Jos esimerkiksi Helsinki-Tampere-Pohjanmaa-Lappi on yksi kohde ja Helsinki-Tampere-Pori + Helsinki-Tampere-Jyväskylä + Turku-Tampere on toinen kohde, niin Helsingin ja Tampereen välille syntyi näiden kahden operaattorin välille aika hyvä kilpailu.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Esimerkiksi Helsinki - Tampere välille olisi syytä saada ainakin kaksi kilpailevaa operaattoria, joka poistaisi väliltä nykyisen ylihinnoittelun.
Minusta nykyiset VR:n liput tuolla välillä eivät ole enää ylihintaisia. Kymppi on ihan kohtuuhinta etukäteen ostetusta lipusta - niin halpa, että moni ei menisi bussilla vaikka bussit olisivat ilmaisia.
Tämä olisi vielä ehkä siedettävää. Mutta tässä Bernerin mallissa ulkomaiset yritykset voivat tulla ILMAN junia, ja viedä voitot ulkomaille ilman kaluston omistuksesta koituvaa vaivaa ja riskiä, joka jää Suomen valtiolle (ainakin toistaiseksi).
Kymppi on ihan kohtuuhinta etukäteen ostetusta lipusta - niin halpa, että moni ei menisi bussilla vaikka bussit olisivat ilmaisia.
Veturimiesten liitto ryhtyy poliittiseen työtaisteluun tätä vastaan:
https://yle.fi/uutiset/3-9767920
EU:n neljännen rautatiepaketin piti luoda yhtenäisiä sisä-eurooppalaisia junamarkkinoita. Tulos on päinvastoin ollut epäselviä liikennealueita, sekavat lippujärjestelmät ja operaattoreiden viidakko. Kirjoitin mm. työkseni tänään.
https://www.hbl.fi/artikel/nya-namn-pa-sparet/
Muistaakseni se sai koko omaisuutensa, myös maa-alueet, kiinteistöt ja jos vaikka mitä, liikkuvan kaluston lisäksi, valtiolta apporttina.
Apportti oli valtion omaisuuden ja toiminnan uudelleenjärjestely osakeyhtiömuotoon, ei siinä kukaan saanut mitään ilmaiseksi.
Liitto sanoo ettei vastusta kilpailun avaamista mutta katsoo, että se tulee tehdä reilusti ja samoilla periaatteilla kuin muillakin toimialoilla. Liitto ilmoittaa, ettei voi hyväksyä tapaa jolla matkustajaliikennettä ollaan kilpailuttamassa.
Mikä mahtaisi olla se tapa joka liitolle sitten kelpaisi?
Ei kalustoyhtiöltäkään kukaan saa kalustoa ilmaiseksi vaan vuokraa vastaan.
^^ :lol: kaheksankymmenen sentin mozzarellakroissanteille. Viimeksi junassa piti hairahtua syömään Avecran viiden euron sämpylä, kun lähtö oli 35 min myöhässä (perinteinen kesäsalamointi radan turvalaitteisiin) ja tuli nälkä. Panttivankihinnoittelu ilmeisesti kannatti firmalle, kun ainakin sillä kertaa ravintolavaunussa oli asiakkaita jonoksi asti, eikä ollut vielä mikään kaljoitteluaika päivästäkään. Sämpylän hinta-laatusuhde huono 5-. Suht pahvinen kokemus.
Jos esimerkiksi Helsinki-Tampere-Pohjanmaa-Lappi on yksi kohde ja Helsinki-Tampere-Pori + Helsinki-Tampere-Jyväskylä + Turku-Tampere on toinen kohde, niin Helsingin ja Tampereen välille syntyi näiden kahden operaattorin välille aika hyvä kilpailu.
Mikä ihme sekin muuten on, että ne saavat sillä lailla kaljaa ja lonkkua tarjota avoimessa junanvaunussa? Sehän on sitten koko-vaunu juridisesti liikkuva olutkarsina ja jokaisella kahvikärrytädillä olla paksu nippu erilaisia kortteja lompakossa. Ihme juttuja; kummasti nämä saatu ne kuntoon jopa nousukausi-Suomessa, kun valtion monopoli oli kyseessä.
Turun ja Helsingin välisten junien anniskeluluvat jäädytetään pariksi päiväksi, koska alkoholitarkastajat havaitsivat liikaa omia pulloja yhdestä junasta, kertoo MTV.
Tarkastajien mukaan ihmiset nauttivat avoimesti omia juomiaan ympäri junaa. Kaksikerroksisessa IC-junassa anniskelualuetta on koko juna, sillä junassa ei ole ravintolavaunua ollenkaan, vaan kärrymyynti.
Rangaistukseksi Turun-junat ovat kuivia 24.1.2014 klo 9.00 - 26.1.2014 klo 9.00.