Metrohavaintoja 2011

9.3.

Kello 21:12 Itäkeskuksesta Ruoholahteen, vaunuina 149/150 + 121/122. Itse istuin 122:ssa, metro oli saapumassa Siilitien asemalla ja melkein pysähtynyt kun yhtäkkiä kuului iso pamaus ja valot pimenivät muutamia lamppuja lukuunottamatta, uutisnäytöt pimenivät ja metro pysähtyi äkisti ja ovet eivät avautuneet ja moottorit kuulostivat sammuneen. Noin puolen minuutin päästä palasi virrat, moottori käynnistyi, ovet aukesivat jne. Mitä tuossa mahtoi tapahtua? Osaisiko esimerkiksi Markku K kertoa? :eek: Oli se vähän pelottava tilanne, koska pamaus oli todella kova. Työkaverin kanssa säikähdettiin.

Eli siis peräpää oli melkein asemalla kun tämä tapahtui.
 
9.3.

Kello 21:12 Itäkeskuksesta Ruoholahteen, vaunuina 149/150 + 121/122. Itse istuin 122:ssa, metro oli saapumassa Siilitien asemalla ja melkein pysähtynyt kun yhtäkkiä kuului iso pamaus ja valot pimenivät muutamia lamppuja lukuunottamatta, uutisnäytöt pimenivät ja metro pysähtyi äkisti ja ovet eivät avautuneet ja moottorit kuulostivat sammuneen. Noin puolen minuutin päästä palasi virrat, moottori käynnistyi, ovet aukesivat jne. Mitä tuossa mahtoi tapahtua? Osaisiko esimerkiksi Markku K kertoa? :eek: Oli se vähän pelottava tilanne, koska pamaus oli todella kova. Työkaverin kanssa säikähdettiin.

Eli siis peräpää oli melkein asemalla kun tämä tapahtui.

Aika omituista, voisiko johtua vedestä. Ei kuljettaja kuuluttanut sitten mitään asiasta? Semmoisia metronkuljettajia nimittäin on, jotka kuuluttavat vähän väliä kaikkea mielenkiintoista ovista ja muusta.

PS. Miksi aina kirjoitat työ sitä työ tätä? En minäkään täällä työjutuista kerro, kun eivät foorumin aiheeseen liity. :smile:
 
Aika omituista, voisiko johtua vedestä. Ei kuljettaja kuuluttanut sitten mitään asiasta? Semmoisia metronkuljettajia nimittäin on, jotka kuuluttavat vähän väliä kaikkea mielenkiintoista ovista ja muusta.

PS. Miksi aina kirjoitat työ sitä työ tätä? En minäkään täällä työjutuista kerro, kun eivät foorumin aiheeseen liity. :smile:

Ei kuuluttanut ei.. Kävi sama eilen klo 21:17 Itäkeskuksesta keskustaan lähteneellä... Lyhyemmän ajan kesti vaa se katkos. Noin 10sekunnin päästä oli jo virrat päällä.

Ja tuohon vikaan, se tulee vain jotenkin automaattisesti. En paljoa ajattele mitä kirjoitan, mietin vaa sitä asiaa joka siihen aiheeseen kuuluu/mistä piti kirjoittaa, en ajattele niin tarkkaan mitä muita sanoja mukaan tulee... :frown:

PS. Luin äsken edellisen viestini, ei siellä sanottu muuta kuin työkaveri, en voi sanoa että "kaverini kanssa säikähdettiin", koska se ei ole kaverini, ainoastaan työkaveri. Kaverilla ja työkaverilla on eroja, varmaan sen tiedätkin! :) Mutta ei asiasta sen enempään ettei OT:ksi liikaa mene.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kuuluttanut ei.. Kävi sama eilen klo 21:17 Itäkeskuksesta keskustaan lähteneellä... Lyhyemmän ajan kesti vaa se katkos. Noin 10sekunnin päästä oli jo virrat päällä.

Oliko sama vaunupari kuin edellisellä kerralla?
 
Oliko sama vaunupari kuin edellisellä kerralla?

Oli, tällä kertaa kylläkin etummaisina. Takapäässä oli jokin 14x-pari. Olisikohan sitten vaunuparissa jokin vika, joka katkaisisi koko pötköstä virrat tms.? Olisi ne kyllä varmaankin ajosta otettu pois, vai olisiko? En tiedä metroista niin paljon kuin busseista.. :D En siis istunut samassa vaunuparissa kuin viimeksi, olivat vain etupäässä, itse istuin tuossa 14x-vaunuparissa.
 
Hki 25.3.11 klo 9.37

Kampin metroasemalla tuli kuulutus että Ruoholahteen menevä poikkeuksellisesti raiteelle 1 eli idän suuntaan.
 
Tänään, 14. huhtikuuta, menimme äitini kanssa metrolla Hakaniemestä Kamppiin noin klo 16.50-17.00.

Idästä tuleva, Ruoholahden suuntaan menevä metrojuna oli jo Hakaniemeen tullessaan aivan täynnä, seisomalastissa. Hakaniemen asemallakin on todella runsaasti ko. junaan pyrkiviä asiakkaita ja metrojunaan sisään mentyämme, totesin tunnelman lähentelevän jo Kiinan kaupunkien vastineita (esim. Shanghai), joista minulla on kyllä runsaasti kokemusta metromatkustamisesta (ns. "sillit suolassa"). Toki kaakkoisaasialaisten suurkaupunkien metroissa kulkee vielä enemmän porukkaa, mutta kuitenkin tämänpäiväinen tilanne Helsingin metrossa hämmästytti minua; en ole koskaan matkustanut niin täydessä metrojunassa Helsingin metrossa.

Tilanne ei muuttunut juurikaan matkamme aikana, vaan asemalaitureilla oli runsaasti porukkaa matkaamassa metrolla lännen suuntaan ja vaikka porukkaa jäikin pois kyydistä oli uusia tulijoita runsaasti lisää.

Juna oli täysimittainen, eikä vuorovälissäkään näyttänyt olevan mitään erityistä häiriötä tai muuta vastaavaa.

En tosin nykyisin kulje usein metrolla ruuhka-aikaan nykyisin, kun olen yleensä arkisin töissä bussi ajamassa.

Onko edellämainitun kaltainen tapaus siis nykyään ihan normaali ilmiö Helsingin metrossa ruuhka-aikaan? Tuossa tilanteessa ei siis kuusivaunuinen, täysimittainen metrojuna meinannut ei enää riittää. Mitenkähän sitten kun metrojunat ja asemat ovat yhden vaunuparin lyhyempiä?
 
Onko edellämainitun kaltainen tapaus siis nykyään ihan normaali ilmiö Helsingin metrossa ruuhka-aikaan? Tuossa tilanteessa ei siis kuusivaunuinen, täysimittainen metrojuna meinannut ei enää riittää. Mitenkähän sitten kun metrojunat ja asemat ovat yhden vaunuparin lyhyempiä?

Kyllä ne nykyään ovat aika täynnä, yleensä kylläkin idän suuntaan. Tänää olin itse noin 19:50 tulossa Ruoholahdesta Hakaniemeen metrolla joka täyttyi jo Ruoholahdessa ihan täyteen, vaunuja oli vain neljä. Siinä sitten Rautatientorilla ja Kaisaniemessä jäi melkein kaikki matkustajat laiturille odottamaan seuraavaa joka tuli vasta 5minuutin päästä Hakaniemen näytön mukaan, eli oli kuitenkin ihan normaalit vuorovälit.
 
Tänään, 14. huhtikuuta, menimme äitini kanssa metrolla Hakaniemestä Kamppiin noin klo 16.50-17.00.

Idästä tuleva, Ruoholahden suuntaan menevä metrojuna oli jo Hakaniemeen tullessaan aivan täynnä, seisomalastissa. Hakaniemen asemallakin on todella runsaasti ko. junaan pyrkiviä asiakkaita ja metrojunaan sisään mentyämme, totesin tunnelman lähentelevän jo Kiinan kaupunkien vastineita

Tilanne ei muuttunut juurikaan matkamme aikana, vaan asemalaitureilla oli runsaasti porukkaa matkaamassa metrolla lännen suuntaan ja vaikka porukkaa jäikin pois kyydistä oli uusia tulijoita runsaasti lisää.

Juna oli täysimittainen, eikä vuorovälissäkään näyttänyt olevan mitään erityistä häiriötä tai muuta vastaavaa.

Onko edellämainitun kaltainen tapaus siis nykyään ihan normaali ilmiö Helsingin metrossa ruuhka-aikaan? Tuossa tilanteessa ei siis kuusivaunuinen, täysimittainen metrojuna meinannut ei enää riittää. Mitenkähän sitten kun metrojunat ja asemat ovat yhden vaunuparin lyhyempiä?

Idästä tosiaan pyrkii paljon porukkaa länteen varsinkin ruuhka-aikaan, olisikin mielenkiintoista saada selvitys mihin ihmiset ovat kalasataman jälkeen matkalla? Suurin osa osa ruuhka-metroista purkautuu Kampissa ja Ruoholahdessa, varmasti länsimetro tulee tarpeeseen..
 
Pe 15.4.11

Aamun ensimmäisen metron Mellunmäestä (5:25) keskimmäisen yksikön (137-138) moottori (matkustin vaunussa 137) ei toiminut koko matkalla ja molempien vaunujen vikalamput paloivat, eli olikohan koko yksikkö "pois pelistä". Sisävalot olivat päällä normaalisti. Samoin ensimmäisen yksikön jommassa kummassa vaunussa vikalamppu paloi. Lähdöt olivat hyvin hitaita ja jarrutukset vinkuvia ja "pomppuisia".
 
26.5.: Metrovaunun keulassa edestä katsoen, numerosta vasemmalle, HSL:n tunnus kaikkineen.
Onkos tämä uutta vai havainnoitsemattomuutta?
 
26.5.: Metrovaunun keulassa edestä katsoen, numerosta vasemmalle, HSL:n tunnus kaikkineen.
Onkos tämä uutta vai havainnoitsemattomuutta?

Uutta, muutama päivä sitten näin ekan kerran. Ihan keulassa on Helsingin vaakunan vieressä/alla sekä sivussa kuljetajan ikkunan yläpuolella. Ei näytä olevan vielä kaikissa mutta taitaa tulla.
 
Takaisin
Ylös