Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

Ehkä sähköistyksellä halutaan turvata radan henkilöliikenne myös tulevaisuudessa. Siniset vaunut tullaan hävittämään lähivuosina ja Intercityt tarvitsevat lämmitykseen sähköä. Dr16 ei jostakin syystä käy (vrt. Kemijärven tapaus) ja aggregaattivaunut ovat melko vanhoja ja niitä ei välttämättä ole VR:n mielestä tarpeeksi.
 
Ehkä sähköistyksellä halutaan turvata radan henkilöliikenne myös tulevaisuudessa. Siniset vaunut tullaan hävittämään lähivuosina ja Intercityt tarvitsevat lämmitykseen sähköä. Dr16 ei jostakin syystä käy (vrt. Kemijärven tapaus) ja aggregaattivaunut ovat melko vanhoja ja niitä ei välttämättä ole VR:n mielestä tarpeeksi.
Tässä kiteytyy Suomen rautatiepolitiikka. "VR:n mielestä."

Poliittisissa teoissa joudutaan keskittymään teknisiin investointeihin, kun rakenteille ei uskalleta tehdä mitään. Pysähtyneisyyden ajan monopolilla suojattua operaattoria (joka EI ole vaatinut Vaasaan sähköistystä) pitää maanitella ylläpitämään junatarjontaansa rakentamalla joutavia sähkölankoja.
 
Entä ruostuva teräskori?
Se ei ole oikea ongelma, vaikka ruostumista väitetään yritetyn edistää leikkaamalla katon reunan sadevesikouru pois niin, että vesi pääsee nyt saumasta seinän sisään.

Autotekniikasta peräisin oleva ruosteenestotekniikka on varsin kehittynyttä, eikä ruostuneiden paikkojen korjaaminen ole oikeasti kallista. Ylipäätään teräksinen kori ei suinkaan ruostu läpi kaikkialta, vaan ainoastaan joistain kohdista. Kokonaan uuden korin hankinta on paljon kalliimpaa kuin ruotevaurioiden korjaus.

Antero
 
Ehkä sähköistyksellä halutaan turvata radan henkilöliikenne myös tulevaisuudessa. Siniset vaunut tullaan hävittämään lähivuosina ja Intercityt tarvitsevat lämmitykseen sähköä. Dr16 ei jostakin syystä käy (vrt. Kemijärven tapaus) ja aggregaattivaunut ovat melko vanhoja ja niitä ei välttämättä ole VR:n mielestä tarpeeksi.

Siltä todellakin vaikuttaa, että Dv12-veturin ja sinisten vaunujen kuvitellaan olevan maailman edistyksellisintä sähköistämättömälle radalle soveltuvaa kalustoa ja näiden loppuessa uutta ja modernia dieselkalustoa on mahdotonta hankkia tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
On Vaasalle tasapuolista, että se saa sähköradan. Pohjalaiset ovat ajaneet asiaan pitkään. Vaasa on tärkeä keskus ja sähkörata on valtakunnallinen hanke, jolla turvataan Vaasan seudun saavutettavuus ja lopetetaan dieselin katku ja deevereiden pörinä. Deeverit voivat liikuttaa tavaraa vielä jonkun vuoden, mutta Suomen kansan omistama upea rautatieyhtiö aloittanee sähkövetoisen kyydin Vaasaan heti kun vain mahdollista. Matka-aika lyhenee ja turha veturinvaihto Seinäjoella jää pois. Sähköistys on hyvä juttu!
 
Se ei ole oikea ongelma, vaikka ruostumista väitetään yritetyn edistää leikkaamalla katon reunan sadevesikouru pois niin, että vesi pääsee nyt saumasta seinän sisään.

Onko sadevesikourun poistolla haluttu tahallisesti sabotoida vaunu käyttökelvottomaksi? Kuulostaa uskomattomalta.
 
Matka-aika lyhenee ja turha veturinvaihto Seinäjoella jää pois.

Sähköistys lyhentää matka-aikaa Seinäjoen ja Vaasan välillä luokkaa 2 min, jos radan suurin sallittu nopeus säilyy entisenä, kuten tällä hetkellä näyttää. Vaasan rata on niin tasainen ja junat sen verran keveitä, ettei edes yhdellä Dv12-veturilla ole vaikeuksia ylläpitää radan kunnon sallimaa huippunopeutta. Sähköityksen tuoma hyöty rajoittuukin junien kiihtyvyyden parantumiseen ja siksi matka-ajassa saavutettava säästö jää merkityksettömäksi.

Suoria junia Vaasasta Helsinkiin on vain yksi. Tämän junan kohdalla toki veturinvaihdon poistuminen ja aggregaattivaunun tarpeen loppuminen ovat todellisia parannuksia. Toisaalta Vaasan ja Jyväskylän välillä on nykyään kolme suoraa junayhteyttä, jotka sähköistyksen myötä vaativat veturinvaihdon Seinäjoella tai yhteyden muuttamisen vaihdolliseksi.

Lisäksi ei ole mitään takeita, että Vaasaan ajetaan edes yhtä suoraa junaa Helsingistä siinä vaiheessa, kun Seinäjoki-Oulu -radan kunnostus valmistuu ja Oulun suunnan junien määrää todennäköisesti lisätään. Vaasan kohdalla voi aivan hyvin käydä samoin kuin Porin junille. 80-luvulla dieseljunien aikaan oli Helsingin ja Porin välillä 3-4 suoraa yhteyttä päivässä mutta Porin radan sähköistyksen valmistumisen jälkeen 1999 loppuivat suorat yhteydet pian kokonaan.
 
Suoria junia Vaasasta Helsinkiin on vain yksi. Tämän junan kohdalla toki veturinvaihdon poistuminen ja aggregaattivaunun tarpeen loppuminen ovat todellisia parannuksia. Toisaalta Vaasan ja Jyväskylän välillä on nykyään kolme suoraa junayhteyttä, jotka sähköistyksen myötä vaativat veturinvaihdon Seinäjoella tai yhteyden muuttamisen vaihdolliseksi.


Mielestäni on erittäin harmillista että hallituksen liikenneohjelmassa ei ole lainkaan mukana Hangon radan sähköistys.

Hangon rata käyttää mm vientiteolisuus jonka raskaat 25 tonnin akselipainoiset junat vedetään nyt dieselillä.

Hangon rataa käyttävät myös työmatkapendelöijät Hangosta ja Tammisaaresta Helsingin seudulle. Heille suora sähköllä kulkeva taajamajuna Helsinkiin lyhentäisi matka-aikaa 15 minuutilla, tehden matkan kilpailukykyisemmäksi autolla ajoon verrattuna.

Jos jokus rakennetaan Espoon-Histan-Lohjan rata, olisi sähköt valmiina odottamassa Lohjanharjulla.

t. Rainer
 
Voi olla, että olet oikeilla jäljillä Compact. On silti tärkeää, että Vaasa saa sähköt ja pääsee samaan "kastiin" muiden kanssa. Yleensä sähköjen jälkeen tulee tasonnosto. Vaasa tullee myös matkakeskus.
 
On silti tärkeää, että Vaasa saa sähköt ja pääsee samaan "kastiin" muiden kanssa. Yleensä sähköjen jälkeen tulee tasonnosto.

Yleensä ennen sähköistystä tulee tasonnosto, jotta sähköveturin suuremmasta tehosta saadaan hyötyäkin nopeuksien kasvun muodossa. Nyt Vaasan tapauksessa näyttäisi olevan päinvastoin eli rakennetaan sähköistys, vaikka tasonnostosta ei puhuta mitään eikä sitä ole taidettu tosissaan vaatia edes Vaasassa. Sähköjohdot näyttäisivät siis olevan itseisarvo eikä junaliikenteen palvelutaso.
 
Hangon radan sähköistys on ollut jo vuosia toteutusjärjestyksessä ensimmäisenä, mutta nyt edelle näyttäisi poliittisin perustein kiilaavan kaksi aivan turhaa hanketta. Minusta 44 miljoonaa veroeuroa on turhan suuri hinta kahden kaupungin imagon kohentamisesta ilman selkeää hyötyä.
 
Ehdottomasti ainakin Hanko-Hyvinkään olisi kuulunut sähköistää ennen tai samaan aikaan Vaasan radan kanssa.
Onhan Vaasan radan sähköistyksessä jotain hyvääkin: Se antaa paremmat mahdollisuuden Vaasan ja Seinäjoen väliseen paikallisraideliikenteeseen. Vaikka tässä nyt mennäänkin hieman kummallisessa järjestyksessä eli puitteet luodaan ennen kuin liikenteestä on tietoakaan, niin kuitenkin Vaasan ja Seinäjoen välillä on kysyntää tiheälle ja nopealle joukkoliikennepalvelulle. Koska rata on vähäliikenteinen mahtuu sille paljonkin lisäliikennettä varsin pienillä investoinneilla.

Nykyinen liikenne:
Junaliikenne:
Vaasa-Seinäjoki 7 taajamajunaparia
yksi IC-junapari
Linja-auto liikenne:
4 päivittäistä vakiovuoroparia
1 Pikavuoropari

Lisäksi Vaasasta ja Seinäjoelta muutamia vuoroja Laihialle ja Isokyröön
Matkustajia junissa Rautatietilaston 07 mukaan 350.000.

Nähdäkseni nyt kun rata on päätetty sähköistää pitää valtion, maakuntaliittojen ja alueen kuntien tehdä työtä sen eteen että sähköistyksen kaikki hyödyt saadaan käyttöön. Niin valvomattomia tasoristeyksiä poistamalla ja raidepaikallisliikennettä edistämällä.
 
Huvittavaa, että keskustelua Vs-paanan sähkööstyksestä ovat käynheet ja vastustanehet eniten ne jokka ei eres tällä asu.:biggrin:
 
Takaisin
Ylös