MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämän päivän HS:n mukaan HKL on voinut 10.2. alkaen jälleen jatkaa ratikkahankintaa Transtechin kanssa.

Jos markkinaoikeus aikanaan katsoo, että CAF:lla on ollut aihetta valitukseensa, se voi saada rahallisen korvauksen. Mutta hankintaa ei siis kilpailuteta uudelleen eikä vaunuja hankita muualta kuin Transtechilta.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Itselleni uusi tieto, Transtech-vaunuja onkin tilattu 40 + 1.

Liikennepeili 1/2011, sivu 6:
"Vaunuja hankitaan nyt 40 kpl liikenteeseen ja yksi osina varastoon korjaus- ja huoltotoiminnan tueksi."
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Transtech saikin sopimusvertailussa huonoimmat (selvästi) pisteet referensseistä ja toimitusajasta -ja varmuudesta. Mutta sai kolmesta muusta yksin täydet pisteet ja oli kahdessa selvä kakkonen.
Pöytäkirja (.doc)
Hieman erikoista, että referenssejä on käytetty kokonaistaloudellisuuden arviointiperusteena. Erään päätöksensä (http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus/46485.htm) perusteissa markkinaoikeus toteaa, että "Referenssien käyttö kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteena johtaa lisäksi helposti tilanteeseen, jossa uutta alalle pyrkivää yritystä kohdellaan muihin tarjoajiin nähden syrjivästi. Hankintayksikön ei siten olisi tullut asettaa tarjoajien referenssitietoja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteeksi."

Tässä Transtechin tapauksessa toki referensseistä saadut pisteet eivät hankintaa ratkaisseet, koska parhaat kokonaispisteet saanut tarjoaja sai huonoimmat referenssipisteet. Jos Transtech olisi hävinnyt muutamalla pisteellä, olisi tilanne voinut edetä toisin...
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

SRS-uutisissa http://www.raitio.org/news/uutis11/uutis111.htm asiaa koskeva uutinen. Homma lie nyt niin selvä kuin vain voi.

Oikeastaan olisi varmaan jo aika vaihtaa tämän ketjun otsikko tai vaihtoehtoisesti lukita ketju ja aloittaa uusi keskustelu sitten tarvittaessa vaikka otsikolla "Helsingin Transtech-ratikat" tai vastaavaa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Oikeastaan olisi varmaan jo aika vaihtaa tämän ketjun otsikko tai vaihtoehtoisesti lukita ketju ja aloittaa uusi keskustelu sitten tarvittaessa vaikka otsikolla "Helsingin Transtech-ratikat" tai vastaavaa.
Kannatan lämpimästi ehdotusta. Olisihan tuo "transut" aivan hauska. Mutta eihän sellaista voi käyttää.
SRS ainakin sanoutuisi irti tuosta lempinimestä. Vaikka ahdasmielisiä emme olekaan ;).
Niin ja saman yhdistyksen Transtech -vaunusivulla kerrotaan, että tilataan 40 + 1 osina varastoon korjaus- ja huoltotoiminnan tueksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

HS 6.4. kertoi, että HKL on valinnut vaunujen muotoilijaksi Windell & Riikonen Design Oy:n. Ja – yllättäenkö? – HS 7.4. kertoi, että neljä muuta kilpailuun osallistunutta on jättänyt markkinaoikeuteen valituksen ratkaisusta.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

http://www.yle.fi/alueet/helsinki/2011/06/tassa_ovat_helsingin_uudet_raitiovaunut_2692472.html

Tässä ovat Helsingin uudet raitiovaunut

Helsinkiin tulee uusia, nykyisiä leveämpiä raitiovaunuja. Vaunuissa on myös enemmän istuinpaikkoja. Vihreä säilyy raitiovaunujen päävärinä. Ensimmäiset uudet vaunut otetaan käyttöön keväällä 2013.

Vaunujen tarkasta värityksestä tai sisätilojen materiaaleista ei ole vielä päätetty. Värityksen yksityiskohdista päätetään syksyllä.

Uusi vaunu on 27,3 metriä pitkä ja siinä on 73 kiinteää istuinpaikkaa. Paikkoja on parikymmentä enemmän kuin nykyisissä matalalattiavaunuissa.

Kaikkiaan paikkamäärä nousee yli 140. Vaunussa on tilaa myös neljälle pyörätuolille tai lastenvaunuille.

Uusiin raitionvaunuihin tulee myös isot linjakartta-näytöt, joilta voi seurata matkan etenemistä.

Vaunut käyttöön vähitellen

Kaksi vaunua otetaan käyttöön vuonna 2013. Pari vuotta myöhemmin vaunuja tulee lisää. Kaikkiaan vaunuja hankitaan 40 kappaletta Helsingin laajentuvan raitioliikenteen tarpeisiin.

- Jos parannettavaa löytyy ensimmäisten vuosien aikana, niin muutoksia voidaan vielä tehdä, kertoo HKL:n kehittämispäällikkö Ollipekka Heikkilä.

Uudet nykyisiä hiljaisempia

HKL:n mukaan uusista raitiovaunuista on haluttu moderneja ja nykyisten vaunujen kanssa yhteensopivia. Vaunuista on yritetty tehdä myös hiljaisempia.

- Tärkeintä on ollut, että saadaan hyvät vaunut edullisesti, sanoo HKL:n kehittämispäällikkö Ollipekka Heikkilä ja muistuttaa, että kalliit vaunut voisivat näkyä matkalippujen hinnoissa.

Vaunun muotoilun ovat suunnitelleet yhteistyössä HKL:n tilaamana sisustusarkkitehti Jouni Riikonen Windell & Riikonen Design Oy:stä sekä Transtechin muotoilijaryhmä IDIS Design Oy:stä.

YLE Helsinki
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hienoja ovat, hienoja ovat. En tiedä jääkö raitsikoiden tumma istuinväri - mutta ainakaan siinä ei näy lika niin helposti kuin esm. vihreissä istuimissa.

Toivottavasti Transtech saa myytyä näitä myös ulkomaille, sekä tietenkin Tampereelle, Turkuun ja Ouluun, sekä Jyväskylään, Kuopioon, Lahteen etc.

Traneille, Trameille, tai Raneille, ehkä kuitenkin Traneille (johdettu: Transtech ja tram), on olemassa myös kilpailija, nimittäin Solariksen Tramino: http://www.solarisbus.pl/en/tramino,characteristic.html

Kuva

Solariksen Traminossa on matalalattia ja kääntyvät telit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Traneille, Trameille, tai Raneille, ehkä kuitenkin Traneille (johdettu: Transtech ja tram), on olemassa myös kilpailija, nimittäin Solariksen Tramino: http://www.solarisbus.pl/en/tramino,characteristic.html

Kuva

Solariksen Traminossa on matalalattia ja kääntyvät telit.
Millä perusteella kääntyvät telit? Eikös tuo kuvakin selvästi näytä että vaunulla on kiinteätelinen modulirakenne Variotramin tapaan?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Olen ollut ainakin siinä tiedossa, että Solariksen Traminoissa on kääntyvät telit?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Transtechin vaunujen päädyt muistuttavat voimakkaasti Flexity-Berlin-vaunujen muotoilua..

Transtechin keulan mallista kerrottiin, että se on suunniteltu vähentämään jalankulkijan vammoja törmäystilanteessa, siis käsittääkseni ohjaamaan ihmisen kroppa ylöspäin 'puskurille' eikä vaunun alle. Samantyyppiseen muotoiluun ovat varmaan päätyneet monet muutkin vaunuhankkeet.
 
Takaisin
Ylös