Jos ja kun sellutehtaan lakkauttaminen Kemijärvellä tulee todella tarkoittamaan väitettyä neljän kuudesti viikossa kulkevan tavarajunaparin lisäystä, sähköistyksessä saattaisi vähitellen ollakin järkeä. Tällainen arvio liikenteen laajuudesta ei kuitenkaan taida perustua edes vähäisessä määrin varmuuteen tai edes todennäköisyyksien laskemiseen, vaan ennemmin toiveajatteluun. Päätös on puhtaan aluepoliittinen ja tehty hatarin perustein.
Vaasan radasta taas voi sanoa, että uskoisin sen liikennemäärien voivan olennaisesti kasvaa, jos radan nopeudet kasvavat ja toisaalta matkustajaliikenteessä vältytään veturin- tai junanvaihdolta Seinäjoella. Sanomattakin on kuitenkin selvää, että paljon sähköistystä tärkeämpää tämänkin radan kannalta olisi radan kunnon parantaminen ja nopeuksien nostaminen.
Laajemmin sähköistysohjelmaa katsoen voidaan todeta, että lista on kaiken kaikkiaan melko tasapainoinen. Siis - jälleen kerran - olettaen, liikennemäärät kehittyvät valituilla radoilla kuten niiden toivotaan. Samoin, jotta sähköistyksistä hyötyy myös henkilöliikenne, olisi lähivuosina väistämättä investoitava käyttökustannuksiltaan mahdollisimman edulliseen sähkömoottorijunakalustoon, ellei sitten Sm1-junia haluta siirtää syrjäradoille. Dm12-moottorivaunun korvaaminen Sr1+kaksi vaunua -yhdistelmällä vaikkapa Iisalmen ja Ylivieskan välillä tuskin olennaisesti ainakaan parantaa sähköistyksen kannattavuutta. Muistettakoon kuitenkin, että Vaasaa ja Kemijärveä lukuun ottamatta kyse on vasta ensi vaalikauden hankkeista. Niille ehtii vielä tapahtua aivan mitä tahansa.