- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Vs: Pisararata
En nyt näe mitään merkittävää eroa käytännön kannalta siinä, onko kyseessä eri lain nimellä kulkeva laki vai merkittävä muutos nykyiseen ratalakiin ynnä muihin. Onhan VR:nkin monopolista säädetty omalla laillaan. Mitä eroa sillä sitten on, onko se yhden vai kahden lain pykälissä? En ainakaan näe, että se on tämän keskustelun kannalta olennaista, vaan merkitystä on lain vaikutuksella.
Millä tavoin se olisi sitten susi lainsäädäntö, että kaupunkiratojen omistusoikeus siirtyisi valtiolta kaupungille tai kuntayhtymälle? En ainakaan vielä yhtään huonoa puolta siitä ole mielestäni lukenut.
En minäkään näe, että se vallitseviin ongelmiin suoranaisesti auttaisi. Mutta omistusoikeuden siirto on joka tapauksessa juridinen ja poliittinen väline, jota en näe syytä olla käyttämättä, jos sen avulla päästään oikeaan maaliin: kuntayhtymän parempaan kykyyn hallita omaa liikennejärjestelmäänsä.
Missä sanoin, että kaupunkiradoille pitäisi rakentaa kolmas kisko omistusoikeuden siirtyessä?
Tämä onkin se ainoa syy, joka puoltaa kaupunkiratojen teknistä yhteensopivuutta muun junaliikenteen kanssa. Mutta mikä on sen merkitys, onkin eri asia. Voidaan myös ajatella, että jos mahdollisuutta poikkeusliikenteeseen ei ole, toisen järjestelmän häiriöt eivät heijastu toiseen.
Mutta kuten sanoin, en ole ajamassa kaupunkiratojen kokonaista yhteensopivuuden purkamista normaalin junaliikenteen kanssa. Esimerkiksi jos konduktöörien käyttäminen lopetetaan ja sallitaan kalustolle pienempi törmäyslujuus, se ei tarkoita, etteikö poikkeustilanteissa voisi silti alemmalla nopeudella ajaa liikennettä ristiin.
Mutta ei mitään erillistä metrolakia!
En nyt näe mitään merkittävää eroa käytännön kannalta siinä, onko kyseessä eri lain nimellä kulkeva laki vai merkittävä muutos nykyiseen ratalakiin ynnä muihin. Onhan VR:nkin monopolista säädetty omalla laillaan. Mitä eroa sillä sitten on, onko se yhden vai kahden lain pykälissä? En ainakaan näe, että se on tämän keskustelun kannalta olennaista, vaan merkitystä on lain vaikutuksella.
Pyhien lehmien suojelemiseksi ei kannata tehdä sutta lainsäädäntöä. --
Millä tavoin se olisi sitten susi lainsäädäntö, että kaupunkiratojen omistusoikeus siirtyisi valtiolta kaupungille tai kuntayhtymälle? En ainakaan vielä yhtään huonoa puolta siitä ole mielestäni lukenut.
Mutta en vain näe, että nykyisten lähiliikenneraiteiden omistuksen siirto RHK:lta Helsingin kaupungille tai sen ympärillä toimivalle kuntayhtymälle olisi mikään "silver bullet", jolla kaikki ongelmat ratkaistaisiin.
En minäkään näe, että se vallitseviin ongelmiin suoranaisesti auttaisi. Mutta omistusoikeuden siirto on joka tapauksessa juridinen ja poliittinen väline, jota en näe syytä olla käyttämättä, jos sen avulla päästään oikeaan maaliin: kuntayhtymän parempaan kykyyn hallita omaa liikennejärjestelmäänsä.
Miksi ne pitäisi konvertoida kolmannen kiskon käyttöön (mikä tekisi rata-alueesta vielä huomattavasti nykyistäkin vaarallisemman paikan ihmisille) sekä käyttämään erilaista liikenteenohjausta?
Missä sanoin, että kaupunkiradoille pitäisi rakentaa kolmas kisko omistusoikeuden siirtyessä?
Näin poistettaisiin mm. kaikki mahdollisuudet tarvittaessa käyttää vieressä olevia raiteita esim. onnettomuuspaikan ohittamiseen poikkeustilanteissa.
Tämä onkin se ainoa syy, joka puoltaa kaupunkiratojen teknistä yhteensopivuutta muun junaliikenteen kanssa. Mutta mikä on sen merkitys, onkin eri asia. Voidaan myös ajatella, että jos mahdollisuutta poikkeusliikenteeseen ei ole, toisen järjestelmän häiriöt eivät heijastu toiseen.
Mutta kuten sanoin, en ole ajamassa kaupunkiratojen kokonaista yhteensopivuuden purkamista normaalin junaliikenteen kanssa. Esimerkiksi jos konduktöörien käyttäminen lopetetaan ja sallitaan kalustolle pienempi törmäyslujuus, se ei tarkoita, etteikö poikkeustilanteissa voisi silti alemmalla nopeudella ajaa liikennettä ristiin.