Metrohavaintoja 2013

Onkohan tällainen ennaltaehkäisyyn pyrkivä itsesensuuri vähentynyt tai loppunut nykyisinä some-aikoina, kun tieto leviää tiedotusvälineistä huolimatta?
Tämän päivän, 8.1., tapahtumassa Ilta-Sanomien nettiuutisen sisältö muuttui aamupäivällä päivityksen myötä vähemmän informatiiviseksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:54 ----------

Mitähän haittaa olisi ollut siitä että tuolla metrojunalla olisi ajettu päivän loppuun ja maalaukset poistettu sitten kun ehditään.
Iltiksen alkuperäisessä (sittemmin supistettu) nettiuutisessa kerrottiin, että HKL-ML:llä on nollatoleranssi sotkemiseen. Sotkettu otetaan heti pois liikenteestä. Mainittiin vielä, että tuoreeltaan sotkujen poisto käy "helposti".
 
Tämä taitaa olla sellainen asia, jossa automatisoinnilla on positiiviset seuraukset. Laituriovien takana seisovaan metrojunaan kun ei pääse käsiksi. Ja asemallakin on sitten suuremmalla todennäköisyydellä henkilökuntaa paikalla.

Nämä ehdottamasi asiatko eivät onnistuisi ilman metron automatisointia? Eli laituriovia varten tarvitaan automaattimetro? Ja lisähenkilökuntaa voidaan hankkia asemille vain, mikäli automaattimetro toteutetaan? Toisaalta ymmärrän hieman ajatustasi, sillä JKV:n rakennustahti nopeutui yli puolella vuosikymmenellä, joskin siihen vaadittiin vain 14 kuolonuhria. Nämä 14 henkeä olisi mitä todennäköisimmin säästetty, mikäli käytössä olisi ollut toimiva JKV 21.4.1996 ja 6.3.1998.

Vielä itse päivän uutisaiheeseen: en tiedä, mitä sanoja jlf:llä saa käyttää, mutta tuumaisin tällaisten bommaajien ja töhrijöiden olevan niitä kuuluisia yhteiskunnan antisankareita, jotka tuskin kovin montaa veroeuroa tulevat koskaan yhteiskunnalle maksamaan. Tai no, nimenomaisesti tulevat maksamaan yhteiskunnalle aika monta kymmentätuhatta veroeuroa...

Kun valon yhdistää päähän, siitä tulee valopää.
 
Nämä ehdottamasi asiatko eivät onnistuisi ilman metron automatisointia?

Mikä vaan onnistuu, kun pannaan onnistumaan.

Minä en tahtoisi kulkua hidastavia laituriovia ollenkaan, mutta automaatti suunnilleen pakottaa siihen. Lisäksi tahtoisin metroportit, jotka toisivat joka asemalle myös henkilökuntaa. Mutta HKL:n entinen suunnittelujohtaja ei halunnut ja lasketutti niille jossain aivan poskettoman hinta-arvion, jonka silloinen nössölautakunta nieli pureskelematta. Pahat kielet kertovat, että pummilla matkustajia oli metrossa niin paljon, että sen matkustajamäärä olisi laskenut huomattavasti, luokkaa 15 %, jos ne portit olisi asennettu, eikä sellainen sopinut imagoon. No, en tiedä, pitääkö huhu paikkansa. Taisi olla 2000-luvun alkua. Niin, enkä tahtoisi automaattiakaan pidentyvine matka-aikoineen ja lisääntyvine häiriöineen. Luulen, ettei sitä automaattia tahdo enää kukaan virkamieskään, mutta paha sitä on lähteä enää perumaankaan. Ikävän perinnön jätti eräs eläkeläinen.

Mutta kun ei se ole mun tahtomisesta kiinni.
 
Miten ihmeessä tuo on mahdollista ihan keskellä päivää? Onko kiinnijäämisriski noin pieni? Tuossa on kuitenkin täytynyt kulua aika lailla aikaa, kun on ensin pysäytetty juna ja sitten ehditty maalata noinkin paljon ja ehditty vielä karkuunkin.

Metron kuvien perusteella ei junaa ole voinut ainakaan maalata sillä asemalla, jolla juna kuvissa seisoo. Vai onko kuvat otettu jollain muulla asemalla kuin sillä jossa kalabaliikki syntyi?

Sotkujen maalaus on tapahtunut jossain, kääntöraiteella kai, ja pojat ovat sitten matkustaneet ko. junalla kaupunkiin, ja poistumisen merkiksi sitten vetäneet jarruhanan tyhjäksi.

Kuvissa maalaukset jatkuvat virheettömästi laiturin alareunan alle, eikä sellaista kukaan kykene tekemään asemalaiturilla junan hetken tai edes pidemmänkään ajan seisoessa: http://metro.fi/helsinki/uutiset/graffitimaalarit_pysayttivat_helsingin_metroliikenteen/

Otaksun, että juna on maalattu kääntöraiteella, jossa sellaisen työn ehtii tehdä kun on kaavat mukana, ja maalareilla on ollut kuvaajakaveri sovittuna paikalla sillä asemalla, jossa on sovittu vedettäväksi hätäjarru päälle. Eli tod.näk. se joka on kuvannut nuo Metron kuvat, on olut mukana yhtenä jäsenenä tehdyssä sabotaashissa.

Ja nyt ovat roistot uudistaneet rikoksiaan: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/graffitimaalarit_iskivat_jalleen/ Tuossa on hupparitakkinen jätkä eli toisin sanoen graffitimaalari työn teossa. Onneksi heillä on tuo "virkapuku" aina päällä, näkee kaupungillakin jo kaukaa että mitä ovat miehiään.
 
Kuvissa maalaukset jatkuvat virheettömästi laiturin alareunan alle, eikä sellaista kukaan kykene tekemään asemalaiturilla junan hetken tai edes pidemmänkään ajan seisoessa: http://metro.fi/helsinki/uutiset/graffitimaalarit_pysayttivat_helsingin_metroliikenteen/

Häh, miksei kykenisi? Noi ei ole mitään ihan turhia tyyppejä maalaustaitojensa kanssa. Harjoitusta on paljon ja tekniikka kunnossa.
En mä osaisi maalata Mona Lisaa, oli sitten missä tahansa. Joku toinen kuitenkin tiettävästi ainakin joskus on osannut. Ei se, ettet sinä jotain osaa tarkoita, ettei joku sinua taitavampi voisi osatakin.
 
Kuvissa maalaukset jatkuvat virheettömästi laiturin alareunan alle,
On todella ikävää, että noita kuvia on julkaistu. Rikolliset saivat juuri mitä tahtoivat, eli huomiota, näkyvyyttä.
Hyvän poikkeuksen on tehnyt HBL ainakin nettiversiossaan.
 
Kuvastasi näkee loistavasti, että kyllä metro voisi aivan loistavasti olla muunkin värinen kuin oranssi. Tuollainen ylhäältä HSL-sininen alaspäin tummenevana ei varmana suututtaisi kuin pienen osan kansaa. Ja sama väritys tietenkin myös muille HSL-junille! :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itäkeskuksen länteen johtavalla laiturilla oli alaston metromatkustaja n. klo 7:19. Herra viivästytti ainakin yhden metrovuoron lähtöä useita minuutteja.

Antero
 
Tuleeko automaattimetroon joku skanneri, joka estää junaa lähtemästä liikkeelle, jos kaikki laiturilla olevat matkustajat eivät ole pukeutuneita?
 
Tuleeko automaattimetroon joku skanneri, joka estää junaa lähtemästä liikkeelle, jos kaikki laiturilla olevat matkustajat eivät ole pukeutuneita?

Kaikille asemille tulee automatisoinnin myötä laiturivahteja, joten eivätköhän he hoida kyseiset tilanteet.
 
nokkajuna oli tänään aaamuliikenteessä kahden vaunuparin mittaisena. en saanut bongattua vaununumeroita, mutta uudet näytöt sentään sen oikein näyttivät...
 
Takaisin
Ylös