Menetkö pummilla?

Matkustatteko koskaan pummilla?


  • Äänestäjiä yhteensä
    38
Kausihinnat ovatkin asialliset, tarkoitin nimenomaan noita lyhyemmän ajan voimassa olevia lippuja, joiden hinnastossa olisi viilaamisen varaa.

Sitäpaitsi juuri kausilippujen kohtuulliset hinnat mahdollistavat kaikille avoimen joukkoliikenteen. Kautta ostamalla on myös työttömillä, eläkeläisillä, opiskelijoilla ja muuten taloudellisesti ei-balanssoituneilla ihmisillä mahdollisuus käyttää joukkoliikennepalveluita.

Edellistä kommenttiani ei missään tapauksessa pidä tulkita siten, että hyväksyisin pummilla matkustamisen. On vain asioita, jotka eivät oikeustajuuni mahdu -kuten esim.Vantaan ns.kaupunki, jonka puolelle matkattaessa pitää suorittaa huima lisähinta yhdestä vaivaisesta pysäkkivälistä... (nimim.ainoan sakkoni olen saanut Malminkartanon ja Myyrmäen välillä Stadin lipulla kulkiessani)
 
moxu sanoi:
Kausihinnat ovatkin asialliset, tarkoitin nimenomaan noita lyhyemmän ajan voimassa olevia lippuja, joiden hinnastossa olisi viilaamisen varaa.

Sitäpaitsi juuri kausilippujen kohtuulliset hinnat mahdollistavat kaikille avoimen joukkoliikenteen. Kautta ostamalla on myös työttömillä, eläkeläisillä, opiskelijoilla ja muuten taloudellisesti ei-balanssoituneilla ihmisillä mahdollisuus käyttää joukkoliikennepalveluita.
Anteeksi, tulkitsin vähän väärin. Lyhyen ajan lippujen hintoja voisi kyllä hilata alemmas, tosin tähän vaaditaan edelleen kaupungin subventiota.

moxu sanoi:
Edellistä kommenttiani ei missään tapauksessa pidä tulkita siten, että hyväksyisin pummilla matkustamisen. On vain asioita, jotka eivät oikeustajuuni mahdu -kuten esim.Vantaan ns.kaupunki, jonka puolelle matkattaessa pitää suorittaa huima lisähinta yhdestä vaivaisesta pysäkkivälistä... (nimim.ainoan sakkoni olen saanut Malminkartanon ja Myyrmäen välillä Stadin lipulla kulkiessani)
Niin no, ilmeisesti johonkin se raja on vedettävä, vaikka nykyään kuntarajat tuntuvatkin melko keinotekoisilta. Koko YTV-alueen lippu Helsingin lipun hinnalla olisi minusta, potentiaalisesta asiakkaasta, aika hyvä parannus nykytilanteeseen, mutta ainakin minä otan mieluummin kuntarajat kuin kilometritaksan kustannusperusteeksi kaupunkialueella liikkumisesta.
 
ultrix sanoi:
Niin no, ilmeisesti johonkin se raja on vedettävä, vaikka nykyään kuntarajat tuntuvatkin melko keinotekoisilta. Koko YTV-alueen lippu Helsingin lipun hinnalla olisi minusta, potentiaalisesta asiakkaasta, aika hyvä parannus nykytilanteeseen, mutta ainakin minä otan mieluummin kuntarajat kuin kilometritaksan kustannusperusteeksi kaupunkialueella liikkumisesta.
Kuntarajat ovat minusta huono ja keinotekoinen peruste. Ne eivät vastaa seudun toimintaa. Miksi työmatkan Etelä-Espoosta Helsinkiin pitää olla 2 kertaa niin kallis kuin yhtä lyhyt matka Itä-Helsingistä keskustaan. Ja mitähän tämä asia vaikuttaa Länsiväylän kulkumuoto-osuuteen?

Kuntarajoista tuksin päästään niin kauan, kun Helsinki ja YTV eivät pääse yhteisymmärrykseen seudullisesta joukkoliikenteen hoidosta. Helsingin näkökulmasta kysymys lienee kiristyksestä länsimetron kanssa. Sillä jos se rakennettaisiin, Helsinginkin olisi pakko suostua yhteistyöhön YTV:n kanssa - ainakin jos nykyistä lakia noudatetaan.

Antero
 
Nostetaanpas tämäkin aihe naftaliinista, kun en oikein keksi sopivampaakaan viestiketjua tämänpäiväiselle havainnolleni...

Tänään kuljin K-junalla Koivukylästä Pasilaan ja Ratahallintokeskuksen tarkastajat aloittivat työnsä Koivukylästä lähdön jälkeen. Osastossa jossa istuin, sai neljä matkustajaa "pikavoiton". En usko että tämä oli mikään epänormaali tulos eli matkalippujen tarkastaminen näyttää olevan ihan aiheellista. Tosin eihän noilla pikavoitoilla mitenkään paikata sitä vajetta, jonka pummilla matkustavat aiheuttavat lipputuloihin. Täytyy vain toivoa, että tuollaisia ratsioita tulisi jatkossakin.
 
Elämäni eka lipuntarkstus

En voi kuin ihmetellä tätä parkua pummilla matkustamisesta, jos asian hyväksi ei tehdä mitään.

Elämäni ensimmäinen lipputarkastus pk-seudulla osui kohdalle pari viikkoa sitten. Toivotin tarkastajalle, että haluaisin nähdä heitä useamminkin.

Ulkomailla matkustaessani olen kohdannut tarkastajia melkein joka reissulla. Monasti enemmän kuin kerran. Olen ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa ja kerralla noin viikon.

Lisäksi tarkastukset ovat vähän toiseen tyyliin kuin täällä. Pari esimerkkiä:

Wienissä tarkastajat olivat metron sisäänkäynnin ovien sisäpuolella katutasossa. Porukkaa oli tarpeeksi, jokainen matkustaja tarkastettiin. Toimintaa vahvistivat ulkopuolella poliisit siltä varalta, että joku aikoi karata.

Strasbourgissa ryhmässä oli jäseniä 2 kertaa vaunun ovien määrä. Ensin katsottiin ne, jotka tulivat ulos. Sitten vaunun ovet kiinni ja käytiin läpi sisällä olijat. Liputtomat talutettiin tarkastuksen jälkeen vaunusta ulos ja laput hoidettiin pysäkillä. Operaatio vei aikaa alle minuutin.

Jos liputtomia matkustaa nyt jonkun kolmen miljoonan arvosta vuodessa HKL:llä, luulisi tuolla arvolla olevan kannattavaa palkata edellä mainittuun tapaan tehoryhmiä. On oletettavaa, että kaikki pummit eivät suinkaan siirry lippujen ostajiksi, vaan kävelijöiksi, joten tuotto ei koskaan voi olla pummit x lipun hinta.

Mutta onko niin, että poliittista halua pummilla matkustamisen lopettamiseen ei olekaan? Onko joku kuitenkin sitä mieltä, että joukkoliikenteen tulee leikkiä sosiaalitoimistoa, josta avustuksia saa asiakkaan oman tarveharkinnan perusteella?

Antero
 
Re: Elämäni eka lipuntarkstus

Antero Alku sanoi:
Lisäksi tarkastukset ovat vähän toiseen tyyliin kuin täällä.
Oslossa lippuja tarkastettiin myös varsin näkyvästi. Aamuruuhkassa jokainen keskustaan saapuva raitiovaunu tarkastettiin Storgatalla. Vaunu pysähtyi hieman ennen pysäkkiä ja viisi-kuusi tarkastajaa nousi vaunuun etuovesta vartijoiden samalla katsoen ulkopuolelta, että muista ovista ei kukaan poistu paikalta. Paperityöt liputta matkustaneiden kanssa hoidettiin kadun varteen pysäköidyssä linja-autossa.

Tarkastus viivästytti vaunuja puolesta minuutista minuuttiin. Tarkastustoimintaa tuli katseltua hostellin ikkunasta parikymmentä minuuttia ja miltei joka vaunusta löytyi liputtomia matkustajia. Pientä haittaahan tarkastustoiminta aiheutti normaalille liikenteelle, mutta se oli ainakin kattavaa.
 
Re: Elämäni eka lipuntarkstus

Antero Alku sanoi:
Ulkomailla matkustaessani olen kohdannut tarkastajia melkein joka reissulla. Monasti enemmän kuin kerran. Olen ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa ja kerralla noin viikon.
Samaan ilmiöön olen minäkin törmännyt Keski-Euroopassa. Lipuntarkastuksia tuntuu olevan useammin kuin täällä. Toisaalta Keski-Euroopassa käydessä tulee jostain kumman syystä kuljettua julkisilla kulkuneuvoilla todella paljon, joten ehkä sekin vaikuttaa lipuntarkastajien bongaamiseen...

Lauri Räty sanoi:
Pientä haittaahan tarkastustoiminta aiheutti normaalille liikenteelle, mutta se oli ainakin kattavaa.
Tästä tulikin mieleeni, että pikavoiton saaneet syyttävät toisinaan lipuntarkastajia "matkustajien kiusaamisesta" yms. Sen sijaan ne matkustajat, joiden matkalippu on ollut kunnossa, eivät valita yhtään mitään siitä että heitä on esimerkiksi vaivattu turhaan tjsp. Kumma juttu. :wink:
 
Itse äänestykseen vastasin "Silloin tällöin satunnaisesti mutta enimmäkseen maksan" mikä tarkoittaa, että maksan vähintään periaatteen vuoksi matkani mutta nykyisin ei-pääkaupunkiseutulaisena saatan kyllä yhden pysäkinvälin matkat tehdä yhteiskunnan turvin – se kun on niin julmetun helppoa! Tällä haavaa ei taida olla matkakortilla arvoa sentin vertaa mutta ehkä tilanne muuttuu, jos Kirkkonummi liittyy seutuun.

Mutta ihmetyksen aihetta VR:n lähiliikenteestä: n. ½ vuoden aikana, jonka olen satunnaisesti matkustanut Kirkkonummen-Hgin väliä junitse, olen kolme (3) kertaa saanut kondarilta (d:llä) ei-oota koska lipunmyyntilaite on ollut rikki. Onko tuo normaali käytäntö VR:llä? Eikö mitään pahvilippuvarasysteemiä ole?
Mitä tulee lipuntarkastajiin, VR:llä en ole törmännyt heihin kertaakaan, YTV:lla yhden kerran (n. 10 vuotta sitten) ja ja jos suhteutetaan HKL/VR/YTV-volyymit sekä oma matkustustapani niin ei HKL:lla sen tiheämpään lie tarkastuksia ollut. Hävetkööt.
 
Onko noita smurffeja kuinka monta? Minulta on taidettu lippu tarkastaa 1,5v sisään joku 6 kertaa, joskus menee kyllä usko kun käyttää spåraa joka päivä ja 2 kuukauteen ei smurffeja näe.

Mikäs sen mukavempaa kun smurffi piippaa matkakortin ja kiittää, ja edessä istuva selittää naama punaisena kuinka juuri tänään unohtui ostaa lippu :roll:
 
738 sanoi:
Suokin lautoissa, kun en ole vuosien varrella vielä kertaakaan bongannut tarkastajaa.
Minulla taas on tuolta reitiltä täysin päinvastainen kokemus. Olin kerran huoltolautta ms.Ehrensvärdin ainoa jalankulkijamatkustaja (autokuskithan pääsevät, tai pääsivät ainakin silloin, autonsa kuljetusmaksulla, jonka kontrollointi ei kuulu HKL:n tarkastajille, vaan lauttahenkilökunnalle) ja kyydissä oli peräti neljä smurffia, jotka sitten kimpassa hyökkäsivät kimppuuni heti lautan lähdettyä. Lippuni oli tietysti kunnossa -sillä kertaa. Täkkärin ilme oli ainakin lievästi huvittunut...
 
Vaikka käyn vain satunnaisesti Hesassa, ovat tarkastajat osuneet kohdalle ainakin kolmasti: kerran ratikka kasissa, kerran kympillä, ja kerran Sörkän metroasemalla.
 
Kuljen kouluun Helsingistä Espooseen, joten "joudun" ostamaan kortille kautta. Seutulippu on opiskelijalle nykyään halpa, maksan vain n. 40 euroa/kk. Noh... Olenpas muutaman kerran kävellyt Sörnäisten ja Matinkylän väliä rahapulan vuoksi. Kesäisin kävelen pitkiäkin matkoja, koska kertalipun hinta on mielestäni kohtuuton. Pummilla en edes viitsi kulkea, koska tässä on oiva tilaisuus pitää kuntoa yllä.

Sattuipa kerran kuitenkin tapaus, joka sai pitkäksi aikaa kulkemaan jalkapatikassa. Juoksin Puotilan metroasemalla metroon, jonka kuulin tulevan portaitten yläpäässä. Metroon ehdittyäni näpyttelin kännykkään lipun tilauksen. Itäkeskuksessa vaunuun astui tarkastajat. Ojensin kännykkäni, jolloin tarkastajat alkoivat kyselemään henkilötunnusta. Hetken ihmeteltyäni tajusin, että minua pidettiin pummilla matkustajana.

Säälittävää toimintaa smurffeilta. Rahapulasta toivuttuani jatkoin taas metrolla kulkemista. Tapaus ei kuitenkaan koskaan unohdu. Teinpähän asiasta HKL:lle valituksenkin. Vastineessa he kertasivat tilanteen tapahtumat. Ikäänkuin en olisi itse ollut paikalla ja tiennyt asiakaspalvelun virkailijaa paremmin. Otteet kovenee, mutta palveluhenkisyyden kustannuksella.
 
Vesa Nurminen sanoi:
Metroon ehdittyäni näpyttelin kännykkään lipun tilauksen. Itäkeskuksessa vaunuun astui tarkastajat. Ojensin kännykkäni, jolloin tarkastajat alkoivat kyselemään henkilötunnusta. Hetken ihmeteltyäni tajusin, että minua pidettiin pummilla matkustajana.
Nyt en kyllä ihan tajunnut, siis eikö se lippu tullut vai mitäh?
 
En mene pummilla; ihan periaatteen vuoksi.

Mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista, ei edes joukkoliikenne ja se on kaikesta purnauksesta/itkusta huolimatta edelleen halpaa lystiä. Ainakin minulla on siihen hyvin varaa :D .

Vesa Nurminen sanoi:
Säälittävää toimintaa smurffeilta.
Ei vaan työtään tekivät. Porttirahastus olisi aivan paikallaan metrossa, niin väärinkäsityksiä ei pääsisi syntymään.
 
Koala sanoi:
Nyt en kyllä ihan tajunnut, siis eikö se lippu tullut vai mitäh?
Lippu tuli kyllä. Ja kyllähän minäkin tiedän, mitä varten ne keltaiset viivat on lattiaan maalattu. Ja tiedän, mitä varten niissä keltaisissa viivoissa lukee, että matka pitää maksaa ennen laiturialueelle menoa. En kyllä olettanut, että muutamasta metristä saa satikutia nykyään. Muistan vielä muutama vuosi sitten käyneen niin, että on jäänyt kymmenen matkan lippu leimaamatta. Mutta ei hätää: Ystävällinen tarkastaja on leimannut sen. Ja napisematta. Sitä palvelua minä vähän kaipaan.

Onhan joukkoliikenne halpaa. Mutta joka kuukausi opintotuesta on maksettava vuokra, kännykkälasku, ruoka jne. Rahaa ei sen jälkeen tilillä ole. 40 euroa tuntuu silloin suurelta.

Itse olen myös porttirahastuksen kannalla. Tukholmassa olen huomannut niiden toimivuuden. Vaikka kyllä se suututtaa, kun kuulee metron äänen alhaalla ja samaan aikaan vilauttelee korttiaan portille. Yllätyin Sörnäisten metroaseman porttien nopeudesta. Tukholman pahvilippujen magneettinauha ei aina toimi, mutta Sörnäisissä on pelannut mainiosti.
 
Takaisin
Ylös