8.2 7.45
317 Itäkeskuksessa
Klo 7.57 se oli Hakaniemessä menossa Kampin suuntaan linjalla M2k.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
8.2 7.45
317 Itäkeskuksessa
Pitääkö esim kuljettan tulla avaamaan kaappi jos vuotaa verta?M300-junassa kuultua:
Eräät matkustajat ihmettelivät, miksi hätätikkaat ja ensiapuvälineet ovat lukollisessa kaapissa. Ainakin tarrat niille ovat sellaisessa nivelen vieressä.
Kyseessä oli turvalaitehäiriö: Mustapuron vaihteeseen F9 ilmestyi klo 17:20 ns. pysyvä raidevirtapiirivaraus. Eli raideosuus on varauksessa ilman että juna on osuudella. Varaus estää AJA-opasteen saamisen. Liikenteenohjaaja ottaa radioyhteyden kuljettajaan ja asettaa opastimeen ns. poikeusopasteen (punainen ja valkoinen valo). Tämä antaa kuljettajalle luvan ohittaa opastimen, ja ajaa max 35km/h. Turvalaiteasentajat korjasivat vian klo 18:20, jonka jälkeen AJA-opaste jälleen saatiin.Onko kyseessä joku häiriö, kun Myllypuron jälkeen Itäkeskuksen suuntaan oli opastimessa punainen valo. Se kuitenkin ohitettiin, kun punaisen valon palaessa opastimeen syttyi valkoinen valo. Ensimmäisestä vaunusta näki hyvin.
M300-junassa kuultua:
Eräät matkustajat ihmettelivät, miksi hätätikkaat ja ensiapuvälineet ovat lukollisessa kaapissa. Ainakin tarrat niille ovat sellaisessa nivelen vieressä.
Mielestäni oli etupään; takakilvet eivät M300-sarjalaisissa tosiaan ole päällä.
Mistä lie johtuu 302:n ja 312:n puuttuminen "välistä"? Länsimetrossakin on kaiketi koeajettu linjaliikenteessä olevilla junilla.
Kaapissa oleva ensiapupakkaus on tarkoitettu kuljettajan (tai junavalvojan) käytettäväksi eikä siis matkustajien omatoimiseen käyttöön. Tikkaat ovat lähinnä kuljettajan (tai junavalvojan) apuväline, jos on tarve käydä radalla ja päästä myös takaisin junaan. Hätäkäyttöön niistä ei oikeastaan ole, koska niiden avulla poistuminen on varsin hidasta. Normaalisti pelastuslaitos hoitaa junan tyhjentämisen paremmilla välineillä. Kiiretapauksissa suurin osa matkustajista todennäköisesti purkautuu ovista ulos ihan ilman apuvälineitä.
Matkustajien käyttöön on pienempiä ensiapupakkauksia sammutinkoteloiden yläosassa. Näiden merkinnän on todettu olevan riittämätön, mutta sitä on tarkoitus parantaa.
Muistanko väärin, vai onko M200-sarjalaisissa ohjaamonpäi(ssä) ainakin jonkinlaiset taitettavat tikkaat matkustajien saatavilla?
M200-sarjalainen oli siis varikollaSiis onko 1 vaunuparin mittainen juna ollut matkustajaliikenteessä?