Metrohavaintoja 2017

Kontulassa opasteiden uusiminen aloitettu. Läntisimmän sisäänkäynnin portaiden alapäässä uuden graafisen ilmeen mukaiset raideopasteet, joissa lukee Mellunmäki - Mellungsbacka (raide 1) sekä Tapiola/Matinkylä - Hagalund/Mattby (Raide 2). Toisin sanoen opasteet elävät jo kesää. :wink:
 
28.1.
Metroliikenne oli katki illalla Siilitiellä tapahtuneen henkilövahingon vuoksi. Mediassa ei mitään tietoa tapahtuneesta.
 
28.1.
Metroliikenne oli katki illalla Siilitiellä tapahtuneen henkilövahingon vuoksi. Mediassa ei mitään tietoa tapahtuneesta.

Mitään yksityikohtia tietämättä voin vain todeta, että yleensä näissä on kyseessä itsemurhaus. Media välttää julistamasta näitä tapauksia, koska monasti tekijä juuri toivoo saavansa huomiota ja huomio taas innostaa muita potentiaalisia yrittäjiä tekemään perässä.
 
Mitään yksityikohtia tietämättä voin vain todeta, että yleensä näissä on kyseessä itsemurhaus. Media välttää julistamasta näitä tapauksia, koska monasti tekijä juuri toivoo saavansa huomiota ja huomio taas innostaa muita potentiaalisia yrittäjiä tekemään perässä.

Kuulostaa tosiaan järkevältä. Yleensä on tainnut siltikin olla muutaman virkkeen pituinen juttu ilman yksityiskohtia isoimmissa medioissa.
 
M300 sarjalainen koestusraiteella (numeroa en nähnyt) teki nopean ajosuunnan vaihdon n 10sec
 
31.1. klo 18:49: M308 Kulosaaressa matkalla länteen. Linjakilpi joko puuttuu tai ei ollut päällä.
 
Oliko etu- vai takapään kilpi? Toistaiseksi vain eteenpäin näyttävä kilpi on päällä.

Mielestäni oli etupään; takakilvet eivät M300-sarjalaisissa tosiaan ole päällä.

Olen metromatkojeni ratoksi seurannut M300-sarjan junien käyttöönottoa nyt syksyn ja talven ajan, niitä kun on näkynyt todella paljon ajossa varsinkin ruuhka-aikoina. Omien ja foorumin havaintojen perusteella 20 junan sarjasta käytössä olisivat nyt 301, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 313, 314, 315 ja 316. Toisin sanoen vain 302, 303 (tämä taitaa olla kolarikorjattavana?), 312 ja 317-320 (näistä ensimmäinen lienee tulossa pian käyttöön jos kerran on ollut jo katsastettavana) odottavat vielä käyttöönottoa. Mistä lie johtuu 302:n ja 312:n puuttuminen "välistä"? Länsimetrossakin on kaiketi koeajettu linjaliikenteessä olevilla junilla.
 
Mielestäni oli etupään; takakilvet eivät M300-sarjalaisissa tosiaan ole päällä.

Varmistetaan, että näytöt toimii ja korjataan, jos ei toimi.

Olen metromatkojeni ratoksi seurannut M300-sarjan junien käyttöönottoa nyt syksyn ja talven ajan, niitä kun on näkynyt todella paljon ajossa varsinkin ruuhka-aikoina. Omien ja foorumin havaintojen perusteella 20 junan sarjasta käytössä olisivat nyt 301, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 313, 314, 315 ja 316. Toisin sanoen vain 302, 303 (tämä taitaa olla kolarikorjattavana?), 312 ja 317-320 (näistä ensimmäinen lienee tulossa pian käyttöön jos kerran on ollut jo katsastettavana) odottavat vielä käyttöönottoa. Mistä lie johtuu 302:n ja 312:n puuttuminen "välistä"? Länsimetrossakin on kaiketi koeajettu linjaliikenteessä olevilla junilla.

Ihan oikein tuo käyttöönotettujen lista. Käyttöönottojärjestys on monien tekijöiden summa ja voi vaikuttaa melko satunnaiselta. Esimerkiksi linjakilpien ja HKL:n omien varusteiden asennusjärjestys on vaikuttanut tähän, mutta myös muut muutostyöt. Asennuksia ja töitä on tehty osittain siinä järjestyksessä, johon junat ovat hallissa sattuneet osumaan.

Kolarikorjauksia odottavat 302 (Itäkeskus) ja 303 (Koivusaari) eivät luonnollisesti ole päässeet vielä käyttöön. Takuunalaisten junien korjaaminen siten, että takuuta voidaan jatkaa vaatii huolellista valmistelua ja suunnittelua. Korien mekaaninen korjaus on helppoa, mutta kaapelointien ym. uusiminen testauksineen on työlästä jo suunnittelunkin kannalta.

Tässä vielä järjestyksessä junien ensimmäiset päivät varsinaisessa matkustajaliikenteessä.
307 (8.9.2016)
304 (30.9.2016)
305 (1.11.2016)
309 (10.11.2016)
301 (16.11.2016)
310 (17.11.2016)
313 (13.11.2016)
314 (27.11.2016)
315 (29.11.2016)
306 (12.1.2017)
316 (14.1.2017)
311 (20.1.2017)
308 (31.1.2017)

Näitä ennen matkustajia on kuljetettu ruusumetrona äitienpäivänä 8.5.2016 (302) ja 11.6.2016 2,5 minuutin vuorovälikokeilussa (301, 302 ja 309).
 
Takaisin
Ylös