Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jos muistan oikein niin olen nähnyt samoja pareja päivästä toiseen. Toisaalta miksi vaihtuisi?Tuli mieleeni, että nyt kun liikennettä ajetaan vallan kahden vaunuparin junilla, niin kulkevatko M100- ja 200-junat päivästä toiseen samoina vaunupariyhdistelminä?
Jos muistan oikein niin olen nähnyt samoja pareja päivästä toiseen. Toisaalta miksi vaihtuisi?
Näytöillä näkyy kahdella ylimmällä rivillä vain matkustajia ottavat junat. Jos laiturissa oleva juna ei ota matkustajia, näkyy "Ei matkustajille" -teksti näytön alarivillä ja ylimmän rivin määränpään kohdalla näkyy paljonko aikaa menee vielä matkustajia ottavan junan saapumiseen.Vähän vanha havainto jo, mutta keskiviikkona vähän seitsemän jälkeen Kampissa näyttötaulut näyttivät seuraavan junan määränpääksi Ruoholahden.
Kampin kääntöraiteelle ei jätetä junia yöksi, vaan Kamppiin lopettavista vuoroista muistaakseni toinen ajetaan yöksi metrovarikolle ja toinen Ruoholahteen.En ehtinyt nähdä, mitä linjakilvessä oli lukenut, mutta juna näytti jatkavan tyhjänä Ruoholahden suuntaan, ei siis kääntöraiteelle.
Eivät aja suunnitelmallisesti, mutta kun kerran vaunupareja irrotellaan toisistaan vain tarpeen tullen, niin käytännössä tuota tapahtuu paljon. Huoltojen ym. vuoksi yhdistelmät kuitenkin elävät.Tuli mieleeni, että nyt kun liikennettä ajetaan vallan kahden vaunuparin junilla, niin kulkevatko M100- ja 200-junat päivästä toiseen samoina vaunupariyhdistelminä?
Viime vuoden puolella oli aina vähän väliä eri kokoonpano mutta melkein aina 101-102+105+106Tästähän muuten seurannee myös se, että joku nokkajunan vaunupareista on poistunut käytöstä - vai käytetäänkö näitä vaunuja ylipäänsä enää ollenkaan?
Viime vuoden puolella oli aina vähän väliä eri kokoonpano mutta melkein aina 101-102+105+106
Näytöillä näkyy kahdella ylimmällä rivillä vain matkustajia ottavat junat. Jos laiturissa oleva juna ei ota matkustajia, näkyy "Ei matkustajille" -teksti näytön alarivillä ja ylimmän rivin määränpään kohdalla näkyy paljonko aikaa menee vielä matkustajia ottavan junan saapumiseen.
Jos minuutit hävisivät, kyse on voinut olla siitäkin, että infopalvelin on mennyt juntturiin (näitä on ollut enenevässä määrin) ja laiturikilvet ovat siirtyneet kiinteälle näyttämälle eli 2-raiteella "Ruoholahti" ja 1-raiteella "Mellunmäki/Vuosaari" - ilman minuuttinäkymiä.Näinhän se yleensä menee, mutta tällä kertaa "ei matkustajille" -tekstiä ei näkynyt. Sen sijaan ylemmän junan kohdalta hävisivät minuutit kyseisen junan saapuessa.
Ei se näiden näyttöjen kanssa optimaaliseksi tulekaan, sillä nyt käytettävä, kariutuneeseen automaattimetrohankintaan kuuluneen järjestelmän väliversio ei tunne Kamppia matkustajaliikenteen pääteasemana ollenkaan.No oli miten oli, niin joka tapauksessa laiturinäyttöjen toiminta ei vielä ole aivan optimaalinen tämänhetkiseen liikennekäytäntöön. Onneksi ihmiset neuvovat tarvittaessa toisiaan.
Jos minuutit hävisivät, kyse on voinut olla siitäkin, että infopalvelin on mennyt juntturiin (näitä on ollut enenevässä määrin) ja laiturikilvet ovat siirtyneet kiinteälle näyttämälle eli 2-raiteella "Ruoholahti" ja 1-raiteella "Mellunmäki/Vuosaari" - ilman minuuttinäkymiä.
Tällä kertaa ei ollut kyse tästäkään, sillä alemman junan tiedoissa näkyi edelleen minuuttimäärä. Toisin sanoen laiturinäyttö näytti täsmälleen siltä, kuin laiturille saapuva juna olisi normaali matkustajajuna Ruoholahteen; ainut poikkeus oli se, että kahden "ristikkosillan" sijaan ylemmän junan tiedoissa ei näkynyt kellonaikaa lainkaan junan saapuessa.
Syynä se, että M300-junia ei saa liitettyä juna/vaunukokoonpanoksi Siemensin laitteistoon.Näinhän on aina M300-junan tullessa asemalle. Laiturinäytöt eivät jostain syystä osaa näyttää sen pituutta.