Metrohavaintoja 2022

1.4

Vaunuparit 169-170 ja 177-178 näyttävät määränpääkilvissään Mellunmäkeä, vaikka ovat menossa Tapiolaan. Eikä kyse ole aprillipilasta.
 
21.4.

Vaunuparissa 213-214 (207-208 toinen pari) tulee asemakuulutukset kahteen kertaan. Ei Itäkeskuksessa mutta muilla ainakin. Onkohan yleinen ongelma M200 sarjassa 🤔
 
Viimeksi muokattu:
Minulle on tullut nyt kahtena peräkkäisenä päivänä sähköpostiin HSL:ltä viestiä metroliikenteen katkeamisesta vaihdevian vuoksi Kulosaaren ja Siilitien välillä. Onko molempina päivinä tosiaan ollut sama ongelma ja onko kyse samoista vai eri vaihteista? Oli tullut myös viesti harvennetusta 3,75/7,5 minuutin vuorovälistä henkilöstövajeen vuoksi osaksi päivää.
 
Minulle on tullut nyt kahtena peräkkäisenä päivänä sähköpostiin HSL:ltä viestiä metroliikenteen katkeamisesta vaihdevian vuoksi Kulosaaren ja Siilitien välillä. Onko molempina päivinä tosiaan ollut sama ongelma ja onko kyse samoista vai eri vaihteista? Oli tullut myös viesti harvennetusta 3,75/7,5 minuutin vuorovälistä henkilöstövajeen vuoksi osaksi päivää.

Jep. Keskiviikkoaamuna oli vaihdevika, joka saatiin korjattua noin 8:30, ja torstaiaamupäivällä oli toinen vika, joka saatiin korjattua 11:30. On muuten kiinnostavaa, että HSL ehti aloittaa liikenteen keskiviikkoaamuna 99:llä hieman ennen vian korjausta. Muistaakseeni 94:lläkin oli lisäliikennettä joitain kuukausia sitten, kun Mellunmäen haaralla oli ongelma. Onkohan tämä lisäliikenne oman sopimuksen alla, vai tulevatkohan bussit muilta linjoilta?
 
Jep. Keskiviikkoaamuna oli vaihdevika, joka saatiin korjattua noin 8:30, ja torstaiaamupäivällä oli toinen vika, joka saatiin korjattua 11:30. On muuten kiinnostavaa, että HSL ehti aloittaa liikenteen keskiviikkoaamuna 99:llä hieman ennen vian korjausta. Muistaakseeni 94:lläkin oli lisäliikennettä joitain kuukausia sitten, kun Mellunmäen haaralla oli ongelma. Onkohan tämä lisäliikenne oman sopimuksen alla, vai tulevatkohan bussit muilta linjoilta?

Ei ole erikseen kilpailutettu. HSL:n liikennöintisopimuksissa on pykälä, että liikennöitsijöiden on tarvittaessa häiriötilanteissa ajettava esim. metroa korvaavaa liikennettä. Yleensä ei kuitenkaan ole siirretty kalustoa muilta linjoilta, vaan liikennöitsijät ovat ottaneet käyttöön varikolta esim. huoltoon menossa olevaa kalustoa, jota on voitu käyttää lisäkalustona. Liikennöitsijä sitten laskuttaa näistä ajoista HSL:ää. Ruuhka-aikojen ulkopuolella toki sekä kalustoa että kuljettajia löytyy paremmin.
 
Ei ole erikseen kilpailutettu. HSL:n liikennöintisopimuksissa on pykälä, että liikennöitsijöiden on tarvittaessa häiriötilanteissa ajettava esim. metroa korvaavaa liikennettä. Yleensä ei kuitenkaan ole siirretty kalustoa muilta linjoilta, vaan liikennöitsijät ovat ottaneet käyttöön varikolta esim. huoltoon menossa olevaa kalustoa, jota on voitu käyttää lisäkalustona. Liikennöitsijä sitten laskuttaa näistä ajoista HSL:ää. Ruuhka-aikojen ulkopuolella toki sekä kalustoa että kuljettajia löytyy paremmin.

Ahaa! Enpä tiennytkään tuollaisesta. Tarkoittaako tuo sitä, että kuskit yleensä kutsutaan töihin vasta kun HSL pyytää liikennöitsijää ajamaan lisäliikennettä?
 
Toihan on jo ihan alusta alkaen päin honkia, länsi on oikealla ja itä vasemmalla.

Länsi on lännessä ja itä on idässä. Nämä ovat siis asemilla olevia kaavioita, takaseinässä raiteen takana. Olisi perin harhaanjohtavaa, jos sellaisessa itä onkin lännessä ja länsi idässä.

Toisella raiteella tietenkin sitten kaavio on toisin päin.
 
13.7.

16:00 M1 Vuosaaresta peruskorjaituilla 125-126 ja 171-172 yksiköillä VS->IK ja yksiköllä 316 Itäkeskuksesta eteenpäin. Metronvaihto Itäkeskuksessa.
 
19.7.2022

Uusi M300-sarjan metrojuna 321 on tänään ilmestynyt kaupalliseen liikenteeseen linjalle M2.
 
19.7.2022

Uusi M300-sarjan metrojuna 321 on tänään ilmestynyt kaupalliseen liikenteeseen linjalle M2.

Matkustajainformaatio on upouutta ja muitakin muutoksia on tehty. Määränpää näkyy takanakin mutta sivukilpiä ei löydy. Laitan kuvia muutaman tunnin päästä.
 
Takaisin
Ylös