Metrohavaintoja 2022

Sitä ihmettelen, miksi metro on / saa olla tässä poikkeus, eli linjatunnus näytetään junasarjasta (ja tilanteesta?) riippuen sisällä, ulkona, molemmissa tai ei kummassakaan. Palvelutasoa ajatellen kaikkien kulkuvälineiden tulisi toimia matkustajan näkökulmasta samalla tavalla.

Vaatimus informaation tasalaatuisuudesta on toki ihan hyvä, mutta ihan uteliaisuudesta haluaisin kysyä, että tarjoako linjatunnus metrossa jotakin sellaista olennaista informaatiota, jota ei pääteasematekstistä jo saisi. Tietysti kun kerran linjanumerot on haluttu antaa niin niitä on järkevää myös sitten käyttää, mutta en pitäisi linjatunnuksen puuttumista metrojunista kovin olennaisena puutteena.
 
Vaatimus informaation tasalaatuisuudesta on toki ihan hyvä, mutta ihan uteliaisuudesta haluaisin kysyä, että tarjoako linjatunnus metrossa jotakin sellaista olennaista informaatiota, jota ei pääteasematekstistä jo saisi. Tietysti kun kerran linjanumerot on haluttu antaa niin niitä on järkevää myös sitten käyttää, mutta en pitäisi linjatunnuksen puuttumista metrojunista kovin olennaisena puutteena.

Vieraskielisille on todennäköisesti helpompaa katsoa linjatunnusta kuin pääteasemaa. En minäkään muistaisi esimerkiksi puolaksi tai tsekiksi kirjoitettua paikannimeä ensimmäisen lukaisun jälkeen.
 
Mahtaako kuinka moni vaunuista 321-325 olla jo liikennöintikäytössä? 321 nyt ainakin, mutta onko muita vielä otettu käyttöön? Kun periaatteessa vaunuja on vieläpä aiempaa enemmän nyt. Toki peruskorjauksetkin käynnissä.

Vaunu 323 havaittu tänään 12.9. linjalla aamulla.
 
Tulipa viimein M321 vastaan omalle kohdalle. Oranssi etukilpi näytti ensisilmäyksellä kyllä hieman vanhanaikaiselta verrattuna valkoiseen kilpeen. Kaupallista ilmettä jos ajattelee, niin hieman väärä valinta. Ainakaan Mellunmäkeen mennessä etukilvessä ei myöskään näkynyt linjatunnus (vaikka ilm. johonkin suuntaan mennessä näkyy), ei toki varmaan olisi mahtunutkaan. Sitä ihmettelen, miksi metro on / saa olla tässä poikkeus, eli linjatunnus näytetään junasarjasta (ja tilanteesta?) riippuen sisällä, ulkona, molemmissa tai ei kummassakaan. Palvelutasoa ajatellen kaikkien kulkuvälineiden tulisi toimia matkustajan näkökulmasta samalla tavalla.

Sisänäytötkin vaikuttavat toiminnallisuuksiltaan ja ulkoasultaan vuosikertaa vanhemmilta jopa vielä peruskorjaamattomien M100-junien järjestelmään verrattuna. Näytöt ovat melko himmeät ja hankalahkosti luettavat muihin juniin verrattuna. Linjatunnusta ei näytetty missään vaiheessa, pääteasema pyöri näytöillä ovien avaamisen jälkeen samoin, kuin asematieto liikkeellä ollessa. Junaan astunut voikin joutua miettimään, mitä tietoa näytöillä näkyy. Mellunmäkeen tullessa ei kuulutettu edes Mellunmäki, vaan pelkästään ”Juna menee kääntöraiteelle, olkaa hyvä ja poistukaa junasta” tms. Itäkeskuksen pari vuotta sitten uusittu kuulutus itään mennessä oli myös tähän junaan äänitetty uudestaan syystä tai toisesta. Piti ihan heristää korvaa, oliko enää Carlan ääni? En saanut tästä varmuutta.

Pysäytykset tuntuivat hieman pehmeämmiltä, kuin aiemmissa 300-junissa. Toki kuljettajallakin on varmasti merkitystä, mutta pääsääntö aiemman sarjan junissa on ollut, että loppunykäys on suhteellisen epämiellyttävä.

Liikkellelähdössä tuleva ovimekanismin loksahdus sen sijaan oli edelleen epämiellyttävän voimakas kuulokkeidenkin läpi kuultuna.

Matkustajainformaatiojärjestelmässä on joitakin pieniä puutteita (mm. linjatunnuksien puuttuminen), joihin odotetaan korjauksia lähiaikoina.

Pysäytyksistä on joku aiemminkin kommentoinut ja omasta mielestäni myös ensimmäisissä 20 junassa loppupysähdykset olivat pehmeämpiä uutena. Pyörien tai jarrujen kuluminen voi vaikuttaa jonkin verran käyttäytymiseen loppupysäytyksessä.

Mahtaako kuinka moni vaunuista 321-325 olla jo liikennöintikäytössä? 321 nyt ainakin, mutta onko muita vielä otettu käyttöön? Kun periaatteessa vaunuja on vieläpä aiempaa enemmän nyt. Toki peruskorjauksetkin käynnissä.

321 ja 323 ovat matkustajaliikenteessä. 322 ja 324 ovat varttia vaille valmiita liikenteeseen.
325 ei ole vielä vastaanotettu.
 
Itäkeskuksen pari vuotta sitten uusittu kuulutus itään mennessä oli myös tähän junaan äänitetty uudestaan syystä tai toisesta. Piti ihan heristää korvaa, oliko enää Carlan ääni? En saanut tästä varmuutta.

Palaan vielä tähän. Kuulutuksessa on haluttu siirtyä sanamuodosta "juna menee" muotoon "juna jatkaa", jonka vuoksi kuulutuksia on äänitetty uudestaan. Ääni on edelleen Carlan, mutta eri aikaan tehty äänitys voi saada äänen kuulostamaan hieman erilaiselta.
 
Ääni on edelleen Carlan...

Tämä on erinomaista. Älkää vaan antako sen kirkuvan tytön tulla lähellekään metroa. Riittää, että se säikäyttää joka kerta, kun ratikka on lähestymässä pysäkkiä! :)

Carlan ääni on juuri sellainen kuin pitääkin. Rauhallinen, pehmeä ja ystävällinen.
 
M179-180 on nyt (ainakin 5.10. alkaen) mainoksissa. Taitaa olla ensimmäinen peruskorjattu M100-sarjalainen joka on kokonaan mainoksissa.
 
HSL:ltä tulleen viestin mukaan Niittykummun metroaseman ohi on eilen ajettu jonkin aikaa palohälytyksen vuoksi.
 
18.11

Vaunupari 123-124 on tänään matkustajaliikenteessä ensimmäistä kertaa lokakuun 2021 jälkeen.
 
Metrossa jotakin häikkää. Ainakin Kampin kohdalla ajataan ykkösraidetta (normaalisti idän suuntaan ajettava raide) molempiin suuntiin. Lännen raiteen päässä vilkkuu opastimen yhteydessä sininen varoitusvalo, eli oletettavasti Kampin aseman länsipuolella jotain korjaustöitä menossa. Rautatieasemalla näyttäisivät molemmat raiteet olevan käytössä.
 
Metrossa jotakin häikkää. Ainakin Kampin kohdalla ajataan ykkösraidetta (normaalisti idän suuntaan ajettava raide) molempiin suuntiin. Lännen raiteen päässä vilkkuu opastimen yhteydessä sininen varoitusvalo, eli oletettavasti Kampin aseman länsipuolella jotain korjaustöitä menossa. Rautatieasemalla näyttäisivät molemmat raiteet olevan käytössä.

Höiriötiedotteessa lukee, että

19.11.2022 12:12 - 16:00 | M1, M1B, M2, M2B
Metrot: Metro ja Metro. Harvennettu liikenne. Syy: Tekninen vika Kampin asemalla, kaikki junat raiteelta 1. Arvioitu kesto: 12:12 - 16:00
 
25.11

325 on aloittanut matkustajaliikenteessä. Siinä HKL:n logo on korvattu Kaupunkiliikenteen logolla.
 
Näyttää olevan metrossa kerrankin ahdasta: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009235232.html

Voitaisiinko tätä ahtautta lievittää tilapäisesti käyttämällä vähät kuljettajaresurssit tehokkammin, eli ajetaan 6 vaunun junia Kampista jommallekummalle itähaaralle, ja 4 vaunun junia Espoosta toiselle itähaaralle? Kuljettajatarve olisi pienempi ja sillä osuudella, jolla matkustajia on enemmän, olisi edes joka toinen juna täysmittainen.

Tilanne tulee jatkumaan pahana vielä pitkään, vaikka kaikki kynnelle kykenevät ns. kaupunkiliikennekuljettajat (ajolupa sekä metroon että ratikkaan) on tiettävästi siirretty metroon – ratikkapuolellahan ajamattomia lähtöjä on pyritty hätätila-aikatauluilla vähentämään, mikä ajoittain onnistuukin.
 
Takaisin
Ylös