Valtiovarainvaliokunta esittää jouluviikolla lukkoon lyötävään talousarvioon rahoitusta rataosien Vaasa-Seinäjoki, Hanko-Hyvinkää ja Niirala-Säkäniemi/Joensuu-Uimaharju sähköistämiseksi lähivuosina. Kahdella viimeksi mainitulla on raskas tavaraliikenne ja osalla matkaa myös henkilöliikennettä. Vaasan radalla on käytännössä vain taajamajunia.
Ratahallintokeskus on viimeaikaisissa arvioissaan tullut siihen tulokseen, että mitään näistä radoista ei kannattaisi sähköistää. Hangon ja Uimaharjun ratojen sähköistys tuntuu vielä jotenkin perusteltavalta, mutta miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää? Nykyisissä olosuhteissa sähköistys vaikuttaa turhalta, koska: 1) radan nopeusrajoitus on 120. 2) nykyisen liikennöitsijän strategiassa Vaasan radalta ajetaan lähinnä syöttöjunia pääradan nopeille junille.
Mitä järkeä on sähköistää 120 km/h rata tekemättä sille ensin nopeudennostoa ja muuta parannusta? Mitään tällaisia parannusrahoja ei pohjalaisten vaatimuksissa esiinny. Asiakkaiden palvelussa juuri mikään ei myöskään muutu, jos veturi vaihtuu dieselistä sähkölle, mutta junat ovat edelleen syöttöjunia. Parkanon radalla tuskin ryhdytään ajamaan peräkkäin sekä Oulusta että Vaasasta tulevia suoria junia Helsinkiin.
Tästä huolimatta Pohjanmaalla on käynnissä innokas kansanliike radan sähköistämiseksi. Vaasan Ylioppilaslehti 9/06: "Tällä hetkellä on vain vähän masentavaa vaihtaa pendolinosta taajamajunaan Seinäjoella. Pahin uhkakuva kuitenkin on, että Vaasan radan jäädessä sähköä vaille se lakkaa olemasta siinä vaiheessa, KUN VR LAKKAUTTAA SÄHKÖTTÖMÄN LIIKENTEEN. Tulevaisuudessa opiskelija saattaisi siis matkata viimeisen osuuden bussilla, niin kuin tekee jo nyt, jos liikkuu aamuyön tunteina."
Lienee ensimmäinen kerta kun joku väittää, että nyt kaikki sähkötön liikennekin on päätetty lakkauttaa. Joku voisi vaasalaisille kertoa, että ainakin VR:llä on parhaillaan menossa laaja dieselveturien saneerausohjelma. Vaasalaiset voisivat myös tutustua siihen, miten monta suoraa junaa Porista nyt ajetaan Helsinkiin, kun rata on kymmenen vuotta sitten sähköistetty. Vastaus: nolla.
Ratahallintokeskus on viimeaikaisissa arvioissaan tullut siihen tulokseen, että mitään näistä radoista ei kannattaisi sähköistää. Hangon ja Uimaharjun ratojen sähköistys tuntuu vielä jotenkin perusteltavalta, mutta miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää? Nykyisissä olosuhteissa sähköistys vaikuttaa turhalta, koska: 1) radan nopeusrajoitus on 120. 2) nykyisen liikennöitsijän strategiassa Vaasan radalta ajetaan lähinnä syöttöjunia pääradan nopeille junille.
Mitä järkeä on sähköistää 120 km/h rata tekemättä sille ensin nopeudennostoa ja muuta parannusta? Mitään tällaisia parannusrahoja ei pohjalaisten vaatimuksissa esiinny. Asiakkaiden palvelussa juuri mikään ei myöskään muutu, jos veturi vaihtuu dieselistä sähkölle, mutta junat ovat edelleen syöttöjunia. Parkanon radalla tuskin ryhdytään ajamaan peräkkäin sekä Oulusta että Vaasasta tulevia suoria junia Helsinkiin.
Tästä huolimatta Pohjanmaalla on käynnissä innokas kansanliike radan sähköistämiseksi. Vaasan Ylioppilaslehti 9/06: "Tällä hetkellä on vain vähän masentavaa vaihtaa pendolinosta taajamajunaan Seinäjoella. Pahin uhkakuva kuitenkin on, että Vaasan radan jäädessä sähköä vaille se lakkaa olemasta siinä vaiheessa, KUN VR LAKKAUTTAA SÄHKÖTTÖMÄN LIIKENTEEN. Tulevaisuudessa opiskelija saattaisi siis matkata viimeisen osuuden bussilla, niin kuin tekee jo nyt, jos liikkuu aamuyön tunteina."
Lienee ensimmäinen kerta kun joku väittää, että nyt kaikki sähkötön liikennekin on päätetty lakkauttaa. Joku voisi vaasalaisille kertoa, että ainakin VR:llä on parhaillaan menossa laaja dieselveturien saneerausohjelma. Vaasalaiset voisivat myös tutustua siihen, miten monta suoraa junaa Porista nyt ajetaan Helsinkiin, kun rata on kymmenen vuotta sitten sähköistetty. Vastaus: nolla.