Milloin raitiovaunu väistää?

Taitaisi muuttaa väistämissääntöjä tilanteessa, jossa etelästä sillalle kääntyvä on kohtaamassa muita kuin raitiovaunuja.

Mutta niitä se ei kohtaa tuossa paikassa, vaan pohjoisesta vasemmalle kääntyvät kohtaavat etelästä oikealle kääntyvät parikymmentä metriä lännempänä, ja siinä muuten on niillä etelästä tulevilla kolmio. Tuossa mainitussa paikassa ei samalle kaistalle pitäisi olla tulossa kuin raitiovaunuja.

Enkä minä muuten näitä ulkomuistista toki vetele, vaan lunttaan Google Street View'sta.
 
Tähän on useitakin avaimia. Ensiksikin, enemmistö liikkujista väistää vaunuja jo nyt. Ongelma ovat muutamat, jotka osaavat käyttää pykäliä hyväkseen tai eivät vaan osaa ajaa. Tietoisesti etuilevat hoituvat pykälämuutoksilla, osaamattomat paremmilla liikennejärjestelyillä. Myös suojateiden problematiikka hoituu sillä, että poistetaan suojatiet paikoista joissa ajetaan kovempaa kuin 20km/h.

Tarkoitatko liikkujilla tässä yhteydessä moottoriajoneuvoilijoita vai kaikenlaisia liikkujia? Jos jälkimmäisiä, niin suurin ongelma Suomessa on kuitenkin mielestäni siinä, että jalankulkijat ovat kyllä täydellisesti luopuneet etukävelyoikeudestaan ja peltikuorella itsensä ympäröineet liikkujat käyttävät tätä törkeästi hyväkseen. Ero on huomattava esim. moniin etelä-euroopan maihin verrattuna, joissa liikenne kuitenkin muuten on huomattavasti hulvattomampaa kuin Suomessa, vaikka nähdäkseni juridisesti suojatiet ovat kuitenkin aika vahvasti jalankulkijan kotikenttää härmässäkin (ainakin autoilijoita vastaan; ratikan ja jalankulkijan välisestä suojatiesuhteesta taitaa debatti olla vielä kesken JLF:n oikeuspoliittisessa puintiriihessä).

Suojateiden poistokommentille toki :lol:
 
Mutta niitä se ei kohtaa tuossa paikassa, vaan pohjoisesta vasemmalle kääntyvät kohtaavat etelästä oikealle kääntyvät parikymmentä metriä lännempänä, ja siinä muuten on niillä etelästä tulevilla kolmio. Tuossa mainitussa paikassa ei samalle kaistalle pitäisi olla tulossa kuin raitiovaunuja.

Enkä minä muuten näitä ulkomuistista toki vetele, vaan lunttaan Google Street View'sta.

Totta. Asiahan periaatteessa ratkeaakin tähän havaintoon (olettaen, että koko systeemi on samaa risteystä, ja miksipä se ei sitä olisi): etelästä oikealle kääntyvä ajoneuvo väistää raitiovaunuja (ja kaikkia muitakin), koska liikennemerkki niin velvoittaa. :)

EDIT: Vedetääs piirun verran takaisin. Pasilansillalta tullessa paikalla on kahdet peräkkäiset valot, jotka taas viittaavat kahteen eri risteykseen. Kuitenkin valot tässä ensimmäisessä risteyksessä on vain ajoneuvoille tästä suunnasta ja raitiovaunuille.

---------- Viesti lisätty kello 23:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:24 ----------

Suojateiden poistokommentille toki :lol:

Käväisin tuossa Berliinissä, ja siellä on varsin yleistä, että suojateitä ei ole. On merkitty vain sellainen kävelyväylä, josta tien saa ylittää, mutta jalankulkija väistää. Toisaalla oli sitten myös ihan suojateitäkin. Tällainen suojatietön ylityskohta oli monesti valoristeyksissä, jolloin valojen päällä ollessa kuljettiin valojen mukaan, ja valot pimeänä jalankulkijat väisti.
 
Asiaa vähän sivuten... Voisin veikata, että kunhan Tampereelle saadaan ratikat, alkavat myös pykälänikkarit rustata lakia ja asetuksia uusiksi koska ruttupeltiä alkaa syntyä ennätysmäiset määrät.
 
Totta. Asiahan periaatteessa ratkeaakin tähän havaintoon (olettaen, että koko systeemi on samaa risteystä, ja miksipä se ei sitä olisi): etelästä oikealle kääntyvä ajoneuvo väistää raitiovaunuja (ja kaikkia muitakin), koska liikennemerkki niin velvoittaa.

No minusta se kolmio ei enää vaikuta tuossa raitiovaunujen kohdassa. Eikä se vaikuta pohjoisesta sillalle kääntyviin eikä Länsi-Pasilasta tuleviin suoraan sillalle ajaviin (näiden väistämiseen se kolmio on laitettukin).
 
Kertokaapa nyt vielä, että pitääkö raitiovaunua väistää seuraavissa pahoissa paikoissa?

a) Hakaniementorin pysäkiltä Pitkänsillan suuntaan raitiovaunu siirtyy saman suunnan autokaistalle.

b) Unioninkadun, Kaisaniemenkadun ja Liisankadun liikenneympyrässä Pitkänsillan suuntaan raitiovaunu siirtyy saman suunnan autokaistalle.

c) Kaivokadun ja Mikonkadun risteyksessä Kaisaniemenkadun suuntaan raitiovaunu siirtyy saman suunnan autokaistalle.

Paikoissa on vilkkuvat keltaiset valot ja raitiotien tasoristeysliikennemerkit, mutta ovatko ne vain kuriositeetin vuoksi?

a) RV väistää juurikin siksi että se siirtyy autokaistalle.

b) Sama juttu kuin kohdassa a. Ei tuo kyllä mikään liikenneympyrä ole.

c) Tässä kohdassahan se menee niin että RV menee omaa kaistaansa. Ainoa kolarimahdollisuus on jos aseman suunnasta Kaivokatua auto tulee ja kääntyy Mikonkadulle pohjoisen suuntaan. Tällöin syyllisyys on autoilijan.
 
Eipä niinkään väistämisasia, vaan raitiovaunukaistajuttu, jos sallitaan.

Kanavakadulla Rahapajanmäessä Satamakadulle päin lasketeltaessa on lyhyt raitiovaunukaista. Se näkyy olevan vakinaisessa autoliikenteen käytössä silloin kun autot ovat myös kääntymässä raitiotien suuntaisesti vasemmalle, Satamakadulle.

Jos siinä kohtaa koskaan sakotettaisiin väärin ajavia autoja, ei kyllä lapun kirjoittajalla olisi hetkenkään hengähdystaukoa!
 
Kanavakadulla Rahapajanmäessä Satamakadulle päin lasketeltaessa on lyhyt raitiovaunukaista. Se näkyy olevan vakinaisessa autoliikenteen käytössä silloin kun autot ovat myös kääntymässä raitiotien suuntaisesti vasemmalle, Satamakadulle.

Puolen kilometrin etäisyydellä tuosta risteyksestä asuvana ja päivittäin sitä havainnoivana rohkenen esittää toisenlaisen käsityksen tilanteesta. Minusta sulkuviiva ajaa tehtävänsä melko hyvin ja pitää ainakin paikalliset autoilijat omalla kaistallaan. Joskus monta vuotta sitten, kun sulkuviiva maalattiin virheellisesti katkoviivaksi, rv-kaista oli täynnä väärin ryhmittyneitä autoja - yllä olevasta rv-kaistan kyltistä huolimatta. Onneksi virheellinen tiemerkintä korjattiin muutamassa viikossa oikeanlaiseksi.

Olisi mielenkiintoista kuulla mikä käsitys rv-kuljettajilla on kyseisen kaistan väärinkäytön yleisyydestä. Olettaisin että suurempi ongelma on viereiseltä autokaistalta rv-kaistalle työntyvät bussien ja rekkojen sivupeilit.
 
Täysin uusi (kevyen) raideliikenteen laki siis tarvitaan.

Ajojärjestyksestä raitiovaunulle ei tarvitse sen pitempää eeposta edes kirjoittaa, kuin että vaunulle kuuluu häiriötön kulku kaikissa tilanteissa paitsi jos vaunun tulosuunnalle on kärkikolmio varustettuna raitiovaunu-lisäkilvellä tai jos vaunulle on annettu seis-opaste. Ja perään tietysti lauseke asiaankuuluvasta varovaisuudesta. Se säädös jonka kuuluu olla pitkä ja yksityiskohtainen, on asetus/ohje raitioteiden ja niihin liittyvien liittyvien liikennejärjestelyjen vaatimuksista.

Liikenneministeriössä aloitettiin muistaakseni 2000-luvun alkupuolella projekti, jonka tarkoitus oli koota yhteen ja yksinkertaistaa raitiovaunuja koskeva Tieliikennelainsäädäntö. Ongelmaksi silloin koettiin nimenomaan se, että osassa pykäliä mainitaan erikseen sekä raitiovaunu että ajoneuvot mutta kaikissa ei. Ja sen vuoksi lainsäädännössä on edelleen tuo 47§, jonka tulkinta on hankalaa.

Tiedän tämän siksi, koska minuunkin otettiin asian tiimoilta yhteyttä. Projekti on ilmeisesti koettu mahdottomaksi, kun mitään ei ole siitä kuulunut.
 
Puolen kilometrin etäisyydellä tuosta risteyksestä asuvana ja päivittäin sitä havainnoivana rohkenen esittää toisenlaisen käsityksen tilanteesta. Minusta sulkuviiva ajaa tehtävänsä melko hyvin ja pitää ainakin paikalliset autoilijat omalla kaistallaan.

Mutta toisaalta minä olen bussista Tukholmankadulla useinkin havainnoinut ratikkakaistalla poikittain olevia vasemmalle kääntyviä autoja. Ja siinä ne kaistat ovat jopa korotetut! Tuossa tilanteessa ne eivät tuki ainoastaan yhtä vaan molemmat ratikkakaistat. En sitten tiedä, osaavatko ne kuljettajat pätevästi arvioida, että ratikkaa ei näy kadulla kummassakaan suunnassa ja 10 sekunnin kuluttua tuohon tulee aukko, joten ehtiihän siitä. Laillista se tuskin silti on. Raitiovaununkuljettajat tietäisivät ehkä, joutuuko siinä koskaan siitä syystä pysähtymään tai jarruttamaan.
 
Mutta toisaalta minä olen bussista Tukholmankadulla useinkin havainnoinut ratikkakaistalla poikittain olevia vasemmalle kääntyviä autoja. Ja siinä ne kaistat ovat jopa korotetut! Tuossa tilanteessa ne eivät tuki ainoastaan yhtä vaan molemmat ratikkakaistat. En sitten tiedä, osaavatko ne kuljettajat pätevästi arvioida, että ratikkaa ei näy kadulla kummassakaan suunnassa ja 10 sekunnin kuluttua tuohon tulee aukko, joten ehtiihän siitä. Laillista se tuskin silti on. Raitiovaununkuljettajat tietäisivät ehkä, joutuuko siinä koskaan siitä syystä pysähtymään tai jarruttamaan.

Joutuuhan noiden takia jatkuvasti jarruttamaan. Ja kun ei oikea ryhmitys ole autoilijoiden selkärangassa, niin liikkuviakin joutuu koko ajan varomaan.
 

:lol: Mutta hei, eihän siellä ole kuin yksi paku, kun oikealla kaistalla on ainakin yhdeksän autoa. Yleensähän se menee niin, että kun yksi ryhmittyy väärin, muut seuraavat perässä. Siitä voisi päätellä että tässä tilanteessa mikään muu autoista ei ole kääntymässä vasemmalle, tai sitten paku on tullut viimeisenä.

Harvinaisempi törttöily tuossa risteyksessä menee niin, että Satamakadulla ryhmitytään raitiovaunukiskoille pysäkkikorokkeen väärälle puolelle. Tätä olen nähnyt kymmenisen kertaa vuosien mittaan.
 
Mutta hei, eihän siellä ole kuin yksi paku, kun oikealla kaistalla on ainakin yhdeksän autoa. Yleensähän se menee niin, että kun yksi ryhmittyy väärin, muut seuraavat perässä. Siitä voisi päätellä että tässä tilanteessa mikään muu autoista ei ole kääntymässä vasemmalle, tai sitten paku on tullut viimeisenä.

Vaarallisinta tuossa on silloin, kun vasemmalle Satamakadulle kääntyy väärin raitiovaunukaistalla olevia autoja sekä oikeaoppisesti kääntyviä siltä ainoalta autokaistalta. Siinä torvet ja "torvet" raikaavat. Huomioni tein varsin lyhyessä ajassa, muutamassa valokierrossa eilen puoliltapäivin. Joka kerralla autoja oli myös ratikkakaistalla. Eivätkä kyseessä voi olla asiaan vihkiytymättömät laivaturistit, sillä laivoillehan ajetaan suoraan, eikä tarvi ryhtyä törttöilemään. Tapa näyttää olevan ilmeisesti paikallisilla, jotka saavat väärällä menettelytavalla hieman nopeutettua risteyksestä poistumistaan, tosin kolarivaara on tarjolla.
 
Väittäisin että Mäkelänkadulla puiden välistä eteen tulevat autot ovat noista tapauksista ne kaikkein vaarallisimmat.
 
Takaisin
Ylös