Koskakohan muuten kaikki M100-sarjan metrot menevät poistoon? itellä ei ole muuten niitä mitään vastaan, mut se vain rasittaa kun niissä ei ole "perinteistä niveltä" toisin kuin M200:ssa, jolloin vaunujen läpi ei ole kulkumahdollisuutta kummallakaan puolella. Olen pitkään ihmetellyt miksei ne valmistettu perinteisellä haitariosalla vaunuparien välissä niinkuin valtaosa maailman metrojunista jo siihen aikaan. Ite oisin myös voinut odottaa että juniin olisi peruskorjauksen yhteydessä vaunujen väliosa muutettu läpikuljettavaksi haitariksi niinkuin M200:sessa mutta eipä tullut, ois kyllä voinut tulla. Sen takia pyrin ite usein välttämään M100:sella matkustamista mikäli ei ole kiire mihinkään. :tongue:
Tuo poistoaikataulu tulikin jo, eli ei siitä enempää.
M100 junien korirakenne eikä sähkölaitteiden sijoittelu salli vaunujen välisen ylikulun rakentamista. Vaunu takapäätyyn reiän tekeminen ehkä vielä onnistuisi, mutta sen vahvistaminen ylikulun kannakointia ym. varten olisi vaikeaa. Lisäksi takapääty on täytetty sähkölaitteilla ja ohjauselektroniikalla, joille ei ole muuta luontevaa paikkaa ja uuden paikan tekeminen vaatisi hirvittävän määrän kaapelointia. Ylikulun rakentaminen olisi siis todella iso muutos eikä saavutettuun hyötyyn nähden investoinnin arvoista.
Vaunujen välisestä kulkuyhteydestä on sekä hyötyä että haittaa. Häiriökäyttäytymistä tai pahimmassa tapauksessa tulipaloa pääsee karkuun toiseen vaunuun, mutta toisaalta häiriköillä on myös mahdollisuus kulkea ympäri junaa esteettä ja savulla myös mahdollisuus levitä koko junaan. Vapaata istumapaikkaa on tietysit helpompi etsiä kun junassa pääsee kulkemaan, mutta ainakana itse en ole koskaan huomannut mitään valtavaa matkustajavirtaa vellomassa edestakaisin vaunusta toiseen. Ihmettelen siksi nuivaa suhtautumista ylikuluttomiin juniin, joita on liki puolet kalustosta, mutta kukin tyylillään.
Näin olen aiemmin kirjoittanut asiasta:
Metron kapasiteetin yleissuunnitelmassa muistan nähneeni, että M200 poistuu arviolta vuonna 2029, mutta M100-sarjaa olisi käytössä vielä tuon jälkeen (vuonna 2030 17 vuoron verran, (nykyisin 19) ja 2031 vielä 6 vuoron verran). Ehtivätköhän M200-junat nuo hyötyä kovinkaan paljon tuosta peruskorjauksesta, jos ovat käytössä max 6 vuotta peruskorjauksesta poistuen liikenteestä jo ennen M100-sarjaa? Tuossa tiedostossa jopa arvioitiin, että M200 on korvattava tuolloin (vaatisi huomattavia kunnostustoimenpiteitä), mutta M100-sarja olisi mahdollista kunnostaa uudelleen vielä kertaalleen.
En tiedä, onko sittemmin tullut muutoksia suunnitelmiin vai ei.
En ole nyt muistin varassa ihan varma onko tuo 6 vuotta enää viimeisin luku, mutta kyllä vähän turhan lyhyeksi jää käyttöaika peruskorjauksen jälkeen.
Nuo huomattavat kunnostustoimenpiteet pitävät sisällään todennäköisesti ohjauselektroniikan uusimisen, joka alkaa tulla tiensä päähän. Koko junan ohjausjärjestelmä pitäisi siis korvata uudella, joka on iso työ ja suunnitelu kallista suhteessa pieneen junasarjaan. Koska M100 sarja ollaan joka tapauksessa korvaamassa, on halvempaa ostaa samalla tarvittava määrä uusia juna korvaamaan M200 sarja. Kalustovalikoimakin saadaan siten yhtenäisemmäksi, joka on tietysti vähän tylsää, mutta kunnossapidon kannalta hyvä.
M100 ja M200 sarjat ovat yhtälailla edellisestä automatisointiyrityksestä opittuna turhan työläitä sovitettavaksi moderniin kuluvalvontajärjestelmään. Ei siis kannata edes yrittää kun paine uusimiselle on jo muutenkin olemassa.
M200 kohdalla niiden pieni määrä on myös uuteen peruskorjaukseen vaikuttava asia.
Oliko niitä muuten alunperin tarkoitus hankkia noin vähän? Oliko hankinnalla siis jotain optiota metroverkon laajentumista varten, mistä luovuttiin, esimerkiksi kun Länsimetron kanssa ruvettiin suunnittelemaan taas automatisointia.
Silloin kun M200 hankittiin, ei minun tietääkseni ollut mitään välitöntä laajentumissuunnitelmaa eikä siten optioitakaan. Sarja siis hankittiin vain täyttämään lisääntynyttä kalustotarvetta Vuosaaren haaralle ja tarve oli tosiaan aika pieni. Länsimetro ja automatisointi tulivat sen verran paljon M200 sarjan jälkeen, että mahdolliset optiot olisivat jo todennäköisesti umpeutuneet sitä ennen.