Tuollaisen keskustaratkaisun ongelmana on pääosin samanlainen toivoton hitaus kuin nykyäänkin. Joka pysäkillä pysähtyvä pitkä raitiovaunu on perusliikennöintinopeudeltaan hitaampi kuin vain osalla pysäkeistä pysähtyvä bussi, koska mitä enemmän kulkuvälineessä on matkustajia sitä todennäköisemmin se pysähtyy joka pysäkillä.
En nyt ihan allekirjoita tuota toivotonta, mutta tämä on sinänsä totta. Minun empiirinen kokemukseni on että ikuisuusaihe bussi vai ratikka, kumpi on nopeampi, Helsingin katuverkolla riippuu yksinkertaisesti matkustajamääristä. Jos on kovin vähän matkustajia, eli normilähiöbussi ruuhkan ulkopuolella, niin se on nopeampi kuin ratikka juurikin tuosta syystä. Jos on kohtuullinen kuorma, sanotaan nyt vielä istumapaikkoja vapaana, niin bussi on ihan yhtä nopea tai hidas, miten sen nyt haluaa ottaa, kuin ratikka vaikka Manskulla. Jos on paljon matkustajia, niin ratikka alkaa olla jo nopeampi, siksi että pysäkkiajat pysyy paremmin hanskassa ja samaan aikaan on yleensä täysruuhka jolloin ratikan omasta väylästä on suurempi hyöty.
Tästä vaan seuraa semmoinen koominen johtopäätös, että jos nopeutta pidetään ykköstavoitteena, niin parasta joukkoliikennettä on sellainen jolla on mahdollisimman vähän matkustajia. Todellisuudessa tämäkin asia on minusta tasapainoilua.
---------- Viestit yhdistetty klo 10:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:57 ----------
Mutta mitä tulee varsinaiseen aiheeseen, minusta Pasila - Viikki - Itäkeskus raidelinja vois olla hyvinkin järkevä. Ja nimenomaan tuon välin kyllä mahtuu vetämään maan päälläkin aika kivasti, mahdollisia maakäytäviä välillä Viikki-Pasila on Jokeria Oulunkylään ja siitä Pääradan viertä, Lahdenväylää ja Koskelantietä, tai Lahdenväylää ja Vallilanlaakso.
Sen sijaan en oikein osta, ainakin tunneliversiona, Kamppi-Pasila väliä. Keskustan suuntaan on kuitenkin vaihtoehtoina junaan vaihto, metro itäkeskuksesta, vaihto jossain Lahdenväylän suunnalla, jne. Tarkoitan että hyöty suhteessa kustannuksiin ei oikein natsaa.
Eli minusta ratikka Kamppi ja/tai Meilahti - Pasila - Viikki - Itäkeskus. Sen ei tarvitse olla maailman nopein juna välillä Kamppi - Itäkeskus, koska siinä menee jo metro.