Mutta pointti tuli selväksi: jokerivalolla ei ole merkitystä
Pienenä tarkennuksena, ratikathan käyttävät pääsääntöisesti ns. palokuntavaloja, joissa on vilkkuva punainen. Kiinteäpunaista jokerivaloa ratikat hyödyntävät vain Simonmäen päällä. Itse asiaan tällä ei välttämättä ole suurta merkitystä, tosin jokerivalothan taisi olla käytössä jollain poikkeusluvalla. Palokuntavalot ja niiden hyödyntäminen raitioliikenteessä taas löytyvät suoraan lain asetuksista.
Mutta toisaalta minä olen bussista Tukholmankadulla useinkin havainnoinut ratikkakaistalla poikittain olevia vasemmalle kääntyviä autoja. Ja siinä ne kaistat ovat jopa korotetut!
Tukholmankadulta vasemmalle Topeliuksenkadulle kääntyvät autoilijat saisivat käyttää myös itse ratikkakaistaa, koska Haartmaninkadun ja Topeliuksenkadun välillä kaistaa ei ole merkitty millään liikennemerkillä pelkästään raitiovaunujen käyttöön eikä pelkkä kivikorotus (ilman valkoista sulkuviivaa) kiellä kiskoille siirtymistä. Tällaista näkee tapahtuvan kuitenkin ani harvoin, joten ehkäpä siinä syy miksi tässä kohtaa Tukholmankatua raitiovaunukaistan merkkiä ei ole asennettu.
Vaunun lastaus saattaa valmistua missä tahansa vaiheessa valokiertoa, tuossa paikassa ei ole valoissa mitään etuuksia.
Eteläisen makasiinikadun risteyksestä on ruuhka-aikoina etuisuus (ilman lediä), joka pitää valoa raitiovaunuille pidempään sekä antaa myös välivalon. Myös Kauppatorin pysäkiltä kohti Etelärantaa on aamuruuhkassa tällainen leditön etuisuus, joka pidentää huomattavasti tavallisesti varsin lyhyttä ratikoiden nuolivaloa.
Etelärannan alueella on minua jo pitkään ärsyttänyt kauppahallin sivustan kaistajärjestelyt. Kohti Kauppatoria menevä, asianmukaisella liikennemerkillä varustettu raitiovaunukaista ei ole käytännössä erotettu autokaistoista mitenkään. Ei ole korotusta, sulkuviivaa eikä edes "kivetettyä viivaa". Mitenkään järkevästi ei voi sanoa, missä kulkee kaistojen raja. Eipä siis ihme, että paikka on täynnä liian lähellä kiskoja seisovia autoja kun esim. laivapoka purkautuu.
Mielenkiintoisia kaistamaalauksia on kesän mittaan tehty myös Caloniuksenkadulle Runeberginkadun risteykseen. Risteykseen olisi saatu ihan fiksusti kolme ryhmityskaistaa, kaksi autoille ja yksi raitiovaunuille, mutta jostain ihmeen syystä viivat on vedetty jollain juopuneen metodilla ja raitiovaunukaistan pituudeksi jää noin viisi metriä. Sehän paljon hyödyttääkin, kun mahdollisuus olisi ollut 50 metriin. Autojonon perästä ratikka harvoin ehtii vihreällä, varsinkin kun kyseisestä risteyksestä poistettiin pari vuotta takaperin varsin hyvin toimineet raitiovaunujen liikennevaloetuisuudet. Joku mainitsi muistaakseni, että risteyksessä kokeiltaisiin aikataulun mukaan annettavia etuisuuksia, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Risteyksessä ei anneta mitään etuisuuksia, oli etuajassa tai myöhässä kuinka paljon tahansa. Toistaiseksi ainoa aikataulun mukainen etuisuus, jonka tiedän, on Mannerheimintiellä Cygnaeuksenkadun risteyksessä.