Enemmän asiaan kuin koulukuntaristiriitoihin liittyen.
Ketjussa on nyt nostettu esiiin Saksan Stadtbahn - tunneliratkaisut.
Itse olen perehtynyt niihin mm. Turun kaupungille v. 2003 kirjoittamaani tutustumisraporttia varten. Samoin olen perehtynyt muihin Saksan pikaraitioteihin, joilla ei ole mittavia tunneliratkaisuja.
Raitiotietunneliasiassa kannattaa ymmärtää usea tärkeä asia.
1. Tunneliratkaisut olivat 1950-70 luvun ratkaisu säilyttää joukkoliikenne ja samalla suosia yksityisautoilua
Stadtbahn - ratkaisujen historiallinen tausta Länsi-Saksassa oli nimenomaan siirtää joukkoliikenne eri tasoon autojen kanssa, jotta se ei häiritse autoilua.
Eli sama perusajatus, johon Helsingin metrosta tehdyt valtuustoaloitteet perustuivat.
Länsi-Saksassa ei toisaalta hyväksytty Suomessa yleistä ajatusta, että joukkoliikenteestä voitaisiin kokonaan luopua.
Toisaalta 1960-70-luvun tekniikalla nykyisen kaltaiset joukkoliikenteen liikennevaloetuudet eivät olleet mahdollisia ainakaan yhtä helposti kuin nykyisin.
Kuitenkin monissa Stadtbahn - ratkaisuissa joukkoliikenne
ei nopeutunut lainkaan koska kunnolliset etuudet jo omannut joukkoliikenne vain siirrettiin toiseen tasoon joko tunneliin tai sillalle. Näin kävi esim Düsseldorf - Duisburg - linjalla.
2. Nykyisin on käytettävissä tehokkaat etuustekniikat myös maan tasossa
Nykyisin on käytettävissä tehokkaat etuudet, joiden avulla maanpäällinen raitiotie saadaan kulkemaan siten, että se pysähtyy vain pysäkeillä.
- Telematiikkaan perustuvat liikennevaloetuudet
- Omat kaistat joko ruoho- tai pölkkyratana
- Joustavat liikennejärjestelyt joissa voidaan myös käyttää esim. muun liikenteen kanssa jaettuja kaistoja tai liikennettä kahteen suuntaan yhdellä kaistalla / radalla.
Tällaisilla liikennejärjestelyillä päästään samaan keskinopeuteen kuin tunnelilla, jos huippunopeus on sama ja pysäkkitiheys sama.
Nykyisin ei myöskään enää koeta autoliikennettä samalla tavalla etusijalle asetettavaksi asiaksi kuin 1960-70-luvulla.
3. Tunneli tai täysi eritasoisuus maksaa paljon
Myös pikaraitiotielle rakennettu tunneli tai täysin eritasoinen rataosuus maksaa paljon, noin 5 - 10 kertaa enemmän kuin tasossa kulkeva rata.
Tästä edelleenkin erinomaisen lähteen suomenkielinen referaatti:
http://www.kaupunkiliikenne.net/julkaisu/zwischen.htm
Se, että tunneli tehdään pikaraitiotielle, alentaa tunnelointikustannuksia vain marginaalisesti, syvätunnelissa ei lainkaan.
4. Tunnelilla on negatiivinen arvo joukkoliikenteen käyttäjälle
Tunneliratkaisuilla on negatiivinen arvo joukkoliikenteen käyttäjille verrattuna maantasoiseen ratkaisuun seuraavista syistä:
- Eritasoisuus johtaa hissi- liukuporras- ja porrasratkaisuihin jotka hidastavat ja hankaloitttavat matkantekoa
- Tunneli alentaa matkustusviihtyvyyttä, kun ei näe maisemia ja kaupunkia
- Tunneli heikentää sosiaalista turvallisuutta, laajat maanalaiset asemat ovat hankalia valvoa ja ne koetaan ahdistaviksi.
Hyvällä suunnittelulla voidaan toki vähentää näitä ongelmia, mutta maanalaisissa ratkaisuissa tällöin myös kustannukset usein nousevat.
5. Milloin tunneliratkaisu on perusteltu?
Käytännössä voi sanoa, että saman matkanopeuden tarjoava maanpäällinen ratkaisu on oleellisesti vetovoimaisempi ja edullisempi kuin tunneliratkaisu.
Jotta tunneliratkaisu on perusteltu, sen on tarjottava voimakkaasti nopeammat matkanopeudet kuin maanpäällisen ratkaisun.
Siksi tunneliratkaisut eivät koskaan ole perusteltuja tiheästi pysähtyvässä perustason joukkoliikenteessä, jos maan päällä on tilaa joukkoliikenteen omille kaistoille.
Sen sijaan tunnelit voivat olla perusteltuja pikalinjoilla, joita tarjoavat nopeita yhteyksiä kaupunkiseudun eri puolille, jos niillä saavutetaan merkittävästi korkeampi matkanopeus.
Jokerilla saavutetaan sama matkanopeus pinta- kuin tunneliratkaisunakin.
Saksan stadtbahn - ratkaisuista useissa matkanopeus ei lainkaan lisääntynyt tunneli- ja siltaratkaisujen takia. Tällaisia ovat esimerkiksi Duisburgin ja Mülheimin silta- ja tunneliratkaisut. Nämä hankkeet olivat täysin hyödyttömiä.
Useissa hankkeissa saavutettu linjanopeuden nousu on myös sama tai pienempi kuin matkustajalle eritasoisuudesta koituva matkan hidastus.
6. Tunneliratkaisuja ei enää yleensä omaksuta, jos maanpäällinen vaihtoehto on mahdollinen
1990- ja 2000 - luvulla on toteutettu useita pikaraitioteitä sekä modernisointeina että uudishankkeina.
Tunneliratkaisuja on käytetty harvoin. Yleensä tunneleilla alitetaan maasto- tai liikenne-este (esim. mäki, moottoritie tai ratapiha). Näin esimerkiksi Strasbourgissa, Linzissä, Rostockissa ja Bergenissä.
Kuvaavaa ovat Itä-Saksan raitioteiden modernisoinnit. Niissä on saavutettu paremmat matkustajien matkanopeudet kuin Länsi-Saksan stadtbahneilla.
Samoin Ranskan uusista pikaraitioteistä vain Rouenissa on toteutettu tunneli. Rouenissa matkustajamäärät ovat suhteellisen alhaiset ja investointikustannukset korkeat.