Menetkö pummilla?

Matkustatteko koskaan pummilla?


  • Äänestäjiä yhteensä
    38
Äänestyksessähän ei ole sitä ainoaa kunnollista eli REHELLISEN asiakkaan vaihtoehtoa: "En koskaan"! Miksi ei? Maksuvelvoitteen suhteen rehellinen toiminta on aniharvoja erikoistapauksia lukuunottamatta aina tietoinen ja tarkoitushakuinen valinta. Matkarahaa saa tarvittaessa vaikka ventovierailta ihmisiltä, jos osaa selvittää pätevän syyn äkilliseen vähävaraisuuteen.

Kaikki syyt olla maksamatta riittävää rahaerää matkalipusta ovat tekosyitä!
 
Pummilla matkustaminen

En muistaakseni koskaan ole kulkenut joukkoliikenteellä ilman lippua. Henkilökohtaista bussikorttia olen kyllä lainannut kaverille kerran kun tiesin etten ehdi käyttää matkoja ennen kuin ne vanhenevat. Otin talouspaperia ja spriitä ja pyyhin nimeni kortista ja annoin kortin kaverille.

En voi kuin ihmetellä tätä parkua pummilla matkustamisesta, jos asian hyväksi ei tehdä mitään.

Tarkastusmaksua on nostettu reilusti. Vuonna 2002 tarkastusmaksu oli 42 euroa ja vuodesta 2007 lähtien 80 euroa.
 
Talvella 1998 olin 7-8 kesäsenä Paloheinässä pulkkamäessä itsekseni, ja lähdin siitä sitten linjan 66A letku Wiimalla kotia kohti. Minulle kuitenkin tuli jokin tarve piipahtaa Maunulan Teboililla ajatuksissani heitin sitten kerta tiketin roskikseen ja älysin tyhmyyteni vasta hypätessäni seuraavaan kotiin menevään 66A:n letkuun... Onneksi mukava naiskuski päästi mut sitten menemään himaan. ;)

Noihin aikoihin minulla oli muutenkin kova hinku tutustua kotikaupunkiin vaikka passit ja tiketit ei olisi aina olleetkaan kunnossa... Keväällä 1999 sain koulun kustantaman 30 päivän kuukausilipun ja sen jälkeen homma helpottui huomattavasti!

Eilen hypätessäni linjan 1A ratikkaan Käpylänaukiolla leimasin kuukausilippuni ja eräs matkustaja tuntui tuota tapahtumaa kovasti ihmettelevän. Onhan se toki ihmeellistä jos ratikassa leimaa lipun, mutta linjalle 1/1A löytyy sen verran sympatiota että oli vaan pakko leimata ja kohentaa tilastoja! Ehkä tämänkin sai nyt jotenkin liitettyä pummittomuudella matkustamiseen ;)
 
Eilen hypätessäni linjan 1A ratikkaan Käpylänaukiolla leimasin kuukausilippuni ja eräs matkustaja tuntui tuota tapahtumaa kovasti ihmettelevän. Onhan se toki ihmeellistä jos ratikassa leimaa lipun, mutta linjalle 1/1A löytyy sen verran sympatiota että oli vaan pakko leimata ja kohentaa tilastoja! Ehkä tämänkin sai nyt jotenkin liitettyä pummittomuudella matkustamiseen ;)

Ratikoissahan matkustajamääriä seurataan myös ovien valokennojen avulla. Pummilla matkustajatkin lasketaan siis mukaan käyttäjiksi :)
 
Onhan se toki ihmeellistä jos ratikassa leimaa lipun
Viimeksi kuljin ratikalla viime kesänä Kaivarin kesäkonserttiin ja takaisin. Huomasin että juuri kukaan ei näyttänyt korttia lukijalaitteelle. Itse ostin sekä meno- että paluumatkalle nollalipun matkakortilla. Varmasti useimmilla oli kuukausilippu tai kännykkälippu mutta lippua ei monikaan ostanut lukijalaitteelta eikä kuljettajalta. Raitiovaunut olivat tuolloin niin täynnä että kaikki eivät mahtuneet kyytiin. Liputta matkustaminen on varmaankin aika turvallista koska ei kai tarkastajat tarkasta sellaista vaunua jossa ei mahdu liikkumaan metriäkään vai kuinka?

Kuinka yleistä kortin näyttäminen lukijalle on tavallisena arkipäivänä? Tietääkö kukaan kuinka paljon tavallisena päivänä ratikassa on suunnilleen kuukausilipulla matkustavia, arvolipulla matkustavia, kännykkälipun käyttäjiä, kuljettajalta lipun ostavia ja pummeja?
 
Siinä vuosi sitten Puolan Poznanissa hyppäsin raitiovaunun perävaunun kyytiin ja eihän siellä saanutkaan lippua mitenkään, vaunussa, sen enempää kuin pysäkilläkään ei ollut mitään lipunmyyntiautomaattia. Eikä mitään kioskiakaan pysäkin lähellä eli miten olisin saanut maksettua, onneksi ei sattunut tarkastajaa sakottamaan. Näin tässä tuli mentyä pummilla.
 
Kyllä, melkein aina. Kyse on kannanotosta. Ei ilmaisen joukkoliikenteen puolesta, vaan tarkastajien vähyyttä, satojen metrien päähän havaittavissa olevaa virka-asua ja pummilla matkustamista vastaan.

Jos tarkastajat olisivat siviilipukuisia, tai myös liikennevälineistä poistuvat matkustajat tarkastettaisiin, niin jokainen tarkastaja lisää tulouttaisi varmasti palkkansa ynnä muiden aiheuttamiensa kulujen verran kaupungille rahaa. Mutta koska näin ei ole, niin varsinkin spårasta on havaittavissa joukkopako aina, kun smurffeja näkyy pysäkillä.

Silloin kun osuu kohdalle, kaivan ajokortin valmiiksi, otan tarkastusmaksun vastaan, kiitän tarkastajaa ja toivotan hyvää päivän/illanjatkoa. Mikään ei ole vaivauttavampaa kuin selittelevä tai kiukutteleva pummi, varsinkin jos pummilla on puku päällä ja salkku kädessä tai hyväosaisuus paistaa muuten ulkoasusta - usein paistaa ja se on säälittävyyden multihuipentuma. Matkan maksamisesta on säännöt ja jos haluaa välittyä tarkastusmaksulta, niin kortti pitää leimata, lippu pitää tilata kännykkään ajoissa. Se on yleensä ennen kuin havaitsee smurffit.

Joskus, kun on kiire, en edes yritä pakoilla tarkastajia. Koska kuljen paljon spåralla Hakaniemen läpi (Hakaniemessä tarkastajia palloilee mielestäni useiten, liekö joku taukotupa siellä?), niin laskujeni mukaan tulee maksettua jotakuinkin saman verran tarkastusmaksuja, mitä kulkeminen maksaisi lippuina. Parhaimmillaan on tullut narahdettua kolme kertaa saman kuun aikana :smile:
 
Kerran olen tainnut mennä IC:ssa pummilla. Se oli vaihtoyhteys asemaa-paria ennen toiseen junaan, johon minun piti vaihtaa. Lippua ei olisi ehtinyt enää ostaa, ja konduktöörit eivät vielä olleet alkaneet lipuntarkastusta. ASema taisi olla Tikkurila. :confused:

Kerran nukuin (-krapulassa..?) tarkastuksen eli konduktöörin kierroksen aikana. Menin vaihtamaan rahanpulassa lipun rahoiksi eli lunastuttamaan sen. Yhteys oli muistaakseni Trampereelta Ouluun... :oops:

YTV:n liikenteessä en juurikaan ole pummilla matkustanut. Niitä ei montaa kertaa löydy missään nimessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pummilla ajo kannattaa yhä

HKL:n lipuntarkastajat tekivät tammikuussa noin 190000 lipuntarkastusta (4092 tarkastusmaksua, 2,7 % pummeja). Lipuntarkastukset lienevät ainakin 90 prosenttisesti avorahastuksessa.

http://www.taloussanomat.fi/liikenn...mmikortti-lankeaa-yha-useammalle/20097017/139.

Avorahastuksessa tehtiin vuonna 2008 noin 110 miljoonaa matkaa.

Riski joutua tarkistetuksi on noin 2 % ja tarkastusmaksu on 80 euroa, joten pummillamatkustamisen odotusarvo on noin -1,6 euroa matka. Kun kertalipun hinta on 2,2 euroa, pummi säästää vaihdottomalla matkalla keskimäärin 0,6 euroa.
 
Kerran olen tainnut mennä IC:ssa pummilla. Se oli vaihtoyhteys asemaa-paria ennen toiseen junaan, johon minun piti vaihtaa. Lippua ei olisi ehtinyt enää ostaa, ja konduktöörit eivät vielä olleet alkaneet lipuntarkastusta. ASema taisi olla Tikkurila. :confused:
Siis häh? Olisit ostanut erilliset liput saman matkan kahdelle eri nousulle? En ihan tajunnut tätä kuviota.
 
Vs: Pummilla ajo kannattaa yhä

Kausilipulla taitaa silti päästä halvemmalla? Helsingissä sisällä ainakin, päivä taitaa olla kovimmillaan reilu 1.5e.
 
Kyllä, melkein aina. Kyse on kannanotosta. Ei ilmaisen joukkoliikenteen puolesta, vaan tarkastajien vähyyttä, satojen metrien päähän havaittavissa olevaa virka-asua ja pummilla matkustamista vastaan.

Eikös parempi periaate ja kannanotto hyvän (tai vielä paremman)joukkoliikenteen puolesta olisi se, että maksan vaikkei kiinnijäämisriskiä maksamattomuudesta juuri olisikaan? Vaikkapa esimerkkinä muille;)
 
Siinä vuosi sitten Puolan Poznanissa hyppäsin raitiovaunun perävaunun kyytiin ja eihän siellä saanutkaan lippua mitenkään, vaunussa, sen enempää kuin pysäkilläkään ei ollut mitään lipunmyyntiautomaattia. Eikä mitään kioskiakaan pysäkin lähellä eli miten olisin saanut maksettua, onneksi ei sattunut tarkastajaa sakottamaan. Näin tässä tuli mentyä pummilla.

Poznanissa on perävaunun ovien vieressä kyltit, joissa kehoitetaan kertamatkustajia käyttämään moottorivaunua ja ostamaan lippu kuljettajalta.

Saksan kaupunkien perävaunuissa taas on kyltit: "Barzahler bitte den Triebwagen benutzen."
 
Kyllä, melkein aina. Kyse on kannanotosta. Ei ilmaisen joukkoliikenteen puolesta, vaan tarkastajien vähyyttä, satojen metrien päähän havaittavissa olevaa virka-asua ja pummilla matkustamista vastaan.
Varastat kaupastakin poliisivirkojen lisäämiseksi?
En voi hyväksyä toimintaasi; joukkoliikenteen järjestämisestä sekä tuottamisesta on kustannuksia ja ne on katettava joillain keinoin. Ilmaista joukkoliikennettä ei olekaan.
 
Varastat kaupastakin poliisivirkojen lisäämiseksi?
En voi hyväksyä toimintaasi; joukkoliikenteen järjestämisestä sekä tuottamisesta on kustannuksia ja ne on katettava joillain keinoin. Ilmaista joukkoliikennettä ei olekaan.

Logiikkasi ontuu. HKL:n tapauksessa on (lähes) yhdentekevää, maksaako asiakas matkansa tarkastusmaksuina vai lippuina, jos vain lopullinen summa on sama. Kauppiaan tapauksessa asia ei ole yhdentekevä, koska hän ei saa varkaan kiinnijäämistapauksessa hyvitystä niistä kerroista jolloin varas ei ole jäänyt kiinni - sakkomaksu menee yhteiskunnalle.

Voi tietysti viisastella, että jos kaikki maksaisivat lippunsa, niin tarkastajia ei tarvittaisi ja kaupunki (tai sen liikelaitos) säästäisi, voitaisiin tuottaa parempaa palvelua jne.

Poliisien määrää pitäisi muuten myös lisätä, koska järjestysvalta on suurelta osin siirtynyt ja tulee jatkossa siirtymään yhä enemmän yksityisille vartiointiliikkeille. Valvottavien kansalaisten kannalta kehitys on epäedullista, koska yksityisiä vartiointiliikkeitä on vaikeampi valvoa ja (järjestysvallan) väärinkäytösten mahdollisuus kasvaa. Mutta se ei taida kuulua tähän.
 
Takaisin
Ylös