339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Siinähän se PIKAratikan juju juuri onkin, että se voi - niin kuin niin monta kertaa on mainittu - olla yhtä aikaa sekä tuollainen vriston näyttämä, omalla osuudella kulkeva nopea ratikka että tarvittaessa sukeltaa tunneliin ja kulkea ihan yhtä nopeasti (oikeastaan nopeammin) kuin meidän oranssi metromme ja kaiken lisäksi se voidaan, jos halutaan, viedä myös katutilaan tai vaikka kävelykadulle, jolloin sillä pääsee ihan ovelta ovelle, niin kuin nyt vaikka Aleksilla.
Parhaimmassa tapauksessa ei tarvitsisi kiistellä enää nimestä ollenkaan, kunhan nyt todettaisiin vaan että Se kulkee nopeasti siellä tunnelissa Kampista Herttoniemeen, ja sitten mennään vähän verkkaisemmin Laajasalon kautta Santahaminaan. Samalla vaunulla pääsee kotiovelle, tai ehkä tässä tapauksessa kasarmin ovelle, asti. Ja jos nimistä halutaan jauha niin pistetään sinne sitten elektroniset nimikilvet, joissa lukee ensin tunnelissa METRO ja sitten kun päästään Herttoniemessä katuradalle niin se muuttuisikin muotoon RATIKKA. Olisivatkohan kaikki tyytyväisiä?
Teknisesti ei tarvita mitään muuta kuin nykyinen Helsingin ratikka, vaikkapa 33-vuotias Nr I. Mutta rata täytyy tehdä ihan eri kriteeteillä kuin meillä.
Tiesittekö muuten, että jos nykyistä metrolinjaa ajettaisiinkin vuoden 1959 neliakselisilla vaunuilla, niin perillä oltaisiin nopeammin kuin nykyisellä metrokalustolla? (No, tässä pikkusen venytetään tosiasioita, mutta meidän metrolla pääsee vain 70 km/h kun taas neliakselisen nopeusennätys on 100 km/h. Tosiasiassa ne kulkevat enimmillään sellaista kuuttakymmentä eikä taida kiihtyvyyskään olla ihan M100-luokkaa.)
Parhaimmassa tapauksessa ei tarvitsisi kiistellä enää nimestä ollenkaan, kunhan nyt todettaisiin vaan että Se kulkee nopeasti siellä tunnelissa Kampista Herttoniemeen, ja sitten mennään vähän verkkaisemmin Laajasalon kautta Santahaminaan. Samalla vaunulla pääsee kotiovelle, tai ehkä tässä tapauksessa kasarmin ovelle, asti. Ja jos nimistä halutaan jauha niin pistetään sinne sitten elektroniset nimikilvet, joissa lukee ensin tunnelissa METRO ja sitten kun päästään Herttoniemessä katuradalle niin se muuttuisikin muotoon RATIKKA. Olisivatkohan kaikki tyytyväisiä?
Teknisesti ei tarvita mitään muuta kuin nykyinen Helsingin ratikka, vaikkapa 33-vuotias Nr I. Mutta rata täytyy tehdä ihan eri kriteeteillä kuin meillä.
Tiesittekö muuten, että jos nykyistä metrolinjaa ajettaisiinkin vuoden 1959 neliakselisilla vaunuilla, niin perillä oltaisiin nopeammin kuin nykyisellä metrokalustolla? (No, tässä pikkusen venytetään tosiasioita, mutta meidän metrolla pääsee vain 70 km/h kun taas neliakselisen nopeusennätys on 100 km/h. Tosiasiassa ne kulkevat enimmillään sellaista kuuttakymmentä eikä taida kiihtyvyyskään olla ihan M100-luokkaa.)