Metrohavaintoja 2011

Eikös junakuulutuksissa aiemmin kuulutettu "Kaisaniemi" vain kerran?
Entä se, että asemien nimet ovat kilvissä erilaisella fontilla suomeksi ja rutsiksi, onko se uutta?
 
Eikös junakuulutuksissa aiemmin kuulutettu "Kaisaniemi" vain kerran?
Entä se, että asemien nimet ovat kilvissä erilaisella fontilla suomeksi ja rutsiksi, onko se uutta?

Kaisaniemi on ainakin kuulutettu vain kerran, onko tämä vai muuttunut? Kilpiin en ole huomiota kiinnittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
En ole kyllä vastaavaa nähnyt muilla asemilla,
En nyt tarkkaan muista, kun en tehnyt muistiinpanoja. Mutta jotain Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi, Hakaniemi, Sörnäinen, Kulosaari, Herttoniemi, Siilitie -luokkaa.
Muualla kuin Kulosaaressa fonttiero ei koskenut niitä "peltiliuskoja", vain valokilpiä. Kalasatamassa en huomannut eroa.
Mielestäni ruotsinkielinen fontti on ainakin uudempi.
 
Heinäkuun helteillä:
Eihän M 100 -junissa ilmastointia ole. Mutta on raitisilmapuhaltimet ainakin kahdella nopeudella. Nekin ovat parempia kuin ei mitään.
Vaan kulkee junia, joissa ei " lehtikään liikahda". Onko kyseessä se, että puhaltimet eivät enää toimi?

Vanhaan hyvään aikaan 80-luvun helteillä kuskit panivat puhaltimen täysille, kun tultiin tunneliin. Ja pois päältä, kun tultiin taas tunnelista ulos. Vai laittoivatko automaatille?.
Joka tapauksessa vaunut jäähtyivät tunneliosuudella mukavasti.
 
Heinäkuun helteillä:
Eihän M 100 -junissa ilmastointia ole. Mutta on raitisilmapuhaltimet ainakin kahdella nopeudella. Nekin ovat parempia kuin ei mitään.
Vaan kulkee junia, joissa ei " lehtikään liikahda". Onko kyseessä se, että puhaltimet eivät enää toimi?

Vanhaan hyvään aikaan 80-luvun helteillä kuskit panivat puhaltimen täysille, kun tultiin tunneliin. Ja pois päältä, kun tultiin taas tunnelista ulos. Vai laittoivatko automaatille?.
Joka tapauksessa vaunut jäähtyivät tunneliosuudella mukavasti.

Puhaltimet toimivat (siis ainakin pitäisi :) ) termostaatilla eikä kuljettaja pysty vaikuttamaan asiaan mitenkään.
 
Puhaltimet toimivat (siis ainakin pitäisi :) ) termostaatilla eikä kuljettaja pysty vaikuttamaan asiaan mitenkään.
Se, että kuljettaja ei pysty vaikuttamaan, ei ollut totta 80 -luvulla!
Onhan niistä junista karsittu "tauhkaa" pois; vaikka valaistuksen automaattinen syttyminen/sammuminen. Taisivat olla turhan herkkiä laitteita.
 
Mitä kummaa tässä on tapahtunut (kuva metron yhdysraiteesta Raitiotieseuran sivulla)? Näyttää ainakin tuon kuvan perusteella ikään kuin olisi jossain tullut plusmiinus yhden raideleveyden kokoinen kämmellys, jonka jäljiltä yhden pätkän oikea raide on linjassa toisen vasemman kanssa.

Tuleeko muuten yhdysraiteelle enemmänkin käyttöä kun Länsimetron raiteita aletaan rakentaa? Siis olettaen, että yhdysraiteen kiskot on saatu kohdilleen siihen mennessä.
 
Mitä kummaa tässä on tapahtunut (kuva metron yhdysraiteesta Raitiotieseuran sivulla)?

Lienee helpompaa ja nopeampaa mallata tuo sataman puoleinen pätkä raidetta nyt oikealle kohdille kuin väkisin yrittää sentilleen linjata huoltoraidetta osumaan. Huomioiden, että huoltoraidetta on kaivettu pohjatöitä myöten pitkä pätkä ja ratahan ylittää noissa kohdin ajoväylän ym.

Tuleeko muuten yhdysraiteelle enemmänkin käyttöä kun Länsimetron raiteita aletaan rakentaa? Siis olettaen, että yhdysraiteen kiskot on saatu kohdilleen siihen mennessä.

Muistan lukeneeni jostain, että juuri Länsimetron rakentamisen johdosta huoltoraiteen liikenne kasvaa moninkertaiseksi nykyiseen verrattuna.

Edit: Linkki. ELi tuo on se "jostain", josta sen olen lukenut :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Mitä kummaa tässä on tapahtunut (kuva metron yhdysraiteesta Raitiotieseuran sivulla)? Näyttää ainakin tuon kuvan perusteella ikään kuin olisi jossain tullut plusmiinus yhden raideleveyden kokoinen kämmellys, jonka jäljiltä yhden pätkän oikea raide on linjassa toisen vasemman kanssa.

Ymmärtääkseni sataman puoleinen raide ei ole siinä missä sen pitäisi, joten siihen joudutaan pientä mutkaa vääntämään nyt jälkikäteen.
 
Metrojunat eivät pysähtyneet eilen iltapäivällä Hakaniemessä, syynä oli savunmuodostus liukuportaissa.
 
Metrojunien jarruttaminen Kulosaaren asemalle on edelleen vaikeata. Jarrutuksen loppuvaiheessa tulee aina nykäys, jonka voimakkuus vaihtelee kuljettajasta. Mistä tämä johtuu?

Antero
 
Takaisin
Ylös