Väitteesi ei pidä Helsingin osalta paikkaansa. Helsingin kokoisissa kaupungeissa EU:ssa metrot ovat yleisiä.
Helsinki on Euroopan 58. suurin kaupunkiseutu 1,26M asukkaalla. Kun otetaan vertaiilukohdaksi EU.ssa olevat kaupunkiseudut 50.-70. väliltä, niin saadaan EU:sta 16 suunnilleen Helsingin kokoista kaupunkiseutua, joiden koot ovat välillä 1,1 -1,4 miljoonaa asukasta.
Noista 8 kaupungissa on metro, neljässä ei ole metroa ja noistakin kaksi sijaitsee britanniassa, jossa raidejoukkoliikenne ei ole Lontoon ulkopuolella kovin kehittynyttä. Kolmessa kaupungissa on metro-ratikka tunnelissa ja yhdessä metro-ratikka rakenteilla. (Metro-ratikka eli Metro-tram on urbanrail.net käyttämä termi kevytmetro tyyppisistä ratkaisuista.)
Lähteet
http://en.wikipedia.org/wiki/Largest_European_cities_and_metropolitan_areas
http://www.urbanrail.net/eu/euromet.htm
Järjestysluku Kaupunki onkometroa
50. Praha kyllä
51. Leipzig-Halle ei
52. Valencia kyllä
54. Sevilla metro-ratikka rakenteilla
55. Porto metro-ratikka
57 South Yorkshire ei
58. Helsinki kyllä
59. Sofia kyllä
60. Nurnberg kyllä
61 Bremen kyllä
62 Chemnitz-Zwickau ei
63. Antwerp metro-ratikka
64. Bilbao kyllä
65. Portsmouth-Southampton ei
66. Toulouse kyllä
68. Hannover metro-ratikka
69. Saarbrucken-Forbach ei
Noissa wikipedian hommissa kannattaa vähän katsoo muidenkin kielien ja lähteiden tilastoja, sillä Helsingin kohdalla on laskettu mukaan Järvenpää, Kerava, Hyvinkää jne. Jolloin päästään n.1,2M asukkaaseen.
Mikäli Bremenin kohdalla tehdään sama asia niin "the metropolitan area of Bremen-Oldenburg has a population of more than 2.37 million."
nro. 59. Sofia asukkaita oli jo vuonna 1999 yli 1,2M, joten tuskin niitä vähempää on...
Mut takaisin aiheeseen..
Tampereen ja Turun ei ole mitään syytä antaa valtiolle muuta mahdollisuutta kuin tukea heidän raitioliikenne päätkösiä. Valtion on PAKKO tukea näitä projekteja, ihan jo ilmastopolitiikan takia.
Viimeksi muokannut moderaattori: