Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
En ole tilasto, mutta omat havaintoni Jokerista viime viikkojen aikana ovat juurikin päinvastaiset. 2 bussia peräkkäin, joskus kolme. Jäljessä oleva lähes tyhjä. Siis Itiksestä Otaniemeen tulleita busseja tai Itikseen saapuvia busseja. Lähtöpään lähellä ei tietenkään ole vielä jonoutumista. Oranssi väri siis ei muuta bussia metroksi tai ratikaksi. Matkustajien mielikuvista en tiedä.Enää ei näe kolmea jokeribussia köröttävän peräkanaa, joskus harvoin näkee kaksi.
Töölön metron osalta tästä on päätetty jo Kruunuvuorenrannan ratikan yhteydessä 2008. KSV teetti alustavan suunnitelman Töölön metrosta. Tulos oli, että jos se joskus tehdään, se tehdään ratikkatunnelina. Ja Kruunuvuorenrannan ratikkasilta mitoitetaan 2,65 m leveiden vaunujen mukaan, jotta on mahdollista muodostaa reitti Pasilasta Laajasaloon.Mulla on sellainen tunne, että olen sanonut tämän jo aikaisemminkin, mutta... Mielestäni juuri tämän ns. toisen metrolinjan kohdalla kannattaisi soveltaa stadtbahn-tyyppistä ajattelua. Eli mietitään selvä etenemispolku, minkä mukaan tuosta voidaan aikanaan tehdä vaikka metrolinja, mutta liikkeelle lähdetään Jokeri-tyyppisestä raitiotiestä. Ja oikeaan metroon ei välttämättä edetä koskaan, vaan käytäntö saa osoittaa, kuinka pitkälle polkua pitkin kannattaa mennä.
Raidejokeria on suunniteltu 2,65 m levean kaluston mukaan. Maallikojen mielikuva kun on, että Raidejokeri on pikaraitiotie kuten Töölön metro sellaisena kun siihen päätettiin varautua. Ainoa, mitä ei ole tällä ajatuksella suunniteltu, on Viira, eli Viikin ratikka, joka yhdistää Pasilan ja Jokerin.
Sitä, mihin joskus päädytään, voi pohtia vaikka Ruhrin alueen esimetrojen perusteella. Tunneleita ja tunneliasemia tehtiin kahden korkuisin laiturien ja kahden raideleveyden raiteella. Edelleen ajetaan metrisillä siellä, missä metrinen oli aikaisemminkin. Ja korkeat laituriosuudet ovat turhia.
Antero