Nyt vaan niiden voimakkaimmat puolestapuhujat ovat liian fanaattisia. Pikaraitiotiet nähdään ainoana ratkaisuna vielä niin, ettei kovin ihmeellisiä investointeja/muutoksia tarvita oikeastaan missään.
Otetaanpa esimerkiksi nykyisen kuutosen jatkaminen Viikkiin tai muu Viikin raideyhteys. Tuo ratkaisu voi olla matka-ajaltaan siedettävä, vain...
Ajattelin vastata tähän, koska aluksi ajattelin juuri näin, mutta tarkemmin mietittyäni ja tämän foorumin kirjoituksia lukiessa sitten hahmotin, että metron kanssa täysin kilpailukykyiset matka-ajat ovat saavutettavissa todellakin ilman kovin suuria investointeja. Sen sijaan tarvitaan kyllä suuriakin muutoksia liikennöintiperiaatteisiin.
Katsotaan vaikka puheena ollutta Viiraa ja sen tuomista Koskelasta rautatieasemalle. Perusoivallus on siinä, että jos raitiovaunu kulkee täsmällisen aikataulun mukaan, sanotaan vaikka kymmenen sekunnin tarkkuudella, kuten metrossa, niin liikennevalojen kierto ja raitiovaunujen aikataulut voidaan synkronisoida. Sanotaan vaikka, että raitiovaunuja kulkee viiden minuutin välein, joten liikennevalojen kiertoajaksi valitaan sama viisi minuuttia. Nyt vain jokaisen liikennevaloristeyksen kierto asetetaan siten, että raitiovaunun vihreä (vai pitäisikö sanoa 'aja-vaihe') osuu aina yksiin raitiovaunun risteykseensaapumisajan kanssa. Näin raitiovaunu voi hidastamatta ohittaa risteyksen, vaikka samalla sallitaankin ajoneuvoliikenne radan yli samassa tasossa. Hyvä on myös varustaa risteys sensoreilla ja hienosäätää liikennevalokiertoa raitiovaunun todellisen saapumisajan kanssa. Tarvittaessa voidaan lisätä myös puomeja, jotka estävät liikenteen radan ylitse.
Tietysti tällaisella on rajansa. Raitiotien vieminen risteyksen yli tällä tavalla väistämättäkin rajoittaa risteyksen kapasiteettia eikä raitiovaunuja voi kulkea radalla tiettyä määrää enemmän. Varmaankin juna viiden minuutin välein on maksimi. Mutta palataksemme tähän Viira-esimerkkiin, rata Hakaniemestä Koskelaan voitaisiin muuttaa tällä periaatteella toimivaksi pikaradaksi. Rata kulkee valmiiksi omalla väylällään koko matkalla, joten ongelmana ovat vain tasoristeykset autoliikenteen kanssa. Ensinnä poistetaan tarpeettomat risteykset, rata aidataan (mutta ei millään kanaverkolla, suosittelen mustaksi maalattua matalaa rauta-aitaa), pysäkkiväliä harvennetaan ja jäljelle jääneet risteykset varustetaan synkronisoiduilla liikennevaloilla. Ongelmiksi voi jäädä isoimmat risteykset, joita ovat Kurvi, Sturenkadun risteys ja Junatien risteys. Junatiellä on jo eritasoristeys, tarvittaessa sitä modifioidaan, Sturenkadun risteykselle ei välttämättä tarvitse tehdä mitään, mutta tarvittaessa raitiotie voi alittaa sen tunnelissa. Suurin ongelma on Kurvi, sille tuskin auttaa tehdä muuta, kuin siirtää autoliikennettä tunneleihin, ideaalitapauksessa niin, että Kurvista tulisi jalankulkuaukio, jonka läpi menee raitiotie. Tämän pätkän raitiovaunujen on otettava hitaammin. Muutoin 60 km/h on täysin mahdollinen matkanopeus ja pohjoisempana voisi ajatella vaikkapa nopeutta 70 - 80 km/h.
Raitiovaunuliikenteen tiheydeksi tulee juna viiteen minuuttiin. Seiskan voisi siirtää kulkemaan Kallion läpi ykkösen reittiä, Kalasataman uudet linjat korvaavat yhteyden Sörnäisistä Pasilaan. (Vai oliko se niin, että seiska piti siirtää sinne Kalasatamaan, eipä sillä väliä tämän tarkastelun kannalta) Pikarataa jäisi kulkemaan kutonen ja Viira, jolloin kummankin vuoroväliksi tulisi kymmenen minuuttia. Aikataulu edellyttää pysähdystä kaikilla pysäkeillä, minkä tähden pysäkkiväliä täytyisi kasvattaa nykyisestä. Hakaniemessä on iso asema ja laiturit erikseen Hämeentien suunnalle, joten aikataulut tehdään sen verta väljiksi, että junat saapuvat Hakaniemeen hyvissä ajoin ja odottavat oikeaa lähtöhetkeä. Hakaniemen ja rautatieaseman välin nopeuttaminen on sitten jo oma juttunsa, jota en ole sen tarkemmin ajatellut.
Kirjoitelmasta tuli vähän pitkä, mutta se on mielestäni paikallaan, koska ei se auta, että kerta kerran jälkeen vain toteaa, pikaratikka kulkee yhtä nopeasti kuin metro. Mielestäni on tarpeen konkreettisesti selittää, miten se saadaan kulkemaan nopeasti. Joka tapauksessa ratoja on nykyisestä muutettava, jos pikaratikoita halutaan, mutta muutosten rakennetussa ympäristössä ei tarvitsisi olla kovin suuria.