Yhtä mieltä olemme siitä, että asukasiltaan osallistui kutakuinkin täysi salillinen yleisöä. Eikä kirkon sali ollut ihan pieni. Esitelmän pitäjä sanoi tilaisuuden alussa että linja 18 ei toimi hyvin. Tähän tuli spontaani ja nopea vastaväite salista, eikä ainoastaan kahden tai kolmen miehen suusta.
Tähän asti olemme yhtä mieltä.
Oletetaan että linja 18 toimii oikeasti huonosti. Kyllä kai tuosta määrästä ihmisiä useampi olisi sen silloin sanonut myös suoraan.
Ei tarvitse olettaa, siitähän on faktatietoa, että se toimii huonosti. Tosin tuo "huonosti" on vähän hassu sana. Mikä on yhdelle huonoa, on toiselle hyvä. Sehän on tässä tullut jo ilmi monta kertaa. Eri ihmiset painottavat erilaisia asioita ja yhdelle ei ole homma eikä mikään istua ylimääräistä varttia siellä bussissa, kunhan pysäkki on kotioven lähellä. Toinen taas kävelee joka päivä Munkkivuoresta Laajalahden aukiolle ja menee nelosella (niitä on paljon, voin kertoa). Ei se sillä aikaa säästä, mutta tietääpähän ainakin, milloin on perillä. Nyt on kuitenkin lähdettävä siitä, että HSL:llä on tietyt tavoitteet, joita on pidettävä faktana, koskapa ne on hallituksessa suunnitteluohjeina hyväksytty. Linja 18 ei täytä noita tavoitteita luotettavuuden ja kustannusvastaavuuden osalta.
Sen varmaan sinäkin ymmärrät ja myönnät, että ihan oikea, luotettava tieto siitä, mitä Munkkivuoren asukkaat kokonaisuutena ajattelevat bussista 18 ja ratikasta saadaan vain, jos kysytään sellaiselta joukolta, joka ei ole itse valikoitunut etukäteen. Pelkkä nettikysely taikka asukasilta eivät tuota luotettavaa kuvaa mielipiteestä, koska niissä asukas valitsee itse, osallistuuko vai ei.
Jos haluttaisiin aito tieto siitä, pitääkö Munkkivuoreen tehdä ratikka tai pitääkö bussia 18 parantaa nykyisestä, niin yksinkertaisimmillaan sen saisi puhelingallup-tutkimuksena. Yleensä niissä pidetään 1000 vastaajan rajaa luotettavuuden mittarina, ja nämä 1000 pitäisi valita tasaisesti eri puolilta aluetta. Myös ikä- ja koulutusjakauma, sukupuolijakauma sekä työssä käyvä / työtön / eläkkeellä / opiskelija ym. statusjakauma tasattaisiin vastaamaan alueen väestöä.
Luotettavampaa mutta myös paljon kalliimpaa olisi lähettää haastattelijat ihmisten kotioville. Silloin olisi aikaa ensin kertoa hankkeesta ja vähentää väärinkäsitysten määrää sekä sitten esittää kysymykset.
Alppilassa tapahtui vastaava kuvio. Virkamies sanoo, että asukkaat ovat valittaneet Linnanmäen asiakkaista, jotka etsivät parkkipaikkaa asuntokaduilla. Yksikään valittajista ei ollut asukasillasssa. Sitten asukkailta kysytään että mistä halutte ajolinjan parkkitaloon, koska se onpakko rakentaa. Tämä nuori liikennesuunnittelija oli täysin liemessä väitteidensä kanssa, koska läpi paistoi selvästi, että oli saanut ylhäältä päin ohjeet puolustaa parkkitalon rakentamista.
Et kai kuitenkaan väitä, että nämä asukasvalitukset olivat tuulesta temmattuja siksi, että valittajat eivät tulleet asukasiltaan? Ei asukasilta ole mikään käräjäoikeus tai valitustuomioistuin, se on eräs vuorovaikutuksen muoto. Sillä on oma kohderyhmänsä ja oma vaikutuksensa päätöksentekoon. Ei enempää eikä vähempää.
Onko jonkun valittajan painoarvo niin suuri, että hänen ei tarvitse vaivautua asukasiltaan. Taitaa olla, koska esim. kolmantena esimerkkinä linjaa 9 ei vedetty Merikadulle saakka.
Tottakai on. Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Kerron esimerkin: eräs stadilainen poliitikko pilasi ysin linjauksen AKK:llakin ihan vaan yhden miehen työnä. Kimmo Helistö halusi käyttämättömän pyörätien keskelle AKK:ta puiden väliin, ja siinä nyt sitten ratikka seisoo valot tai kahdet mennessään Pasilaan. Ilman Helistöä ratikka kulkisi omalla kaistallaan siellä puiden välissä. Maksaa muutaman sata tonnia vuodessa. Onneksi on vaalit tulossa.
---------- Viesti lisätty kello 22:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:46 ----------
Olenks mää ny ymmärtäny oikein, että tämä peljätty vaihto koostuisi poistumisesta ratikasta pysäkkikorokkeelle ja astumisesta max. 5 min myöhemmin samalta korokkeelta toiseen ratikkaan? Ja että vaihtoyhteydellä pääsisi keskustassa useampaan kohteeseen kuin nykyisellä linjalla 18?
Ei se ihan noin ole. Jos Munkkivuoreen tulee ratikka, se saattaa kulkea vain Kamppiin ja Eiraan, jolloin käy noin kuten kuvaat. Mutta saattaa se kulkea Kaivokadulle tai Aleksillekin, linjastovaihtoehtoja on useita ja eniten niihin vaikuttaa tietysti se, millainen kaupungin muu rataverkko on Munkkivuoren radan käyttöönoton lähestyessä. Onko Kalasatamassa rataa, onko Laajasalossa jne.
Mutta akuutein kysymys on nyt se, onko OK muuttaa bussin 18 reittiä, kuten elokuussa tapahtuu. Elokuussa bussi 18 ei enää kulje Arkadiankatua ja Kaivokatua, vaan Kamppiin ja Eiraan. Silloin tuo peljätty vaihto ei tapahdu samalla pysäkillä vaan pitää tassutella bussipysäkiltä ratikkapysäkille. Paciuksenkadulla pitää ylittää valo-ohjattu suojatie. On siitä enemmän vaivaa kuin vaihdottomasta matkasta. Vaihtoehtona on se, että kävelee Kampista steissille.
Erityisen mielenkiintoista on nähdä, miten käy niiden matkustajien kanssa, jotka tänä päivänä tekevät pitkän liityntäkävelyn Munkinseudulla. Kelpaako jatkossa tiheämmin ja luotettavammin kulkeva bussi ainakin osalle heistä, vai onko 18:n maine niin pilattu, ettei sitä uskalleta kokeilla reittimuutoksen jälkeenkään?
En minä yritä kieltää sitä, etteikö reittimuutos ykispuolista munkkivuorelaisten keskustayhteyksiä. Toki niin käy ja nimenomaan munkkivuorelaisten keskimääräiset kävelymatkat pitenevät. Samalla reittimuutos kuitenkin reippaasti parantaa yhteyksiä Munkkiniemestä, Meilahdesta ja Töölöstä Kamppiin ja siten lyhentää näiden alueiden asukkaiden kävelymatkoja (ei tarvitse kävellä nelosen ratikalta Kamppiinsekä lisää linjan 18 luotettavuutta. Minun vaakakupissa edut painavat enemmän kuin haitat. Minun vaakakuppini on kuitenkin vain minun, jonkun toisen vaaka näyttää eri tavalla. Nähtävästi on kuitenkin niin, että HSL:n vaaka antaa samanlaisen lopputuloksen kuin minun, siksihän tähän on päädytty.
Kaikella kunnioituksella varttuneita veronmaksajia kohtaan: jos ihmisen liikkuminen on sellaista, että siirtyminen matalalattiavaunusta hetkeksi pysäkkikorokkeelle ja takaisin tuottaa merkittäviä vaikeuksia, niin on vähän vaikea ymmärtää, miten tämmöinen ihminen ylipäätään käyttää ratikoita.
Luulen, että ollaan tästä aika samaa mieltä. Eli saahan hän käyttää ratikoita ihan mielellään, mutta ei hänen pidä vaatia, että ratikkaliikenteen on toimittava hänen ehdoillaan, muita matkustajia haitaten. Joukkoliikenteessä tulee minusta toimia, kuten nimikin sanoo, joukkojen ehdoilla.