No mikä E-numero Turun motarilla sitten nykyisin on?
E18 tulee kyllä Turusta, mutta ohittaa Helsingin Kehä III:ta pitkin. Lähimpänä Huopalahdentietä se siis löytyy moottoritietasoisena Espoon Muuralasta eteenpäin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No mikä E-numero Turun motarilla sitten nykyisin on?
Ongelman ydin on siinä, että heille on annettu käyttöön rikkinäset työkalut ja kielletty käyttämästä muuta, kuten esimerkiksi tervettä järkeä.
Rata pitää rakentaa Huopalahdentielle jo tulevan jokeriliitännännänkin takia.
No ei se pelkästään, mutta koska se Hakamäentien ja Turun motarin yhddistävä tunneli kuitenkin joskus tullaan rakentamaan, vaikka siihen voi mennä 20 vuotta tai enemmän, niin turha sitä nykyistä motarinpätkää on muuttaa kaduksi koska silloin on vaikeaa tulevaisuudessa toteuttaa se tunneli.
Jos on tärkeää rakentaa raitiotie ensin, (joka minunkin mielestäni on) niin laitetaan se kulkemaan sillalla motarin yli.
t. Rainer
Kyllä ongelman ydin on jossain muualla kuin laskentamenetelmissä. Espoossa louhitaan parhaillaan junatunnelia peltojen alle. Taannoiset selvitykset pitävät vettä yhtä hyvin kuin muikkunuotta, mutta ne riittivät niille keitä ei kiinnostanut ja niille keitä kiinnosti myytiin muut syyt. Ihan äskettäin edistettiin Pisaraa selvityksellä, jonka keskeisin ansio oli tuulesta temmattu (eli ankarassa brainstormauksessa syntynyt) uhkakuva Pasilaan päättävistä junista.
Kyse on siitä, halutaanko raitiotietä vai ei ja minkälaista raitiotietä halutaan. Laskentamenetelmät kyllä taipuvat visioon. Selvitysten tasostakin voidaan pitää kiinni niin kauan kun hankkeissa on oikeasti järkeä.
Tunneli itse alkaa kaukaa lännestä, mutta Huopalahdentieltä pitää saada rampit myös itään päin (koska muuten tunneliin pääsee vain Espoosta eikä Helsinki voi maksaa sellaisesta, eikä Lapinmäentie myöskään rauhoitu riittävästi – näin asia on minulle perusteltu). Tunnelin pitää laskea melko jyrkästi päästäkseen Pikku Huopalahden savivellin ali eivätkä rampit voi olla juuri jyrkempiä, joten ne kiertävät väistämättä lännen kautta, eikä liittymäalue sanottavasti pienene nykyisestä joutomaakolmiosta. Rata pitäisi sijoitella aika tarkasti, että se mahtuu tasossa yli törmäämättä ramppeihin tai asuintaloihin. Muutenkin moottoritie on sen verran "laaksossa", että rata olisi suorastaan luonnollista vetää sillalla yli. Jos siis Huopalahdentien seuraaminen ei kelpaa.Se tunneli alkaa siinä mäessä ennen professorintien siltaa. Tässä tavoitteena on nimenomaan se, että saadaan tuo ratikka tehtyä siten, ettei se vaikeuta tunnelin rakentamista.
Tunneli itse alkaa kaukaa lännestä, mutta Huopalahdentieltä pitää saada rampit myös itään päin (koska muuten tunneliin pääsee vain Espoosta eikä Helsinki voi maksaa sellaisesta, eikä Lapinmäentie myöskään rauhoitu riittävästi – näin asia on minulle perusteltu).
Kaupungin tulkinnan mukaan se ei ole Turunväylän jatke itään vaan Hakamäentien jatke länteen. Varmasti byrokraattinen puoli hoidettaisiin jollain tavalla yhteistyössä, mutta ilmeisesti tekninen suunnittelu kuuluu kaupungille.Eikö ykköstien motarin jatke Helsingissä olekkaan valtion puuhastelua?
Riippuu ja roikkuu. Kadun liikenteestä noin 95% on kätevämmän reitin puutteesta seuraavaa läpiajoa Huopalahdentien ja Vihdintien välillä, joka takuulla siirtyisi lähes kokonaan tunneliin. Olisi toki aika kallis ratkaisu vain liikenteen rauhoittamiseksi...Eikä se Lapinmäentie rauhoitu muutenkaan ilman Lapinmäentielle sijoittuvia rauhoittavia toimia.
No, periaatteessa näin. Tosin Hakamäentien sisin kaista ohjautuu nykyisellään suoraan Lapinmäentielle, joten vähintään pitäisi järjestellä Mannerheimintien liittymä uusiksi. Kadun fyysinen katkaisukaan ei oikein onnistu bussien takia, joten läpiajoa olisi vaikea kitkeä tehokkaasti. (Olen kyllä aina ihmetellyt, miksei bussikaduilla voi vain olla kameravalvontaa.) Joka tapauksessa poliittinen/asenteellinen puoli asiasta olisi vaikeampi, kun "ei autoilua voida huvikseen haitata". Riippunee sitten henkilöstä, mikä on huvikseen ja mikä ei.Yksinkertaisimmillaan ja edullisimmillaan liikennevalot Lapinmäentielle ja sieltä pois säädetään aktivoitumaan vain linja-auton lähestyessä.
Kadun liikenteestä noin 95% on kätevämmän reitin puutteesta seuraavaa läpiajoa Huopalahdentien ja Vihdintien välillä, joka takuulla siirtyisi lähes kokonaan tunneliin.
Kadun fyysinen katkaisukaan ei oikein onnistu bussien takia, joten läpiajoa olisi vaikea kitkeä tehokkaasti. (Olen kyllä aina ihmetellyt, miksei bussikaduilla voi vain olla kameravalvontaa.)
KSV 30.10.2012 sanoi:Munkkivuoren raitiotien tarve- ja toteuttamiskelpoisuusselvitys: Selvitys merkittiin tiedoksi ehdotuksen mukaan seuraavalla jatkosuunnitteluohjeella täydennettynä: "Samalla lautakunta kehottaa virastoa selvittämään, miten raitiotieyhteyden voisi vetää Laajalahden aukiolta Munkkivuoreen tasossa nykyisen Turunväylän yli ilman Turunväylän siirtämistä tunneliin."
Tarve- ja toteuttamiskelpoisuusselvityksessä on perusteltu hyvin Huopalahdentien linjauksen hankaluus, Munkkivuori jää, etenkin länsiosiltaan, kauas radasta. Toisaalta radan päättäminen asuinalueen keskelle on hiukan tuhlauksen kaltaista, kun rataa pohjoiseen jatkamalla saataisiin yhteys Pitäjänmäkeen. Pitäjänmäentietä kulkee jo nyt houkuttelevia vaihtoyhteyksiä tarjoavia bussilinjoja ja raitiotien ulottaminen Pitskun asemalle kuormittaisi mukavasti linjan "häntää" kumpaankin suuntaan.
Yksinkertaistettuna ongelma on, että suunnittelijoiden "neliölaskimella" ei pysty laskemaan asioita, joita kunnolla tehty selvitys vaatisi.
Eihän sitä ole perusteltu juuri mitenkään. Lähinnä taulukkoeuroilla, mutta niistäkin nyt voi päätellä, kun tietää, että lasketaan vääriä asioita väärällä tavalla. Huopalahdentien linjaus ei jää kauas Munkkivuoren länsiosista, jos se kulkee sinne. Päätepysäkki voi olla samassa kohtaa kuin kakkoslinjauksella.
Perusteena oli siis ainoastaan Huopalahdentien linjauksen kalliimpi hinta. Hinnasta ei kuitenkaan osattu vähentää esim. jokeriliitynnän hyötyjä saati sitä, että rataa ei tarvitse myöhemmin rakentaa kuin Munkkivuoresta eteenpäin, kun jokeriliityntä toteutetaan / Tali rakennetaan jne.