Atenenumin edessä suurin osa jää pois Munkkivuoresta tultaessa ja bussi jatkaa aika vajaana Kruununhakaan. Linja 18 voisi päättyä Elielinaukiolle, silloin varmuus ruuhka-aikana paranee.
Näin linja 18 ei kuitenkaan voisi palvella töölöläisten ja eiralaisten yhteyksiä Kamppiin. Jos näin linjasta 18 todella tehdään Munkkivuoren oma linja, sen tarjontakin määräytyy Munkkivuoren kysynnän mukaan. Silloin voidaan unohtaa tiheä vuoroväli läpi päivän. Munkkivuoren matkustus ei riitä sellaiseen.
Joukkoliikenteen määritelmä on kyky kuljettaa mahdollisimman paljon ihmisiä yhteisellä reitillä ja yhteisellä kulkuneuvolla. Erilliset reitit ja kulkuneuvot pienille alueille eivät tuota houkuttelevaa joukkoliikennettä, vaan hajanaisia linjoja, joista jokaisella on heikko tarjonta. Linjastosta tulee samalla kokonaisuutena vaikeasti hahmotettava. Joukkoliikenteen suunnittelun keskeisiä kysymyksiä onkin tasapaino matkustajamäärän maksimoinnin ja linjaston maantieteellisen kattavuuden välillä. Nämä ovat toisilleen vastakkaisia tavoitteita.
Syksyllä toteutettava linjastomuutos siirtää resursseja jonkin verran matkustajamäärän maksimoinnin suuntaan. Samalla vähennetään päällekkäistä raskasta bussiliikennettä Töölössä, jossa myös asutaan katujen varsilla. Samoin poistetaan vähitellen bussiliikennettä Kaivokadulta, koska siellä ei pystytä ylläpitämään mielekästä liikennettä. Vaikka joidenkin matkustajien mielestä olisi ok seisoa bussissa pitkiä aikoja ruuhkassa, yhteiskunnan kannalta ei ole mielekästä maksaa bussien seisottamisesta pitkiä aikoja ruuhkassa. Suuria matkustajamääriä tämän laatuisella palvelulla ei myöskään saada. Erityisesti ei ole mielekästä maksaa pitkistä päätepysäkkiajoista, joilla tasataan kovasti vaihtelevaa matka-aikaa.
Näiden taloudellisten seikkojen lisäksi Kaivokadulla haluttaisiin jatkossa siirtää lisää tilaa ajoneuvoliikenteeltä kaupunkilaisille. Jos bussiliikenne poistuu, toiset autokaistat voidaan todennäköisesti poistaa. Tässä mielessä kyse on asukastilaisuudessakin mainitusta jo tehdystä investoinnista keskustan raitioliikennejärjestelmään. Keskustan sisälle tai läpi kulkevan joukkoliikenteen on todennäköisesti jollain tähtäimellä oltava keskustan kaupunkitilaratkaisuihin sopivaa joukkoliikennettä. Pelkästään esikaupunkien liikenteen ehdoilla keskustaa ei voida muokata. Tämä pätee sekä autoliikenteeseen että joukkoliikenteeseen.