Metrohavaintoja 2017

320 liikkeellä joka vaunun punaiset vikavalot päällä. Liikkui normaalisti eikä muitakaan havaittavia ongelmia ollut, mistä lie sitten ollut kyse?

Junan sammutusjärjestelmältä puuttuu vielä painelaitelain mukainen rekisteröinti ja viranomaishyväksyntä. Sammutusjärjestelmät on kuitenkin otettu kaikissa junissa jo ohjelmallisesti käyttöön (ohjelmisto tarkkailee), mutta kytketty irti (= "vika" -> punavalot). Näin se on otettavissa heti käyttöön yksinkertaisilla toimenpiteillä, kun lupa tulee.
Täytyy huomauttaa vielä, että junan paloturvallisuus on tästä huolimatta tuoreimman standardin mukainen ja parempi kuin M100- ja M200-junissa. Sammutusjärjestelmä on pelastuslaitoksen lisävaatimus Länsimetroa varten.
 
Tämä ei ole varsinainen havainto vaan ehkä ennemminkin huomio, mutta jos HKL:n suunnitelmat pitävät paikkansa eikä tarvetta liikennekatkoa vaativille huoltotöille Länsimetrossa tule, niin Kampin ja Ruoholahden kääntöraiteistot saattavat olla tänään toistaiseksi viimeistä päivää aktiivikäytössä. Toki saattaa hyvin olla että jotain säätöjä lännessä pitääkin vielä tehdä, eikä varmasti ole mahdoton ajatus, että ainakin jompaa kumpaa käyttäisiin säännöllissä liikenteessä taas tulevaisuudessa, mutta ainakin itse tulkitsin HKL:n tiedotteen niin, että koeajoja ajetaan nyt torstaista siihen asti kunnes matkustajat pääsevät Länsimetroon.
 
Tämä ei ole varsinainen havainto vaan ehkä ennemminkin huomio, mutta jos HKL:n suunnitelmat pitävät paikkansa eikä tarvetta liikennekatkoa vaativille huoltotöille Länsimetrossa tule, niin Kampin ja Ruoholahden kääntöraiteistot saattavat olla tänään toistaiseksi viimeistä päivää aktiivikäytössä. Toki saattaa hyvin olla että jotain säätöjä lännessä pitääkin vielä tehdä, eikä varmasti ole mahdoton ajatus, että ainakin jompaa kumpaa käyttäisiin säännöllissä liikenteessä taas tulevaisuudessa, mutta ainakin itse tulkitsin HKL:n tiedotteen niin, että koeajoja ajetaan nyt torstaista siihen asti kunnes matkustajat pääsevät Länsimetroon.

Jahas, ei olisi näköjään pitänyt nuolaista ennen kuin tipahti. ;) Eli taukopäiviä koeajoista tulee vielä olemaan. No, joka tapauksessa Kamppi ja Ruoholahti lienevät nyt kuitenkin tältä erää viimeisiä päiviä pääteasemina.
 
29.10 klo18.12
Pieni mutta itseäni häiritsevä havainto: metro kuulutti ja näytöillä luki Fiskhamnen vaikka se on Fiskehamnen :D

---------- Viestit yhdistetty klo 16:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:12 ----------

Metrona oli siis 124
 
29.10 klo18.12
Pieni mutta itseäni häiritsevä havainto: metro kuulutti ja näytöillä luki Fiskhamnen vaikka se on Fiskehamnen :D

---------- Viestit yhdistetty klo 16:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:12 ----------

Metrona oli siis 124

Outo juttu. Tänään olen kahdessa M100-junassa huomannut, että kun näytöillä pyörii Kalasatama, niin sanan Kalasatama perässä on koko ajan pilkku. Kun tulee kuulutus, niin pilkku kuuluu ollakin koska perässä tulee heti ruotsinkielinen versio, mutta nyt myös ennen kuulutusta on pilkku mukana.
Mutta ruotsinkielinen versio oli ihan oikein Fiskehamnen ja näin kuulosti kuulutuskin sanovan.
 
Vaunussa 174 äsken myös Fiskhamnen sekä kuulutuksessa että näytöllä. Voisiko olla, että väärä muoto on päätynyt Länsimetron reittejen kuulutuksiin?
 
Vaunussa 174 äsken myös Fiskhamnen sekä kuulutuksessa että näytöllä. Voisiko olla, että väärä muoto on päätynyt Länsimetron reittejen kuulutuksiin?

Ilmeisesti. Ja aiemmin mainitsemani ylimääräinen pilkku on myös Yliopiston metroaseman vierivissä teksteissä.

Lisäksi jo kahdesti M100-junassa matkustaessa Herttoniemestä Kulosaareen, ovat infolaitteet jumiutuneet pyörittämään Kulosaarta koko loppumatkan.
 
Tänä aamuna oli häiriötiedote jonka mukaan metrossa oli epäsäännölliset vuorovälit klo 7.26-9.26 ja odotusta korkeintaan 15 minuuttia. Syy: tekninen vika.

Ilmeisesti syynä oli Torstai-iltana Hakaniemen ja Kalasataman välille hajonnut metrojuna http://www.helsinginuutiset.fi/arti...ajosi-raiteille-liikenne-takkuaa-aamupaivalla

Torstai-iltana oli ovivika, joka ei kyllä yrittämälläkään vaikuta enää seuraavan aamun liikenteeseen. Tänään on tiettävästi ollut laiteongelmista johtuneita kommunikaatiokatkoksia, jotka samaan aikaan osuneista poikkeavista tapahtumista johtuen aiheuttivat häiriöitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:21 ----------

Näinpä, voisi kuvitella, että ainoastaan vikaantumistapauksissa olisi tarpeen vaihtaa vaunupareja. Periaatteessa vanhemmat junasarjat toimivat nyt samanlaisina yksiköinä kuin 300-sarja, toki sillä erotuksella, että jälkimmäisissä ei voi vaihtaa vaunuja poikkeustapauksissakaan. Tästähän muuten seurannee myös se, että joku nokkajunan vaunupareista on poistunut käytöstä - vai käytetäänkö näitä vaunuja ylipäänsä enää ollenkaan?

Vastaus aika vanhaan viestiin, mutta en löytänyt tuoreempaakaan. Liittyy myös vain löyhästi havaintoihin, mutta joka tapauksessa lienee mainitsemisen arvoista, että nokkajunan vaunupari 101-102 on otettu M100 sarjajunien peruskorjauksiin liittyvien muutosten maketiksi. Toisesta ohjaamosta on tätä varten purettu sisustus pois eikä ole tietoa aikomuksista rakentaa sitä uudestaan makettikokeilujen jälkeen (jos edes on mahdollista). Käytännössä voidaan siis olettaa, että kyseisen vaunuparin ajot on ajettu.
Kaksi muuta vaunuparia ovat edelleen ennallaan, vaikka niitä ei liikenteessä näykään.
 
HSL:n häiriötiedotteen mukaan liikenne Vuosaareen on katkaistu ainakin hetkeksi teknisen vian vuoksi. Aiemman tiedotteen perusteella vika on Puotilassa.
 
Tehdäänkö/onko niihin tehty kilvet Matinkylään/Tapiolaan, vai ovatko ne lopullisesti poistettu matkustajaliikenteestä?

Ei ole millään tavalla uudistettu matkustajainformaatiota Länsimetroa varten. Ei siis edes päätyjen kilpiä (ihan kirjaimellisia kilpiä), jotka olisi helppo vaihtaa.
Melko lopullisesti siis ovat pois liikenteestä, mutta teoriassa kuitenkin puutteineen ajettavissa vaikka kuljettajan kuulutuksilla, jos kalustotilanne sitä ehdottomasti vaatii. Toivoa ei siis kannata kokonaan heittää ainakaan ennen kuin kolaroidut M300:t on saatu korjattua, mutta todennäköisyys on erittäin pieni.
 
Ei ole millään tavalla uudistettu matkustajainformaatiota Länsimetroa varten. Ei siis edes päätyjen kilpiä (ihan kirjaimellisia kilpiä), jotka olisi helppo vaihtaa.
Melko lopullisesti siis ovat pois liikenteestä, mutta teoriassa kuitenkin puutteineen ajettavissa vaikka kuljettajan kuulutuksilla, jos kalustotilanne sitä ehdottomasti vaatii. Toivoa ei siis kannata kokonaan heittää ainakaan ennen kuin kolaroidut M300:t on saatu korjattua, mutta todennäköisyys on erittäin pieni.

Onnistuuko suomalaiselta metrojunankuljettajalta kuuluttaminen... 😉
 
Toivoa ei siis kannata kokonaan heittää ainakaan ennen kuin kolaroidut M300:t on saatu korjattua, mutta todennäköisyys on erittäin pieni.

Toisaalta nythän ajossa on yksi juna enemmän kuin mikä oli tarkoitus. Se voisi lisätä tämän todennäköisyyttä. ;)

Mitkä neljä määränpäätä noissa kilvissä on? Vuosaari, Mellunmäki, Ruoholahti ja Kamppiko?
 
Takaisin
Ylös