vaasaan pendolla
Ajatellaanpa näin, Joensuu ja Vaasa on molemmat noin 50 000 asukkaan kaupunkeja, samankokoisia siis. Joensuuhun menee pendo, Vaasaan ei. Imatran ja Joensuun väli on samanlaista asumatonta periferiaa, kuin Tampereen ja Seinäjoen väli, ja suunnilleen samanpituinenkin. Eli pendo jatkaa käytännössä Imatralta Joensuuhun pelkästään Joensuulaisia varten, vaikka pikkukyliä välillä onkin.
Niin, miksipä pendon toinen runko ei voisi jatkaa Vaasalaisia varten, Seinäjoen toimiessa katkaisupaikkana. Siten että toinen runko jatkaisi Ouluun ja toinen Vaasaan. Tietenkin Vaasan rata pitäisi sähköistää, pendon ei kyllä silti mielestäni tarvitsisi pysähtyä "edes Tervajoella", kuten ei itäradallakaan Imatran ja Joensuun välillä missään pikkupysäkillä, Parikkalankin pysähdys pendolla on vähän kiikun kaakun, Savonlinnalaisia varten sen voisi sentään säilyttää.
Ai niin, nykyäänhän Oulun pendo katkeaa useimmiten Tampereella toisen jatkaessa Jyväskylään. Niin, tästähän saataisiin hyvä syy ajattaa Jyväskylään ihan omaa pendoa yhdellä rungolla. Tehokkaalla kaluston käytöllä vähennetään runkojen seisottamista ilmalassa, kyllä rungot riittää sanon minä.. Halusta se on kiinni.
Vaasan radan sähköistyksellä saavutettaisiin palvelutasoltaan parempi kyyti, vaikka ajassa ei paljoa voitettaisikaan. Ja kyllä sitä aikaakin aina vähän säästyisi, jos Vaasaan voisi ajaa pendolla 200 ja IC:llä 160. Edellyttäen toki että muuallakin Suomessa pääradoilla ajettaisiin maksimia, nykyisen 120-140 sijasta. Lisää rahaa ministeriöltä!!!