se että hävitetään veronmaksajien rahoilla hankittua kalustoa on ahneuden huippu.
Jossakin vaiheessa se kalusto tulee elinkaarensa päähän. Eil-vaunuilla on nyt ikää 32 - 37 vuotta eikä näköpiirissä ole käyttöä niille, joten vaikka joku keksisi niille käyttöä tulevaisuudessa, olisivat ne siinä vaiheessa jo varsin iäkkäitä. Pitkä seisonta ei ainakaan tee hyvää niille ja maksaa sekin (maksaisi vielä enemmän, jos niitä seisotettaisiin niin että ne olisivat turvassa vandaaleilta).
Voi tietysti sanoa, että Eil:t on korvattu uusilla vaunuilla liian aikaisin, kun ne romutetaan alle 40-vuotiaina. Taustalla oli HSL:n junaliikenteen kilpailutus, missä yhteydessä HSL halusi koko liikenteensä ajettavaksi Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n omistamilla junilla ja sinänsä ihan kuranttia Sm2-kalustoa laitettiin pois HSL-liikenteestä. VR sitten korvasi Eil-junat lähiliikenteeseen paremmin soveltuvalla Sm2-kalustolla. Kilpailutus laski HSL:n liikenteen hintaa reilusti ja onko jopa niin, että kilpailutuksen tuomilla säästöillä voidaan kattaa Sm5:ien suuremmat pääomakustannukset?