MaZo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 2 Tammikuu 2008
- Viestit
- 321
Metrojunien jarruttaminen Kulosaaren asemalle on edelleen vaikeata. Jarrutuksen loppuvaiheessa tulee aina nykäys, jonka voimakkuus vaihtelee kuljettajasta. Mistä tämä johtuu?
Antero
Laitureiden alkupäissä olevien väliaikaisten siltojen kohdilla on edelleen aukot virtakiskossa. Tasaisessa jarrutuksessa aukosta ei ole haittaa, koska jarrutusenergia pitää junassa virrat ja kuljettajia on ohjeistettu jarruttamaan kevyesti aukkojen yli. Siltojen kohdalla on kuitenkin 35 km/h rajoitus, joten nopeus putoaa jarrutuksen aikana joskus liian matalaksi ja loppupään vaunuparit menevät virrattomiksi. Tällöin sähköjarrutus lakkaa ja vaunupari siirtyy automaattisesti levyjarruille, josta aiheutuu nykimistä varsinkin kyseisessä vaunuparissa levyjarrun pienen viiveen vuoksi. Muutoksen huomaa myös muissa vaunupareissa, kun jarrutus kevenee hetkeksi.
Loppunykäys on myös suurempi, koska levyjarrulle aiemmin siirtynyt vaunupari reagoi eritavalla kuin normaalisti jarruttava. Normaalisti kuljettaja keventää jarrutusta juuri ennen levyjarrulle siirtymistä (n. 2 km/h nopeudessa), jolloin levyjarru jarruttaa pienimmällä jarruportaalla ja vältytään kovalta loppunykäykseltä. Kun levyjarru on valmiiksi päällä, pitää laskea mukaan paineilman paisunta-aika tai pysähdys tapahtuu haluttua suuremmalla jarrutusteholla. Junan etupäässä tämä on joskus havaittavissa, kun viimeisen vaunun voimakkaamman jarrutuksen vuoksi kytkimet joustavat ja vetävät pysähtyessä edellä olevia vaunuja hieman taaksepäin.
Toivottavasti selvisi edes jotain sekavasta selostuksesta huolimatta.