Vs: Uusien raitiovaunujen tilaaminen käyntiin
Totisesti toivon, että Transtech on tarjoajien joukossa. Ja uskon ja luotan, että näin on. Mielestäni siitä saadaan yksi aivan kiistaton etu, jota ei voida rahassa mitata eikä tarjousasiakirjoihin kirjata, ja se on luottamus. Yksinkertaisesti on vain niin, että suomalainen yritys, ainoa maassamme, ei voi tehdä HKL:lle sutta ja sekundaa, koska sillä ei ole siihen varaa. Maineen menettäminen olisi liian kova juttu. Siksi väitän, että juuri Transtech on se yritys, joka on valmis panemaan peliin kaikkensa ja vielä vähän enemmän, jotta yhdessä HKL:n kanssa syntyy meidän oloihimme sopiva raitiovaunu.
Suuret eurooppalaiset ratikkavalmistajat tarjoavat varmaan mielellään sarjatuotantokonseptejaan meille, mutta eiköhän tuo tie ole jo loppuun asti kuljettu. Suurien valmistajien huono puoli on se, että niiden kiinnostus räätälöityihin ratkaisuihin on kovin rajallinen. Haluavat myydä hyllytavaraa, eikä niitä kiinnosta, sopiiko se hyllytavara tänne vai ei. Ei Anttilastakaan saa mittatilauspukua, vaan jos olet pitkäkätinen niin sitten hihat on liian lyhyet. Ja jos tiedät, että kätesi ovat pitkät, niin sitten menet suosiolla mittapukuliikkeeseen.
Samoin suurelle valmistajalle ei ole niin kovin kamalaa jos yksi hanke meneekin pieleen, kun rinnalla on kymmeniä onnistuneita toimituksia.
Tarjouksia on varmaan tullut toistakymmentä, niin kuin Metro kertoo. Mutta vakavasti otettavia tarjouksia, joissa ollaan valmiita aidosti taipumaan meidän radoillemme, tuskin on kovin monta joukossa. Veikkaanpa, että ovat yhden käden sormilla laskettavissa.