Metrohavaintoja 2013

9.5.

Vaunussa 177 Kulosaaren asemakuulutus toistettiin kahteen kertaan ilman ruotsinkielistä nimeä.

"Kulosaari...Kulosaari"
 
Jokohan se eilinen ovivikainen nokkajuna saatiin korjattua kun nyt hajosi M200-juna, taitaa jo kohta vaikuttaa junan pituuksiin jos useampi yksikkö on samanaikaisesti huollettavana. Eikös kalusto ole nyt muutenkin kortilla kun M100-sarjan yksiköitä on automaattiasennuksessa?
Nokkis palasi eilisen kolikkotapauksen jälkeen vielä linjalle hoitelemaan pari kierrosta iltaruuhkan loppuja.

Kalustoa ei tosiaan mitenkään liiaksi tällä hetkellä; ruuhka-aikaan liikenteessä on 45 vaunuparia (36 vp M100 ja 9 vp M200) ja Siemensin käsittelyssä 3 vp (M100), eli varikolle jää ruuhkassa 3 vp M100 ja 3 vp M200. Kun otetaan huomioon, että osalla näistä on suunniteltuja huoltoja / korjauksia, niin vakavamman vian yllättäessä voidaan tosiaan joutua käyttämään hetkellisesti esim. lyhyempää junaa. Homma ei ainakaan helpotu, sitten jos/kun automatisoinnin sarja-asennukset joskus alkavat; sen jälkeen automaattivarusteltu ja normaali vp kun eivät juttele enää keskenään...

En tunne tämänaamuisen tapauksen taustoja, oliko kyseessä laahavat jarrut vai jotain muuta, mutta muutaman viime viikon aikana M200-sarjan kanssa on sattunut muutamia tapauksia, joissa meno on tyssännyt joksikin aikaa viasta johtuen. Yleisesti ottaen sellaiset viat, jotka pysäyttävät junan, ovat selkeästi harvinaisempia, kuin ne, joiden kanssa voidaan nilkuttaa esim. linjasivu loppuun.
 
Vaunupari 119-120, vaihdettu toisiin Samsungin mainoksiin. Kuvaa ei ole, mutta värit ovat suunnilleen: vaaleansininen ja vihreä
 
Vuosaaren metroaseman lippuhalliin oli tullut uusi aikataulunäyttö. Toimii monivärilediperiaatteella, eli tausta on HSL:n sininen ja tiedot näkyvät erittäin siististi. Ainakin siis paljon kauniimman näköinen kuin vanhat keltaledihirvitykset. Lisäksi pääteasemillahan tällaisista näytöistä on hyötyä, kun aikataulussa pysytään suhteellisen hyvin.
 
Automaattimetrovaunussa 129 yksi ovi ei hidasta avautuessaan/sulkeutuessaan, minkä takia pamahtaa kovaa auki/kiinni.
 
Automaattimetrovaunussa 129 yksi ovi ei hidasta avautuessaan/sulkeutuessaan, minkä takia pamahtaa kovaa auki/kiinni.
Mikä on kolmannen muutetun vaunuparin numero? Kaksi muutahan ovat 117+118 ja 129+130. Numeroita ei kerro muuten aina kaiken tietävä SRS:n uutissivu eikä myöskään automaattimetro.fi.

Antero
 
Vaunussa 168 paripäivää sitten huomasin, että ainakin yksi ovista lähti sulkeutumaan paljon aiemmin kuin muut (varoitusäänen alussa).
 
Takaisin
Ylös