Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Crotram mainittiin myös, ja todettiin että oli ainoa yhtiö joka käytti testiajon mahdollisuutta.Tämän päivän Kauppalehti tiesi kertoa, että tarjouksia on tullut 14 kpl. Joukossa on Skoda mutta muita ei taidettu mainita nimeltä.
No niinpäs olikin. Kirjoittaessani ajattelin, että jotain on nyt tainnut unohtua, kiitoksia täydennyksestä!Crotram mainittiin myös, ja todettiin että oli ainoa yhtiö joka käytti testiajon mahdollisuutta.
Tuotahan Transtech-raitiovaunuahan katselee oikein ilolla.
Ihan tyylikkään näköinen raitiovaunu ainakin siis noin ulkonäöllisesti ja omaa samoja piirteitä kuin Variotkin, joiden muotoilu on mielestäni varsin onnistunutta huolimatta noista kuuluisista Helsingin rataverkolle sopimattomista teknisistä ratkaisuistaan. Tässä näyttäisi olevan oikeat telitkin. Ei muutakuin testiin ainakin ja katsomaan, onko Transtechin uudesta suomalaisesta raitiovaunusta Helsingin raitioliikenteen työjuhdaksi seuraaviksi kymmeniksi vuosiksi.
Tekniset ratkaisut eivät sanele sitä, minkä värinen vaunu on eivätkä juuri sitäkään, kuinka isot ikkunat siinä on jne. Variotramien onnistunein osa on muotoilu, ja eiköhän tätäkin uutta vaunua varten, hankitaan se sitten mistä tahansa, palkata muotoilija suunnittelemaan vaunulle stadilainen ulkoasu.
Variossa on mielestäni paras sisustus kaikista nykyisistä vaunuista.Omasta mielestäni Vario on sisätiloiltaan ahdas ja sekava - kaikin puolin huono. Oikein missään ei ole tilaa kunnolla eikä selkeitä seisomapaikkatiloja ole samoin kuin nivelien keskiosassa ja takana. Muutaman pysäkin välin voi seistäkin, mutta Variossa on miltei pakko istua niillä pikkuruisilla tuoleilla kyynärpäät vieressä istujan suussa ja polvet vastapuolella istujan haarovälissä, jos ei halua koko ajan väistellä muita.
On varmaan juuri siitä kysymys, että Helsingin oloihin sopivia 100% matalia vaunuja ei mene kaupaksi kuin Helsinkiin. "Hyllytavara" käy hyvin kaupaksi muuanne....ja miksi Bomardier tai muu iso valmistaja ei osaisi valmistaa tällaisia?
En ole juurikaan viisaampi, mutta vastaan, mitä tiedän (tai ainakin luulen tietavani ).Osaako joku viisaampi sanoa mitä käytännön eroa tällä Transtechin raitiovaunulla on näihin Varioihin verrattuna, paitsi että niveliä on vähemmän ja keskiosaa kannattaa kaksi teliä? Millä tavalla Varioiden ongelmat olisivat eliminoitu tässä ja miksi Bomardier tai muu iso valmistaja ei osaisi valmistaa tällaisia? Jos Transtechilla kaikki telit kääntyvät, niin miten oikein lattia saadaan matalaksi koko vaunun pituudelta, vai onko telien kohdalla lattiassa kyttyröitä?
On varmaan juuri siitä kysymys, että Helsingin oloihin sopivia 100% matalia vaunuja ei mene kaupaksi kuin Helsinkiin. "Hyllytavara" käy hyvin kaupaksi muuanne.
70% matala käy myös kaupaksi. Sellaisessa ongelmat lienevät paljon pienemmät. "Hyllytavara" voisi sopi tännekin.
Mutta kun pitää ehdottomasti olla 100%, vaikka se itse asiassa on aivan turhaa.
Skodan sivuilla olevissa malleissahan telit ovat nivelen kohdalla. Tästä seuraa huomattavasti parempi tilankäyttö ja paljon enemmän mahdollisuuksia tilankäyttöön.