- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Nythän näistä ei yksikään ole toteutunut, joten muutaman vuoden päästä voidaan analysoida, miten onnistuneita ne ovat. Muita vähän sinne päin olevia kohteita ovat mm Pitäjänmäki, joka on syntynyt orgaanisesti pitkäällä aikavälillä, pala palalta. Mutta sielläkin on jako työpaikka- ja asuntopuoliskoihin, ja nimenomaan työpaikkojen runsaus aiheuttaa paljon autoilua, etenkin rekoilla ja kuorma-autoilla, jota koetaan haitaksi.Käytännössähän ollaan nyt tekemässä Järkäsaaressa, Hermanninrannassa ja Espoossa Suurpellossa nimenomaan sekoitettua kaupunkirakennetta.
Tapiolaa ja sen edeltäjiä ehkä vielä muotoiltiin puhtaasti idealistisilla motiiveilla, mutta myöhempi tuotanto on kieltämättä ollut "rahat pois" -tapauksia täynnä. Mutta koska nämä aikaisemmat tapaukset rohkaisivat niin paljon ja kaupunkiasuminen silloin yksinkertaisesti "out" niin se leimasi asumiskulttuuria pitkiksi ajoiksi eteenpäin.Kyllä lähiörakentamisen määräävä moottori oli minusta siinä, että se oli tuottoisaa sekä rakentajille että pankeille. Tietenkin lähiöitä piti myydä ihmisille muilla keinoilla kuin sillä, että ne ovat tuottavaa liiketoimintaa. Varmaankin ihmisiä houkuteltiin Tapiolan imagolla, vaikka tarjolla oli aivan muuta.
Meidän perheemme muutti 60-luvulla Tapiolaan ja kieltämättä se oli siihen aikaan miellyttävä paikka. Lapsilla oli päiväsaikaan turvallista leikkiä pikkukaduilla kun isät olivat päiväsaikaan töissä ja autot poissa. Sellainen meiniki että alle kouluikäiset lapset leikkivät kadulla ei nykyään tietenkään kävisi kenenkään mielessä.
t. Rainer