Metrohavaintoja 2013

22.2.2013

Ainakin Ruoholahden lähtöraiteelle kiskojen väliin ilmestynyt valkoisia pieniä laatikoita (baliiseja tjsp?).
 
4.3.2013 havaittu asennettuja automaattimetron baliiseja Kampissa idän suunnan raiteella.
 
16.3.

Nainen tönäistiin idän suuntaan menossa olleen metrojunan alle Hakaniemessä n. klo 14:25.

Metro.fi sanoi:
Mies tönäisi naisen metroraiteille Helsingin Hakaniemessä lauantaina iltapäivällä. Metrojuna ajoi naisen päältä, mutta alustavien tietojen mukaan hän selvisi ruhjevammoilla.

– Tämän hetken tiedon mukaan metro ei varsinaisesti törmännyt naiseen, joka makasi jo raiteilla junan tullessa asemalle. Nainen kykeni liikuttamaan raajojaan pois tuotaessa, tutkinnanjohtaja Kari Martikainen Helsingin poliisista kertoo.

Poliisi sai rikoksesta epäillyn kiinni verekseltään. Tapausta tutkitaan tapon yrityksenä.

Lähde: Metro.fi
 
27.3:

Metron kuljettaja kuulutti "Oikein mukavaa keväistä keskiviikkopäivää kaikille!"

Kello noin 10:45 Kaisaniemen ja Hakaniemen välissä itään päin. Jos kuljettaja on linjoilla niin vaunu 121 kiittää ja samoin sinne ohjaamoon :)
 
8.4.

Metrojen ovet jouduttiin avaa voimaa käyttäen kaikkien ovien jumiuduttua samaan aikaan Hakaniemen asemalla aamupäivällä. Metro.fi uutinen

Kuvien mukaan näyttäisi että vartijat ja tarkastajat yrittävät voimalla avata ovia... Eikö ovien hätäavauksella noi olisi helposti saatu auki, vai eikö nekään toimineet?
 
8.4.

Metrojen ovet jouduttiin avaa voimaa käyttäen kaikkien ovien jumiuduttua samaan aikaan Hakaniemen asemalla aamupäivällä. Metro.fi uutinen

Kuvien mukaan näyttäisi että vartijat ja tarkastajat yrittävät voimalla avata ovia... Eikö ovien hätäavauksella noi olisi helposti saatu auki, vai eikö nekään toimineet?
Hätäavauskahvan jälkeen ovet liukuvat auki melko kepeästi työntäen. Niin myös tässä vikaantuneessa vaunussa.
Tuossa kuvan tilanteessa vartijat yrittivät avata itse hetki sitten mekaanisesti lukitsemaansa ovea. Väärä toimenpide selvisi nopeasti ja lukitus vapautettiin, ovet avattiin.
 
15.4. Tänään ripustettiin Siilitien asemalle laiturinäytöt. Eiväthän ne vielä toiminnassa olleet.
 
Tänään n. kello 20:15 vaunuista 107 108 148 147 koostuva juna oli junan kylttien ja kuulutusten mielestä menossa Mellunmäkeen, mutta laiturinäytön mielestä Vuosaareen. Meni lopulta Vuosaareen.
 
Tänään n. kello 20:15 vaunuista 107 108 148 147 koostuva juna oli junan kylttien ja kuulutusten mielestä menossa Mellunmäkeen, mutta laiturinäytön mielestä Vuosaareen. Meni lopulta Vuosaareen.
Todennäköisin syy lienee ollut kuljettajan epähuomiossa väärin valitsema infolaitteen reitti. Nämä ovat harmillisia juttuja, mutta joskus tekevälle sattuu.
 
Sattuipa erikoinen tapaus metrossa matkalla Vuosaareen 2.5. En huomannut katsoa kelloa, mutta oli 16.30 - 17.00 välillä ja 200-sarjan junassa.

Itäkeskuksessa kuljettaja yritti saada ovia kiinni. Kuului kolme piippausta moneen kertaan, ovet avautuivat ja sulkeutuivat, mutta muuta ei sitten tapahtunutkaan. Sitten kuljettaja kuulutti, että etummaisen vaunun yksi ovipari ei mene kiinni ja pyysi kyseisessä vaunussa olevia matkustajia siirtymään niin, että juna olisi kallellaan laiturista poispäin. "Ovi tarttuu laiturin reunaan", kertoili hän. Pienen odotuksen jälkeen päästiin jatkamaan matkaa Vuosaareen, ja kuski lausui vielä kiitokset kaikille. Perillä Vuosaaressa tuli automaattinen kuulutus, että "juna menee kääntöraiteelle, pyydämme matkustajia poistumaan junasta", och samma på svenska. Heti perään kuljettaja kuulutti, että juna ei mene kääntöraiteelle.

Muistui mieleeni parin kolmen viikon takainen juttu raitiovaunuhavaintoja-säikeessä. Siellä joku kertoi, että nelosella oli ollut poikkeuksellisesti Variotram, jonka ovet olivat juuttuneet pysäkkikorokkeeseen Ritarihuoneen pysäkillä. Onko pysäkeillä, laitureilla ja asemilla tosiaan noin ahdasta?
 

Ainakin tässä ketjussa edellinen M200-junan hajoaminen(ovivika) on tapahtunut Hakaniemessä 9.4. Jos siis kerran kuussa sattuu yksi vikaantuminen niin on mielestäni liioiteltua sanoa "hajosi jälleen". Kyllä lähijuniinkin tulee teknisiä vikoja silloin tällöin mutta jostain syystä niitä ei enää nosteta esiin samalla tavalla kuin metron häiriöitä.
 
Kyllä lähijuniinkin tulee teknisiä vikoja silloin tällöin mutta jostain syystä niitä ei enää nosteta esiin samalla tavalla kuin metron häiriöitä.

Jos lähijunia kokonaan hyytyy, niin kyllähän niitäkin varsin kattavasti Metro-lehteen ja muihin päätyy.

Paljos on muuten päivittäisiä lähtöjä metrossa ja lähijunaliikenteessä?
 
Takaisin
Ylös