemien välillä 15.Väite, että 15 vuoroa tunnissa metrotunnelissa kulkee samalla nopeudella kuin 40 ratikkavuoroa tunnissa kulkisi pitkänsillan yli muun liikenteen seassa on täysin absurdi.
Siis Itäkeskuksen toisessa päässä on Puotilan metroasema. Keskustassa on ostoskävelyreittien varrella Kamppin ja Kaisaniemen metroasemat Rautatientorin lisäksi.Voitko tarkentaa? En ymmärtänyt tätä.
Voiko joku vahvistaa tämän väitteen todeksi? Miksi Mannerheimintie on niin hidas, kun Töölöntorin kautta kulkevat bussit ovat huomattavasti nopeampia? Miksi sitten kaikkea joukkoliikennettä ei siirretä toiselle reitille?
Olkiukkoja liikkeellä?
Olkiukkoja, kyllä vain. Sörkästä keskustaan, kuten Kaivokadulle, pääsee ratikalla nyt samaan aikaan kuin metrolla. Ratikkavuoroja on tiheimmillään Pitkällä sillalla, jossa niitä on 40 tunnissa. Metrovuoroja on samassa kohdassa ja koko matkalla Sörnäisten ja Rautatieaseman asemien välillä 15.
Kun on sörkän metroasemalla metrovaunussa on kyllä selvästi nopeammin kaivokadulla kuin silloin kun on samaan aikaan kurvissa ratikassa.
Mitä ihmettä oikein olet tekemässä, jos matkasi oikeasti alkaa Sörnäisissä olevassa metrovaunussa? Väitän, että suurin osa ihmisistä tulee Sörnäisten metroasemalle kadun kautta, eli siitä ratikkapysäkin vierestä.
40-45 minuuttia kympin tai nelosen ratiakssa Stockan luota Munkkaan tai Pikku-Huopalahteen ei ole harvinaista.
Topeliuksenkadulle ei mahtuisi ajamaan mitään raitiovaunuja nykysten bussien ja autojen lisäksi. Tai sitten pitää autot häätää pois kokonaan.
Miksi Mannerheimintie on niin hidas, kun Töölöntorin kautta kulkevat bussit ovat huomattavasti nopeampia?
Aika taikureita ovat KSV:ssä kun ovat kuitenkin sinne raitiovaunut piirtäneet.
Aika taikureita ovat KSV:ssä kun ovat kuitenkin sinne raitiovaunut piirtäneet. Tehokas raitioliikennöinti tietysti vaatii bussiliikenteen vähentämistä, mutta eipä siinä järkeä olisikaan, että ratikat tuotaisiin sinne bussien lisäksi. Toki ne korvaavat busseista suuren osan ja mahdollisesti reittimuutosten kautta lähes kaiken bussiliikenteen.
Riippuu myös mitä bussia tarkastelee. 205 on kyllä nopea Topeliuksella, mutta 14 tuskin pääsee ratikkaa nopeammin. Pysäkkiajat vaikuttavat aika paljon lopulta.
Pysäkkitiheydellä on todellakin merkitystä, kuten myös siltä kuinka montaa pysäkkiä todella käytetään. 14 ja 18 ovat kyllä hitaita, kun ne pysähtelevät jatkuvasti. Mutta linjastouudistusten jälkeen 14+18 yhdistelmä toimii paljon paremmin kuin 14+14B, jotka olivat aina samassa jonossa.