MLNRV3-hankinta

Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Utelias lukemaan lisätietoja asiasta!

Eipä tuossa kai mitään niin ihmeellistä. Varioita kun ei ole ajossa niin paljon kuin pitäisi. Onhan myös VTT kertonut, että variot kestää nykymenoa 3-6 vuotta. HKL:llä olisi varmasti pidempi käyttöiän toive, kalliita vaunuja, jos ei kestä kuin 15v.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Onko kellään tietoa, mitkä valmistajat ovat ilmoittautuneet kisaan? Eikös se määräaika päättynyt eilen?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hilma sanoi:
Asiakirjojen esittämisen tai asiakirjojen saatavuuden määräaika: 21.1.2009 16.00
Osallistumisilmoitukset tulee tehdä viimeistään 21.1.2009 klo 16.00 mennessä.
Hankintailmoituksen vaatimukset täyttäville toimitetaan varsinainen osallistumispyyntö ja siihen liittyvä hankekuvaus liitteineen.
Valittujen osallistumispyynnön saajien tulee toimittaa varsinaiset osallistumishakemukset 18.3.2009 klo 16.00 mennessä
Tästä ymmärtäisin, että vasta 19.3. ovat "todelliset" tarjokkaat tiedossa.
Mahtanevatkohan kertoa siinä vaiheessa julkisesti vielä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ilmoittautua piti eiliseen mennessä, mutta toki tarjouksen tekoon on aikaa tuohon 18.3. asti.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Ilmoittautua piti eiliseen mennessä, mutta toki tarjouksen tekoon on aikaa tuohon 18.3. asti.

18.3. jätetään vasta osallistumishakemukset, varsinaiset tarjoukset vasta joskus paljon myöhemmin.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Hilma sanoi:
Osallistumishakemuksen jättäneiden raitiovaunujen toimittajien joukosta valitaan ne ehdokkaat, jotka kutsutaan osallistumaan neuvottelumenettelyyn.
Valitut osallistuvat "neuvottelumenettelyyn" ja näistä valitaan vaunujen valmistaja.
Valmistajan lienee tarkoitus olla selvillä 1.11.:
Hilma sanoi:
Hankintasopimuksen kesto tai toteuttamisen määräaika
Kesto Alkamispäivä: 1.11.2009,Päättymispäivä: 31.12.2019
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämän päivän Metro-lehden mukaan osallistumishakemuksen tarjouskilpailuun on jättänyt toistakymmentä valmistajaa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämän päivän Metro-lehden mukaan osallistumishakemuksen tarjouskilpailuun on jättänyt toistakymmentä valmistajaa.

Vaan kuinkahan moni on tosissaan liikkeellä? Onkohan kaikilla tiedossa Adtranzin/Bombardierin vaunujen ongelmat ja että vaunujen tulisi soveltua Helsinkiin vaikka rata onkin siinä kunnossa missä se on?
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Vaan kuinkahan moni on tosissaan liikkeellä? Onkohan kaikilla tiedossa Adtranzin/Bombardierin vaunujen ongelmat ja että vaunujen tulisi soveltua Helsinkiin vaikka rata onkin siinä kunnossa missä se on?

Kyse ei ole Helsingissä vain radan kunnosta, vaan myös reiteistä. Esimerkiksi Pariisin T3 reitillä ei ole yhtään käännöstä ja T2:kin toimii suunnilleen rautatien geometrialla.

Toisaalta jos Helsingissä halutaan päästä esimerkiksi Aleksilta Kauppatorille, joutuu raitiovaunu liikkumaan ympäristössä, jossa on erittäin jyrkkiä kaarteita.

Helsinki ei oikeastaan tarvitsisi yhtä raitiovaunumallia vaan kaksi eri mallia. Helsingin kannattaisi ehkä tilata sekä 33-44 metrisiä 2,65 metriä leveitä matalalattiavaunuja, joita ajettaisiin raskaimmin kuormitetuilla linjoilla uusilla ja kunnostetuilla radoilla kaduilla, joille on mahdollista rakentaa nykyaikaisia ratoja. Isoilla vaunuilla voitaisiin parantaa merkittävästi raitioliikenteen tällä hetkellä surkeaa istumapaikkatarjontaa. 44 metriseen 2,65 metriä leveään vaunuun saadaan sopivasti kalustamalla 80-100 istumapaikkaa, jolloin pakkoseisomista voidaan vähentää merkittävästi.

Lisäksi Helsinkiin tarvitaan toinen pienempi ja kapeampi malli, joka hoitaa vaikeimmat alueet, jossa muut vaunut hajoavat käsiin. Ehkä osittain korkealattiainen malli toimisi noilla reiteillä paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämän päivän Metro-lehden mukaan osallistumishakemuksen tarjouskilpailuun on jättänyt toistakymmentä valmistajaa.
Tämän päivän Metro -lehti tiesi kertoa myös tällaista:
"Kroatialaiset raitiovaunut piristivät katukuvaa viime vuonna." (kuvateksti)
Oliko niitä Crotrameja useampikin kuin yksi Helsingissä? :D

Vakavasti puhuen: myös tuosta artikkelista(kin) käy selville, ettei Variotrameihin olla oltu tyytyväisiä:
"Bombardierin kanssa tehty sopimus on taannut sen, ettei HKL:lle ole koitunut taloudellista tappiota. Mutta sehän ei korvaa sitä, ettei vaunu kuljeta matkustajia." (Ollipekka Heikkilä, HKL)
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tämän päivän Metro-lehden mukaan osallistumishakemuksen tarjouskilpailuun on jättänyt toista kymmentä valmistajaa.
Onko niitä valmistajia tosiaan niin paljon? Täytynee olla koko maailma kiinnostuneena.
Saavat täältä sitten eväät että, millaisia vaunujen täytyy olla. Uskon vakaasti, että aikaisemmat ongelmat tuodaan esille, jos eivät vielä niistä tiedä.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Onko niitä valmistajia tosiaan niin paljon? Täytynee olla koko maailma kiinnostuneena.
Tätä mietin itsekin. Ensin jo luulin, että Venäjän ja Japanin valmistajat suunnittelevat vientiä Suomeen, mutta ei välttämättä.

Tulkitsisin tämän niin, että yli kymmenen yritystä aikoo jättää tarjouksen. Sehän ei tarkoita sitä, että Euroopassa olisi yli kymmenen erilaista vaunuja suunnittelevaa yritystä. Valmistavatko espanjalaiset tehtaat CAF ja Vossloh omia vaunujaan vai tekevätkö vain lisenssillä? Aikooko Transtech osallistua kilpailuun?

Eurooppalaisista tehtaista tuo 10 tulee täyteen juuri ja juuri. Eri asia on, onko näillä kaikilla 10 yrityksellä tarjota Helsingin haluamaa vaunua.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Totisesti toivon, että Transtech on tarjoajien joukossa. Ja uskon ja luotan, että näin on. Mielestäni siitä saadaan yksi aivan kiistaton etu, jota ei voida rahassa mitata eikä tarjousasiakirjoihin kirjata, ja se on luottamus. Yksinkertaisesti on vain niin, että suomalainen yritys, ainoa maassamme, ei voi tehdä HKL:lle sutta ja sekundaa, koska sillä ei ole siihen varaa. Maineen menettäminen olisi liian kova juttu. Siksi väitän, että juuri Transtech on se yritys, joka on valmis panemaan peliin kaikkensa ja vielä vähän enemmän, jotta yhdessä HKL:n kanssa syntyy meidän oloihimme sopiva raitiovaunu.

Suuret eurooppalaiset ratikkavalmistajat tarjoavat varmaan mielellään sarjatuotantokonseptejaan meille, mutta eiköhän tuo tie ole jo loppuun asti kuljettu. Suurien valmistajien huono puoli on se, että niiden kiinnostus räätälöityihin ratkaisuihin on kovin rajallinen. Haluavat myydä hyllytavaraa, eikä niitä kiinnosta, sopiiko se hyllytavara tänne vai ei. Ei Anttilastakaan saa mittatilauspukua, vaan jos olet pitkäkätinen niin sitten hihat on liian lyhyet. Ja jos tiedät, että kätesi ovat pitkät, niin sitten menet suosiolla mittapukuliikkeeseen.

Samoin suurelle valmistajalle ei ole niin kovin kamalaa jos yksi hanke meneekin pieleen, kun rinnalla on kymmeniä onnistuneita toimituksia.

Tarjouksia on varmaan tullut toistakymmentä, niin kuin Metro kertoo. Mutta vakavasti otettavia tarjouksia, joissa ollaan valmiita aidosti taipumaan meidän radoillemme, tuskin on kovin monta joukossa. Veikkaanpa, että ovat yhden käden sormilla laskettavissa.
 
Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin

Tätä mietin itsekin. Ensin jo luulin, että Venäjän ja Japanin valmistajat suunnittelevat vientiä Suomeen, mutta ei välttämättä.
Vaikka Japanissa onkin erittäin korkeatasoisia kiskokulkuneuvoja valmistavia tehtaita, niin olen epäileväinen japanilaisen raitiotiekaluston suhteen. Käydessäni kaksi vuotta sitten useassa japanilaisessa suurkaupungissa, Hiroshima oli ainoa kaupunki jossa oli suht' koht' nykyaikaista raitiokalustoa Combinoineen sekä Mitsubishin valmistamine matalalattiavaunuineen. Muissa raitiovaunukaupungeissa kalusto oli enemmän museaalista, jopa PCC-konseptiin perutuvaa. Hiroshimassakaan ei ollut uusia matalalattiaisia vaunuja kovinkaan paljon vaan huomattavan suuri osa kalustosta oli yhtä "antiikkista" kuin muuallakin Japanissa. No, tämä ei tietenkään sulje pois sitä mahdollisuutta, etteikö nuo Mitsubishin valmistamat vaunut voisi olla ihan toimivia jokapäiväisessä liikenteessä.

(Japanissa on suurkaupungeissa panostettu metroihin ja raitioliikenne on jätetty eilispäivän kulkumuodoksi.)
 
Takaisin
Ylös