MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Foorumiheitoille ei ehkä pidä laittaa liikaa painoa, mutta olisiko Transtechin kannattanut osallistua Tukholman tarjouskilpailuun Helsinki-konseptin levennetyllä versiolla?

Siellä SSS:n forumilla sen joku otti esille. Ketä kiinnostaa enemmän, niin kahlaa siellä: se on jossain uutta keskustaraitiotietä ja vaunuhankintoja käsittelevissä lukuisissa ketjuissa. Itse en sitä ryhdy nyt hakemaan, koska olen sen jo kertaalleen lukenut, eikä se ole mikään helppo homma sieltä viikkojen jälkeen hakea.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Foorumiheitoille ei ehkä pidä laittaa liikaa painoa, mutta olisiko Transtechin kannattanut osallistua Tukholman tarjouskilpailuun Helsinki-konseptin levennetyllä versiolla?

Jos noin puhtaan itsekkäästi ajattelee, niin ei olisi kannattanut. Muuten ei olisi niin paljon kapasiteettia tehdä meille Helsinkiin vaunuja :) No, en tiedä, minkä verran siellä kapasiteettia on, ehkä tuo ei olisi vaikuttanut oikeasti. Tokihan siellä tulevina vuosina muutakin tehdään kun näitä ratikoita.

Voisin kuvitella kuitenkin, että Transtech haluaa nyt ensin tämän yhden kaupan aluilleen ja vaikkapa protot valmiiksi. Sitten, kun on valmis vaunu jota tarjota, on helppo lähteä tarjoamaan sitä muillekin ja vaikka lähetellä keltavihreää protovaunua ympäri maailmaa ainakin metrisille raitioteille kokeiltavaksi.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

HKljk sanoi:
Transtech Oy on tarjouksessaan ilmoittanut, että yhtiön keskeisenä yhteistyökumppanina raitiovaunutoimituksessa toimii Voith Turbo GmbH. Lisäksi yhtiö on 30.11.2010 ilmoittanut tulevasta omistusjärjestelystään.
Transtech saikin sopimusvertailussa huonoimmat (selvästi) pisteet referensseistä ja toimitusajasta -ja varmuudesta. Mutta sai kolmesta muusta yksin täydet pisteet ja oli kahdessa selvä kakkonen.
Pöytäkirja (.doc)
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hankintajärjestys eteni tällälailla portaattain kohti lopullista valintaa:

ENSIMMÄINEN VAIHE
Koncar Elekticna vozila d.d
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.
AnsaldoBreda SpA
Transtech Oy / Voith Turbo GmbH
Vossloh Kiepe GmbH / HeiterBlick GmbH
Skoda Transportation s.r.o.
ON´s Industry Germany Holding Ltd. & Co KG /Belokommunmash
Bombardier Transportation Sweden AB
Pajakulma Oy / Krnovske opravny a stroijirny s.r.o
Stadler Pankow GmbH
Siemens AG
Alstom Finland Oy
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA
Verkehrs Industrie Systeme GmbH (VIS)

TOINEN VAIHE
Alstom Finland Oy
Bombardier Transportation Sweden AB
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.
Koncar Elektricna vozila d.d.
ON’s Industry Germany Holding Ltd. & Co. KG
Siemens AG
Skoda Transportation s.r.o.
Transtech Oy
Vossloh Kiepe GmbH

KOLMAS VAIHE
Bombardier Transportation Sweden Ab
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.
Skoda Transportation s.r.o.
Transtech Oy
Vossloh Kiepe GmbH

NELJÄS VAIHE
Bombardier Transportation Sweden Ab
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.
Transtech Oy

PÄÄTÖS
Transtech Oy

Mielenkiintoista on nähdä Pajakulma Oy mukana alkutiedusteluissa. Pajakulmahan on Tampereen Valmetin perillinen Nekalasta.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hankintajärjestys eteni tällälailla portaattain kohti lopullista valintaa:
ENSIMMÄINEN VAIHE
---
Pajakulma Oy / Krnovske opravny a stroijirny s.r.o
---
Mielenkiintoista on nähdä Pajakulma Oy mukana alkutiedusteluissa. Pajakulmahan on Tampereen Valmetin perillinen Nekalasta.
Ja kumppani rakentaa Vario LF:iä
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hesarissa 29.12.2010 iso artikkeli uusista vaunuista.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hesarissa 29.12.2010 iso artikkeli uusista vaunuista.

Mahtaakohan uutisen pohjakartan istuinjärjestys olla lopullinen? Sinnehän on tulossa A-vaunuun valtava tanssilattia. Joku noista 2-, 3- ja 4-ovien vastapäisistä aukioista nyt ainakin voitaisiin penkittää, vaikka seisomapaikat sinänsä ovat tärkeitä nekin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mielestäni on myös ristiriitaa penkkien määrässä onko 2+2 vai 1+2.
Vaunuhan on hieman leveämpi kuin variotrammi joten 2+2 järjestelmälläkin käytäväleveys olisi hieman väljempi.
Läppäistuimia varmaan tulee ovikohtiin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Mielestäni on myös ristiriitaa penkkien määrässä onko 2+2 vai 1+2.

Hesarin kuva oli siltä osin vähän harhaanjohtava, koska siitä oli tehty poikkileikkaus, jossa yksi penkkirivi oli poissa, kun näytettiin, mitä telin sisällä on.

Eli penkkejä tulee 2+2 ainakin pyöräkoteloiden kohdalle.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Oliko uutiskuvan yhteydessä tätä tietoa?
Transtech sanoi:
Kyseinen 3D malli kuitenkin kehittyy koko ajan ja muotoilijakin tehnee vielä muutoksia. Syyskuussa 2011 on luvassa lopullisempaa kuvamateriaalia.
Kannattaa ottaa tämä valmistajan kommentti huomioon.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Markkinaoikeudessa vireille tulleet hankinta-asiat:
VIREILLE: 3.1.2011
HANKINTAYKSIKKÖ: Helsingin kaupungin HKL-liikelaitos
HANKINTAPÄÄTÖS: Helsingin kaupungin liikennelaitoksen johtokunnan päätös 2.12.2010 § 169 koskien matalalattiaraitiovaunujen (NRV2010) hankintaa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin


CAFille on tainnut jäädä vähän pohjoismaan nälkä voitettuaan Tukholman vaunujen kilpailutuksen. No, koittakoon onneaan Baltiassa ja Norjassa seuraavalla kerralla. Ties vaikka Tanskassakin alkaa lähivuosina tapahtumaan. Sinänsä oli ehkä odotettavissakin juuri CAFin valitus, koska vaunut lienee aika halpaa kamaa eikä voitto sikäli välttämättä ollut kaukana.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Transtechin vaunukauppa on 113 Me sisältäen vaunut, varaosat ym.

Kun pisteityksistä laskeskelee, niin CAF on tarjonnut 155 Me:lla ja Bombardier 170 Me:lla. Huomattavia eroja. Mutta CAF:lta on silti aika erikoista ryhtyä valittamaan sen perusteella, että Transtechin tarjous olisi liian edullinen. Se on ihan keskihintainen, kun vertaa eurooppalaisin suht suuren vaunumäärän tilauksiin, huomioiden senkin, että tilattavat vaunut ovat verrattain lyhyitä.

Markkinaoikeus ottaa varmaan hyvinkin pian kantaa tuohon hankintaprosessin keskeyttämiseen. Siitä saa mukavasti osviittaa valituksen menestykseen. Itse en usko, että valituksella on mitään läpimenon mahdollisuuksia.

Sitten voidaan tietysti keskustella siitä, että eri yhtiöillä voi olla ja on ja pitää olla erilaisia tuotto-odotuksia. En olisi ollenkaan yllättynyt, jos pienelle, työntekijöiden suurelta osin itse omistamalle firmalle riittää pienempikin voitto. Ehkä jollekulle on voiton ohella tärkeää se, että ylipäätään on töitä mitä tehdä.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Sitten voidaan tietysti keskustella siitä, että eri yhtiöillä voi olla ja on ja pitää olla erilaisia tuotto-odotuksia. En olisi ollenkaan yllättynyt, jos pienelle, työntekijöiden suurelta osin itse omistamalle firmalle riittää pienempikin voitto. Ehkä jollekulle on voiton ohella tärkeää se, että ylipäätään on töitä mitä tehdä.
Henkilöstön omistamassa yhtiössähän tuotto on kääntäen verrannollinen palkkatasoon, ja molemmat menee pääosin samoille henkilöille (tosin mahdollisesti eri suhteissa) vaikkakaan yleensä kaikki työntekijät eivät ole osakkaina.
 
Takaisin
Ylös